۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۲۰۵۳۶۲
لاریجانی در اختتامیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد؛

آمادگی مجلس برای کمک به چرخه اقتصادی چاپ و نشر

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس با تأکید بر معاف شدن ناشران از پرداخت مالیات گفت: دولت به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت تأمین یارانه تولید کتاب فعال بوده و حق ناشران را بگیرند.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، علی لاریجانی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان اینکه امسال به علت کثرت کارهای کشور توفیق بازدیداز این نمایشگاه را پیدا نکردم ، گفت: قصد من از حضور در نمایشگاه کتاب حضور در کنار عزیزان فرهیخته و عرض خدا قوت به آنان بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و همچنین 10 روز مهمان نوازی از ناشران داخلی و خارجی افزود: نمایشگاه کتاب یک حادثه مطلوب فرهنگی در کشور است که هر ساله ایجاد می شود.

لاریجانی با یادآوری گزارش های ارائه شده در خصوص حجم بالای خرید کتاب در رشته های مختلف در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تصریح کرد: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران زمینه های خوبی برای گفت و گو و تعامل فکری ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فضای منطقی خوبی در کشور ایجاد کرد گفت: این حادثه بزرگ فرهنگی نشان داد که کسانی که روی اراده ملت ایران ایستاده اند و قصد لطمه زدن به آن را دارند نتوانستند با تحریم ها و فشارها تأثیری بر وضعیت کشور داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: ملت ایران با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب که به عنوان بزرگترین واقعه فرهنگی کشور به شمار می رفت جهان را متأثر کرد.

وی با بیان اینکه صدور دستورالعمل و بخشنامه علیه ملت ایران تنها به افزایش نفرت ملت علیه استکبار منجر می شود افزود: تمامی کشورها به ویژه استکبار باید بدانند ملت ایران اهل فرهنگ، کتاب و هنر هستند و تمامی کشورها باید با این شیوه با ملت و کشورایران صحبت کنند.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه فرهنگ غنی ایران اسلامی نشان از سرشت و نهاد ملت ایران است افزود: کتابخوانی و حضور در نمایشگاه هایی چون نمایشگاه کتاب همیشه در ایران سرلوحه کارها بوده است.

وی با یادآوری سابقه حضور خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من می دانم داشتن مسئولیت در وزارت ارشاد چقدر حساس و مهم است، این وزارتخانه از جمله جاهایی است که می توان با استفاده از توان افراد تحصیلکرده و اهل هنر امکان ابتکارات مختلف را فراهم کرد.

لاریجانی ادامه داد: به طور حتم وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم نیز به دنبال این است تا بتواند از ظرفیت های فکری موجود در کشور استفاده کرده و ابتکارات درخوری را ایجاد کند.

وی با انتقاد از ناکارآمد بودن چرخه اقتصاد نشر در کشور تصریح کرد: صنعت نشر در کشور معیوب بوده و درآمد کافی ندارد واگر نیاز بود که مجلس توجه بیشتری داشته باشد، ما در این زمینه آمادگی داریم چرا که چرخه اقتصادی نشر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه صنعت نشر در مقایسه با سایر رشته های تجاری سود کمی دارد افزود: باید توجه داشت کسانی که وارد صنف نشر می شوند عاشق پیشه بوده و تنها به دنبال کسب پول و ثروت نیستند.

رئیس مجلس تأکید کرد: باید یک راه حلی برای رفع مشکل صنعت نشر در کشور در راستای حمایت از ناشران و افزایش انگیزه آنان نسبت به تولید محصولات فرهنگی ایجاد شود.

وی با انتقاد از اخذ مالیات از ناشران گفت: همانگونه که حوزه نشر نیز یکی از کارهای فرهنگی است پس به طور حتم باید معاف از پرداخت مالیات شود .

لاریجانی ادامه داد: ما در مجلس به طور حتم برای کمک و حمایت به ناشران فکری برای معاف شدن آنان از پرداخت مالیات خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: اگر خواهان رونق و توسعه کشور هستیم باید زمینه را برای تولید کتاب فراهم کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: با گران بودن کتاب افراد نمی توانند خرید کنند و ناشران نیز انگیزه ای برای تولید ندارند.

لاریجانی پرداخت یارانه به ناشران را یکی از راه های حمایت از صنعت نشر کشور دانست و گفت: تولید کتاب در کشور یکی از بخش هایی است که مستحق دریافت یارانه بوده و باید از یارانه استفاده کند.

وی تأکید کرد: هدایت یارانه به سمت تولید کتاب موجب می شود پول به سمت حوزه متفکرین جامعه رفته و به رشد علمی کشور منجر شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه در حدود 50 هزار میلیارد تومان درآمد برای یارانه در کشور داریم گفت: اگر یک هزارم آن را به عنوان یارانه و تسهیلات بانکی به ناشران بدهیم بی شک مشکل صنعت نشر کشور تا حدودی مرتفع می شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای پرداخت یارانه به تولید کتاب آزاد است افزود: باید دولت توجه ویژه ای به رفع مشکلات صنعت چاپ کشور داشته باشد و بخشی از یارانه ها را صرف این تولید علمی کند.

لاریجانی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم باید به قدری فعال باشد تا سهم ناشران را از یارانه تأمین کند گفت: قانون به قدری باز نوشته شده که قدرت مانور در این باره وجود دارد.

وی تأکید کرد: چرخه اقتصادی نشر باید مورد توجه قرار بگیرد تا ناشران حیات دوباره پیدا کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای تمامی فعالان حوزه تولید و نشر کتاب گفت: امید است سال آینده سال پرنشاط تری برای صنعت نشر داشته باشیم./904/د102/ج/

ارسال نظرات