۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۲۰۴۶۰۴
استاد حوزه و دانشگاه:

زیارت جامعه کبیره، منشور امامت و ولایت است

خبرگزاری رسا- استاد حوزه و دانشگاه گفت: زیارت جامعه کبیره، منشور امامت و ولایت است؛ چرا که این زیارت، زمینه شناخت و معرفت نسبت به ائمه معصومین(ع)، را فراهم می کند.
دعا ضريح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا حیدری، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) ظهر امروز در سلسله نشست های اخلاقی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) که با محوریت تفسیر زیارت جامعه کبیره برگزار شد، گفت: معرفت و شناخت نسبت به ائمه اطهار(ع)، شرط قبولی اعمال بندگان است.

 

وی ابراز داشت: زیارت جامعه کبیره، منشور امامت و ولایت است؛ چرا که این زیارت، زمینه شناخت و معرفت نسبت به ائمه معصومین(ع)، را فراهم می کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عبارت «اصول الکرم» گفت: در این فراز از زیارت جامعه کبیره، ائمه معصومین(ع) اصول و ریشه های کرامت معرفی شده اند؛ چرا  که همه خیرات و برکات موجود در نظام هستی، اعم از برکات مادی و معنوی، به وساطت آن ذوات مقدس افاضه می شود.

 

حیدری اظهار داشت: کرامت رسیدن به مقام عبودیت است، بدین معنا که انسان به مقام عبودیت محض در پیشگاه خداوند رسیده و هرگز در برابر غیر خدا، تسلیم نشود.

 

این استاد حوزه خواهران مشهد گفت: انسان ها در هر زمانی به برکت وجود نورانی، ائمه اطهار(ع) از فیوضات مادی و معنوی برخوردار می شدند، لذا رهبری ائمه اطهار(ع)، منحصر به عصر و زمان حضورشان نبوده، بلکه آنها زمامداری امت های پیش از خود را نیز بر عهده داشتند.  

 

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: انبیاء الهی در بهره گرفتن از وحی الهی، واسطه داشتند، که آن واسطه، نور وجود ائمه اطهار(ع) بوده است، به همین دلیل پیامبران، با اقرار به مقام ائمه اطهار(ع) به مقام نبوت نائل شدند، از این رو هدایت امت های گذشته در گرو اطاعت ائمه اطهار(ع) بوده است.

 

حیدری با اشاره به آیه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ، ولىّ شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند، همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند.» گفت: ائمه معصومین(ع)، ولی و سرپرست، نعمت های مادی و معنوی در عالم هستی هستند.

 

وی افزود: صاحب نعمت بودن ائمه معصومین(ع)، بدین معنا است که خیر و منفعت از جانب ائمه اطهار(ع) به انسان ها افاضه می شود، از این رو انسان ها با فرمانبرداریی و اطاعات از ایشان از ضلالت نجات پیدا کرده، هدایت می شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه شناخت و معرفت نسبت به ائمه اطهار(ع) و رعایت تقوا را دو وظیفه شیعیان دانست و افزود: اگر فردی دستورات خداوند را اطاعت کند، اما معرفت و شناخت نسبت به ائمه معصومین(ع) نداشته باشد، از اهل ایمان نیست، به همین دلیل شناخت ائمه اطهار(ع)، شرط قبولی اعمال است./1309/پ203/ب

ارسال نظرات