۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۲۰۴۱۷۹
آیت الله توکل:

مقابله با شبیخون فرهنگی نیازمند آشنایی با شرایط زمان است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم حمله فرهنگی را آخرین حربه دشمن دانست و بیان داشت: دشمن با تمام توان خود در حال فعالیت است، 8 سال جنگ تحمیلی، تحریم ها و تهدیدها هیچ کدام کارگر نیفتاد و تنها جنگ باقیمانده برای نابودی اسلام را در جنگ فرهنگی دیده است.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدرحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، امروز در جمع گروهی از سرگروهان حلقه صالیحین نجف آباد، که در بنیاد آیت الله خامنه ای این شهر برگزار شد، انسان را موجودی دو بعدی دانست و گفت: خداوند انسان را موجودی مختار آفریده است و لازمه اختیار، انتخاب است.

 

وی با اشاره به آیه «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَ إِمَّا کَفُورًا» بیان داشت: انسان با داشتن دو بعد عقل و شهوت و داشتن اختیار، می تواند پیرو مکتب الهی شود و جزء شاکرین گردد و یا به مکتب کفر وارد شود و این در حالی است که خداوند آن چه باید بیان شود، را برای انسان بیان کرده است.

آیت الله توکل تقابل میان عقل و شهوت را به قدمت خلقت انسان بیان داشت و افزود: مردم در تمام طول زمان ها در یک قالب کلی بوده که یا عقل بر شهواتشان غالب شده است و یا بالعکس و این تقابل تا زمان ظهور حضرت حجت(عج) ادامه خواهد داشت تا آن حضرت با ظهورشان اسباب انحراف را از میان مردم بردارند.

وی مهم ترین ویژگی پیروان عقل را حرکت در مسیر هدایت عنوان کرد و گفت: این دو دسته یا در مسیر هدایت حرکت می کنند و یا در مسیر انحراف و هر دو گروه سعی می کنند دیگران را نیز به راه خود بکشانند که در این میان گروه منحرفین در همه زمان ها بیشتر به تبلیغ و جذب مردم دست زده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم حمله فرهنگی را آخرین حربه دشمن دانست و بیان داشت: دشمن با تمام توان خود در حال فعالیت است، 8 سال جنگ تحمیلی، تحریم ها و تهدیدها هیچ کدام کارگر نیفتاد و تنها جنگ باقیمانده برای نابودی اسلام را در جنگ فرهنگی دیده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دشمن با فعالیت هایی هم چون شبهه افکنی در دین، نشان دادن جلوه های منفی دنیا به صورت زیبا به میدان آمده است و زمانی که در 8سال جنگ تحمیلی جوانانی را دید که جان بر کف از دین خود دفاع می کنند، تنها راه نابودی را در از میان بردن دین دانست.

آیت الله توکل جدایی از اعتقادات دینی را نوک پیکان دشمن در حمله فرهنگی عنوان کرد و بیان داشت: جوانانی که در میدان نبرد با عشق به امام حسین(ع) ردای شهادت را به تن کردند، تنها باید از حسین جدایشان کرد و جدایی از ائمه اطهار(ع) یعنی جدایی از اعتقادات و مهم ترین ضربه مهلک این کار دوری از معنویت و ائمه اطهار(ع) است که دشمن به دنبال همین هدف است.

وی با اشاره به قدرت نظامی ایران در سطح جهان خاطرنشان کرد: جنگ نظامی با ایران در این زمانه محال است چون ایران در جنگ نظامی حریف است چنان که در طور 8 سال دفاع مقدس این مسأله به اثبات رسیده است و اکنون نیز ایران به یک صادر کننده تسلیحات نظامی تبدیل شده است، پس گزینه نظامی برای مقابله با ایران منتفی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم مهم ترین ملاک کار فرهنگی را به روز بودن عنوان کرد و گفت: دشمنان همیشه با حربه روز به میدان می آیند و به حربه های کارکرده هیچ گاه دوباره به میدان نخواهند آمد و با جنگ فرهنگ که هزینه اش بسیاری کمتر از جنگ نظامی است با ساختن و یا انتشار یک فیلم مبتذل و ضد اسلامی به تخریب اسلام در کل جهان می پردازد.

وی در ادامه بیان داشت: زمانی وظیفه ما دفاع از کشور و رفتن روی مین بود، ولی اکنون باید در میدان فرهنگی وارد شویم و باید بتوانیم نقشه های دشمن را به درستی بشناسیم و به مقابله با آن بپردازیم.

آیت الله توکل در ادامه با بیان این مطب که وظیفه حلقه صالحین هم اکنون دو مورد است، افزود: شما باید در درجه اول جوانانی را که هنوز دچار لغزش نشده اند و تجربه حربه های دشمن را ندارند، آگاه کنید و وظیفه دوم شما این است که آنانی را که دچار لغزش شده اند، به راه مستقیم هدایت کنید.

وی استقامت و بلندهمتی را مهم ترین ویژگی های وارد شدن به این عرصه دانست و گفت: زمانی که دشمن این گونه در زمینه های مختلف برای باطل در تلاش است، چرا ما نباید برای حق به میدان بیاییم و به جای سستی در کارها و اتلاف بیهوده زمان، به میدان آمده که اکنون زمان خواب و غفلت نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که احکام مقدمه برای یک ذی المقدمه دیگر است، بیان داشت: آن چه در احادیث ائمه درباره ثواب اعمالی چون قرائت قرآن کریم و یا حضور در مسجد و اقامه نماز جماعت بیان شده است، همه برای رسیدن به عمق دین و عمل به آن است.

وی در ادامه افزود: اگر دعا خوانده می شود برای این که است که برای درد مسلمانان درمانی بیابیم و یا حضور در نماز جماعت برای آگاهی از احوال دیگر مسلمین است و اگر کسی این اعمال را بدون عمل به آن انجام دهد، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

آیت الله توکل در پایان با بیان این مطلب که محبت به اهل بیت(ع) باید نشانه داشته باشد، گفت: آنهایی که در گروه هایی هم چون حلقه صالحین هستند وظیفه شان نسبت به دیگر افراد بسیار سخت تر است و باید بتوانیم برای دین خدا کاری انجام دهیم و تنها به شعار دادن و حضور در مجالس اکتفا نکنیم که اگر به واقعا محبت به اهل بیت(ع) وجود داشته باشد، انسان یک لحظه آرام نخواهد بود./1306/پ201/ب

ارسال نظرات