۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۰۴۴۷۰
سلسله درس هایی از مکارم اخلاق(3)؛

حجت الاسلام جابریان: عدم ادای فریضه خمس و زکات سبب شبهه دار شدن اموال می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جابریان گفت: کسب درآمد بسیاری از مردم از راه حلال است اما باید حقوق شرعی الهی که بر اموال و درآمد درنظر گرفته شده ادا کنند؛ زیر انجام ندادن خمس اموال و زکات سبب ایجاد شبه در اموال از نظر حلال و حرام می‎شود.
حجت الاسلام جابريان، استاد حوزه و دانشگاه خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام جلال جابریان، مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، پیش از ظهر امروز، در سومین جلسه از سلسله درس های مکارم اخلاق که در جمع دانشجویان دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) اهواز برگزار شد، با اشاره به حدیث شریف «إنَّ أخوَفَ ما أخافُ على اُمَّتی مِن بَعدی هذهِ المَکاسِبُ الحَرامُ،» گفت: انسان نباید نفس خود را به دزدی و دست درازی عادت دهد و باید توجه داشته باشد که درآمدی که کسب میکند از راه حلال یا حرام است.
 
وی با تأکید بر این‎که کسب درآمد حرام آتش جهنم را در پی دارد، اظهار داشت: بر انسان مسلمان واجب است که از کارهای حرام اجتناب کند؛ زیرا کارهای حرام انسان را به قعر جهنم  هدایت می کند.  
 
امام جمعه موقت عین دو اهواز با اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) « أَنَّ لِلّهِ مَلَکاً عَلی بَیْتِ الْمَقْدَسِ یُنادی کُلَّ لَیْلَةٍ مَنْ أَکَلَ حَراماً لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ صَرْفٌ وَلا عَدْلٌ» بیان داشت: این احادیث در انسان حرکتی همچون آتشفشان بوجود میآورند تا انسان را فکر کردن و توجه به اعمال و رفتارهای خود وادار کند.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کسب درآمد حرام با عبادت انسان سازگار نیست، خاطرنشان کرد: قبول طاعت و عبادت دارای شرایطی که انسان نمی تواند با کسب درآمد حرام یقین کند که عبادت‎های او مورد قبول درگاه حق است.
 
مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با تأکید بر این‎که عواقب کسب درآمد حرام مربوط به دنیا نیست بلکه به جهان آخرت است، افزود: کسب درآمد حرام انسان را در دنیای آخرت به هلاکت می‎رساند.
 
حجت الاسلام جابریان با اشاره به حدیث امام صادق(ع) مبنی بر «إِذَا اکْتَسَبَ الرَّجُلُ مالاً مِنْ غَیْرِ حِلِّهِ ثُمَّ حَجَّ فَلَبّى نُودِىَ لا لَبَّیْکَ وَلا سَعْدَیْکَ» اظهار داشت: اگر مردی در آمدی غیر از حلال کسب کرده باشد و آن را خرج مناسک حج خود کند به او گفته می ‏شود «لا لبّیک و لا سعدیک».
 
امام جمعه موقت عین دو اهواز با بیان این که بر انسان واجباتی همچون زکات و خمس وارد شده است که باید آنها را به صورت صحیح ادا کند، خاطر نشان کرد: کسب درآمد بسیاری از مردم از راه حلال است اما باید حقوق شرعی الهی که بر اموال و درآمد درنظر گرفته شده ادا کنند؛ زیر انجام ندادن خمس اموال و زکات سبب ایجاد شبه در اموال از نظر حلال و حرام میشود.
 
وی با تأکید بر این‎که همه مراجع تقلید و علمای دین با شرایط به ادای خمس و زکات اموال سفارش می‎کنند، اظهار داشت: اگر انسان از اموالی که خمس آنها پرداخت نشده پیراهنی بخرد و با آن نماز بخواند عبادت و طاعات او مورد قبول درگاه الهی نیست و نماز او باطل است./9456/پ202/غ
ارسال نظرات