۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۲۰۳۱۸۵
قاسم رفیعا:

حفظ شعر آیینی در مسیر خردگرایی حضور طلاب شاعر را می‌طلبد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر شعر و طنز دفتر هنری خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حضور طلاب در استحکام بخشی به شعر آیینی گفت: وظیفه طلاب کمک به فضای شعر آیینی و سوق دادن آن به سوی خردگرایی است، اگر طلاب بتوانند این نقش را به خوبی ایفا کنند تخیلات موهوم برخی کارایی خود را در شعر آیینی از دست می دهد.
شعر فاطمي

قاسم رفیعا، مسؤول دفتر شعر و طنز دفتر هنری خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت حضور طلاب جوان در عرصه شعرسرایی گفت: من اعتقاد دارم روحانیان نسبت به شعر و ادبیات احساس تعهد می کنند و بر این باورند که نسبت به دیگران باید در فضای متعهدتری فعالیت و سخت کوشی داشته باشند.

شاعر «بچه محله امام رضا»، خاطرنشان کرد: طلبه ها که از قدیم، وزن و عروضی خوب درک می کنند؛ از این رو نسبت به دیگران بیشتر مباحث شعری را درک می کنند و موفق هستند.

 

رهبر انقلاب در حوزه شعر متخصص و اهل نظر هستند

 

رفیعا که سال ها است در جلسه دیدار شاعران با رهبر انقلاب اسلامی حضور یافته است، گفت: رهبر انقلاب با شعر و ادبیات ارتباط تنگاتنگ و پرسابقه ای دارند و افزون بر جایگاه رهبری جامعه اسلامی، ایشان به عنوان منتقد و اهل نظر در در حوزه شعر و ادبیات مطرح هستند.
 

مسؤول دفتر شعر و طنز دفتر هنری خراسان رضوی تصریح کرد: در جامعه سطوح شعرای ما متفاوت است در بین طلاب هم پرداختن به شاخه های گوناگون شعر دارای تنوع است برخی شعر سنتی را پی گیری می کنند و برخی هم در قالب های نو و جدیدتری به سرودن می پردازند.


وی ابراز داشت: امروزه طلاب بیشتر کلاسیک کار می کنند؛ البته در همین قالب هم زبان و بیان جدید خود را به کار می گیرند سبک و. سیاق و قالب معمولا کلاسیک است بیشتر در قالب غزل کار می کنند و موفق هم هستند؛ اما شعر کلاسیک چه در بین طلاب و چه غیر طلاب، متأسفانه در حال رکود قرار دارد و این سبب شد شاعران به سبک سپید و آزاد تمایل پیدا کردند که طلاب در این زمینه هم سعی می کنند در این گونه قالب ها آیینی بسرایند.
 

مدیر مسؤول ماهنامه منطقه ای چشمه عسل طرقبه تصریح کرد: آن چیزی که متأسفانه در شعر آیینی وجود دارد و آن را تهدید می کند ورود خرافه به این گونه شعر است این آسیب را بارها رهبر انقلاب اسلامی به شاعران یادآور شدند اما متأسفانه برخی گوش نمی کنند و به دنبال فضاهای تأثیربرانگیز غیرواقعی هستند در حالی که شعر آیینی در حرکت بخشی اندیشه ها و تقویت باورها می تواند اثرگذار باشد این نوع کار کرد شعر آیینی امروزه مغفول واقع شده است.
 

وی با بیان این که خوشبختانه در بین طلاب و روحانیان خراسان شاعران بسیار خوبی داریم، ابراز داشت: در اوایل انقلاب حجت الاسلام سید عبدالله حسینی مسؤول حوزه هنری خراسان بودند که خودشان شاعر بودند، فعالیت درخشانی در حوزه شعر داشتند اکنون هم روحانیان شاعر و موفقی هستند که در جلسات شعر شرکت می کنند و فعالیت ادبی دارند.

 

خردگرایی در شعر آیینی مغفول واقع نشود
 

رفیعا معتقد است وظیفه طلاب کمک به فضای شعر آیینی و سوق دادن آن به سوی خردگرایی است، اگر طلاب بتوانند این نقش را به خوبی ایفا کنند تخیلات موهوم برخی کارایی خود را در شعر آیینی از دست می دهد.
 

وی کارکرد دیگر شعر آیینی در شرائط خاص جامعه امروز را ایجاد وحدت بین شیعه و سنی دانست و گفت: طلاب شاعر می توانند در این زمینه رسالت وحدت بخشی خود را به انجام برسانند به نظر من هر چه از مسأله وحدت چه وحدت شیعه و سنی و چه وحدت اقوام فاصله گیریم جامعه اسلامی دچار خسارت و زیان جبران ناپذیری خواهد شد.
 

این شاعر فعال در ادامه با بیان این که مسؤولیت ارائه محتوا به مداحان، بر عهده شاعران متعهد و آیینی است، گفت: متأسفانه برخی شعرا و مداحان ما «کاتولیک تر از پاپ» می شوند، در حالی که رهبر انقلاب اسلامی و علمای تأثیرگذار دینی همواره بر ایجاد اتحاد ملی و اسلامی تأکید می کنند.
 

مسؤول دفتر شعر و طنز دفتر هنری خراسان رضوی گفت: رسالت بزرگ روحانیان در ایران زمینه مشهود است که به بیان واقعیت‌های اسلامی و اهمیت وحدت در جامعه با استفاده از صنعت شعر و ادبیات بپردازند.

 

معجزه شعر در دوران دفاع مقدس
 

وی با بیان این که شعر آیینی در جامعه اسلامی معجزه می آفریند، ابراز داشت: ما در دوران دفاع مقدس به وضوح دیدیم که شعر چه مقدار در لایه های گوناگون اجتماعی حرکت آفرینی می کند شعر آیینی کارکرد معجزه آسای خود را در دوران جنگ تحمیلی به اثبات رساند این گونه هیجان بخشی بجا و شایسته برای همه اعصار درخور الگوبرداری است.
 

رفیعا ادامه داد: ذائقه شعری امکانی است که توانایی آن را در وجود شعرا قرار داده است بنابر این می توانند افزون بر ارتقای اعتقادی جامعه در جهت حفظ شأن انسانیت قدم بگذارند.
 

وی که اولین مجموعه قصه خود را به عنوان خاطرات پست چی در سال هشتاد منتشر کرده بود، تصریح کرد: حدود چهار، پنج کتاب درباره زندگی نامه داستانی شهدا کار کردم، درباره زندگی یکی از شهدای کاشمر مجموعه شعری نوشته ام که در دست چاپ است./918/ت301/س

ارسال نظرات