۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۰۵۱۱۰
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی:

علم فقه باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: فقه شیعه غنی و برگرفته از شریعت اسلامی است، از این رو علم فقه سبک زندگی اسلامی ارائه داده، پاسخگوی نیاز های روز جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، صبح امروز در نشست تخصصی علمی پژوهشی «جایگاه فقه و اصول در زندگی فردی و اجتماعی»، که به همت مدرسه تخصصی خواهران جامعه المصطفی برگزارشد، گفت: نباید این گونه تصور شود که فقه، فایده و ارزشی ندارد، بلکه علم فقه، اساس زندگی است.

وی گفت: علوم دینی می بایست، تقویت ایمان را به همراه داشته باشد، چرا که تقویت ایمان، انگیزه دانستن را ایجاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ابراز داشت: بینش، ایمان و سلامت روح، انگیزه ایجاد می کند، چرا که بینش کامل و دقیق، انگیزه را قوی می کند، از این رو برای رسیدن به بینشی جامع، می بایست تدابیر علمی، آموزشی ارائه داد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ، بگو: چه کسی زینت خدا را که برای بندگانش پدید آورنده و عطاهای دلپذیر او را حرام کرده است؟»، ابراز داشت: ایمان بدین معنا نیست که انسان خود را از لذایذ دنیوی بی بهره کند، بلکه خداوند نعمات دنیوی را برای استفاده بندگان آفریده است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه مباحث اخلاقی در حوزه کمرنگ شده است، افزود: با در نظر گرفتن این نکته که هدف از علم آموزی، ایجاد رقت قلب است، بخشی از معارف، تعلیم و تربیت می بایست به اخلاق اختصاص یابد، البته نباید این حوزه در اخلاق فردی منحصر شود بلکه، اخلاق اجتماعی نیز باید تحت پوشش قرار دهد.

 حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: نباید این گونه تصور شود که فقه، فایده و ارزشی ندارد، بلکه موضوع علم فقه، فعل مکلف است، از این رو مجموعه رفتارهای انسان در سایه فقه شکل می گیرد، لذا فقه سبک زندگی اسلامی را ارائه داده، منش اسلامی را جهت می دهد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه فقه شیعی غنی و برگرفته از شریعت اسلامی است، ابراز داشت: جایگاه فقه، ماندن در حاشیه نیست، بلکه اساس زندگی است، از این رو علم فقه می بایست پاسخگوی سوالات جدید، جامعه باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دین، پاسخگوی تمام نیازهای انسان در هر عرصه ای است. اظهار داشت: نگاه کلان به علوم انسانی داشته باشید، چرا که در روابط اجتماعی دنیای امروز می بایست، شیوه و سبکی را در پیش گرفت که خروجی آن انسان مطلوب باشد.

وی گفت: علم اصول فقه تبلور یافته در دامن کلام است، اما ماهیت این دو متفاوت است، چرا که کلام به فعل خداوند، باورها و عقاید توجه دارد، اما اصول فقه، قواعدی را ارائه می دهد که بر اساس آن، متون و نصوص دینی قابل فهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خطاب به طلاب جامعه المصطفی اظهار داشت: انسان امروز به انگیزه نیاز دارد، رفتارهای اجتماعی می بایست بر اساس فقه شیعی تنظیم شود، از این رو شما به عنوان مبلغانی که در آینده به کشور باز می گردید، اثر گذار هستید، به امر نویسندگی بپردازید تا بتوانید مفاهیم را خلق کنید./1309/پ202/ب

ارسال نظرات