۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۰۵۵۳۴
مدیر حوزه های علمیه:

نگران رابطه بین حوزه علمیه و مجلس بودم/ طرح ها و لوایح بعد از بررسی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، با نگاه اثباتی و محکم تصویب می شود

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه مدت ها نگران رابطه بین حوزه علمیه و مجلس شورای اسلامی بودم، گفت: ابتکار عمل دکتر لاریجانی در راه اندازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی امری جالب و بسیار خوشایند است و تا حدودی این نگرانی ها را برطرف کرده است.
آيت‌الله حسيني بوشهري در گفتگو با راديو معارف

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین احمدمبلغی رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و دکتر سید احمد حبیب نژاد معاون پژوهشی این مرکز خاطرنشان کرد: قانونگذاری برای قوه مجریه، قضائیه و مقننه پایه و اساس است و باید حوزه علمیه در این زمینه نقش خود را ایفا کند.


وی ادامه داد: حوزه علمیه قم خاستگاه نظام اسلامی است، امام راحل، رهبر معظم انقلاب و بسیاری از شخصیت های برجسته نظام در شورای نگهبان، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی فرزندان حوزه هستند ولی گاهی وقتی نگاه می کردم غیر از حضور اشخاص به عنوان اشخاص، نه به عنوان حوزه در اداره نظام، رابطه ارگانیک و سیستماتیک بین حوزه و نظام وجود نداشت.


وی ادامه داد: گاهی تعبیرها این بود انقلاب که پیروز شد همین گه چهره های روحانی در راس نظام قرار گرفتند همین را به عنوان اسلامیت نظام تقلی کردند و ماجرا تمام شد، در حالی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب، بارها فراخوان دادند که حوزه چه سهمی در اداره نظام اسلامی خواهد داشت؟


امام جمعه موقت قم گفت: آیا اینکه در مجلس شورای اسلامی تعدادی روحانی کاندیدا و به مجلس بروند اینحا می شود گفت، مجلس از حوزه استفاده می کند.؟


وی ادامه داد: هر چند نماینده مجلس دانش فقهی و علمی دارد اما به عنوان یک کار نظام مند حرکت نمی کند، ولی ابتکار تاسیس مرکز تحقیقات مجلس، برای من جالب بود که حداقل به قانونگذاری، که برای برای قوه قضائیه، مجریه و قوه مقننه به عنوان مبنا می باشد، پرداخته شده است.


آیت الله حسینی بوشهری گفت: بعد از تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، منتظر بودم که ببینم روند کار چگونه پیش می رود و زمانی که جناب استاد مبلغی از فضلای قانونمند، خوشنام، خوشفکر، جوان، با انگیزه حوزه علمیه قم در راس کار قرار گرفت بر خوشحالی من افزوده شد، مطمئن شدم که کار خوب پیش خواهد رفت.


وی ادامه داد: مایل هستم بخشی از فعالیت ها و لوایح که به مرکز ارجاع و کاری که مرکز انجام داده را از نزدیک مطالعه کنم و ببینم بین آنچه که بوده و آنچه اتفاق افتاده را از نزدیک مشاهده می کردم.


وی گفت: کار اصلی شورای نگهبان که مهم است تطبیق قوانین مصوب مجلس با حکم اسلامی و قانون اساسی است، بخشی هم به عنوان منطقه الفراغی است که عملا شارع ممکن است برای آنها حکم نکرده و نهی نکرده باشد و اینها تلقی به قبول خواهد شد.


آیت الله حسینی بوشهری گفت: آنچه مهم است حکم اثباتی می باشدکه ما بگوییم این کار الهی است و لوایح و قوانین بررسی شده توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس زمان حضور در شورای نگبهان، با نگاه اثباتی و محکم می باشد، گر چه انتظار این بود کل مجلس قوانینی که تصویب می کنند عرفی نباشد ، وقتی کار با پشتوانه فقهی و حوزوی به شورای نگبهان برود کار شورای نگبهان را راحت می کند و آنها آرامش خاطر پیدا می کنند.


وی ادامه داد: با توجه به تحولات اجتماعی و شرایط حاکم بر جامعه و مصلحت هایی که وجود دارد، برای اینکه کار از هر جهت محکم باشد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، جهات روانشناسی و جامعه شناسی مسائل را نیز در نظر داشته باشد و این جهت کمک می کند چیزی که به عنوان قانونگذاری نظام اسلامی پیاده شود از هر نظر جامع باشد.

 

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز با ارائه گزارشی گفت: بیش از 220 استاد با مرکز تحققات اسلامی مجلس همکاری دارد که از این تعداد 90 درصد آنها مدرک حوزوی دارند.


دکتر احمد حبیب نژاد افزود: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بسیاری از مراکز پژوهشی حوزه علمیه ارتباط تنگاتنگ و تفاهم نامه دارد و با انجمن های علمی حوزه نیز ارتباط مستقیم داریم.


وی ادامه داد: رویکرد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیشتر دینی و معرفتی و دنبال اشراب معارف فقهی در قوانین مصوب مجلس می‌باشد.


وی گفت: اساسنامه مرکز تحقیقات اسلامی تهیه شده و در حال تصویب است. نظر مراجع عظام تقلید نیز رصد می شود، برخی از حلقات بنیادین را تشکیل دادیم حرف های نو و جدید در این حلقات مطرح می شود./919/د102/ن

ارسال نظرات