۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۰۵۵۵۳
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی خبر داد؛

آغاز ثبت نام متقاضیان تدریس در حوزه های علمیه خراسان شمالی

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: ثبت نام متقاضیان تدریس در حوزه های علمیه این استان از یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه آغاز شده است.
ثبت نام متقاضيان تدريس در حوزه علميه خراسان
حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از آغاز ثبت نام متقاضیان تدریس در مدارس علمیه خراسان شمالی همزمان با استان های خراسان رضوی و جنوبی خبر داد و اظهار کرد: ثبت نام متقاضیان تدریس در حوزه های علمیه سطح یک، دو و سه استان های خراسان سه گانه از یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه(امروز) آغاز شده و تا بیست و ششم این ماه ادامه دارد.
به گفته وی نام نویسی از متقاضیان تدریس در مدارس علمیه خراسان شمالی در دو قالب حق التدریس و اعزامی تمام وقت به شهرستان ها ویژه برادران با مراجعه به سایت حوزه علمیه خراسان به نشانی www.hozehkh.com انجام می‌شود.
حجت الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: پس از نام نویسی متقاضیان آزمون کتبی برای پذیرش مدرسان نهم خرداد ماه برگزار می شود و نتایج این آزمون نیز سی و یکم این ماه اعلام خواهد شد.
وی عنوان کرد: همچنین مصاحبه علمی متقاضیان تدریس در حوزه های علمیه استان های سه گانه خراسان نیز دوازدهم تیرماه امسال برگزار و نتایج مصاحبه هم بیست و هفتم همان ماه در سایت حوزه علمیه خراسان به نشانی www.hozehkh.com اعلام می شود.
به گفته این مسؤول متقاضیان تدریس در مدارس علمیه بعد از پذیرش در آزمون کتبی و مصاحبه علمی و مهارتی، می باید در دوره آموزش بدو خدمت که شامل فراگیری مهارت های روش تدریس است؛ شرکت کنند.
حجت الاسلام سالاری مکی در مورد شرایط مورد نیاز برای ارائه تقاضای تدریس در حوزه های علمیه خراسان شمالی، گفت: ارائه مدرک تحصیلی از مراکز علمی معتبر حوزه یک سطح بالاتر از سطح مورد تقاضا برای تدریس، پذیرش در ارزیابی های علمی و مهارتی دروس انتخابی و ... برخی از شرایط لازم برای تدریس تمام وقت و یا حق التدریسی در حوزه های علمیه استان است.
دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به این که اکنون در استان 867 هزار نفری خراسان شمالی 14 حوزه علمیه شامل هشت مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران در شهرستان های مختلف فعال است، اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری بیش از هزار و 700 طلبه خواهر و برادر این مدارس مشغول تحصیل هستند.
به گفته وی در سال تحصیلی جاری در سطح مدارس علمیه برادران خراسان شمالی 25 استاد اعزامی از حوزه های علمیه قم و مشهد و 30 استاد بومی، تدریس طلاب را بر عهده دارند و تدریس طلاب در حوزه های علمیه خواهران استان نیز بر عهده 50 مدرس بومی و اعزامی است.
حجت الاسلام سالاری با اشاره به این که استاندارد آموزشی در حوزه های علمیه وجود یک استاد به ازای هر 28 نفر طلبه است، اضافه کرد: بر این اساس حوزه های علمیه خراسان شمالی به 20 استاد دیگر برای تکمیل کادر آموزشی نیاز دارند.
به گفته وی تا سال تحصیلی گذشته در مدارس علمیه استان خراسان شمالی تا سطح یک و پایه شش تدریس می شد اما از امسال امکان تحصیل طلبه ها تا سطح دو و پایه هشت در برخی از مدارس علمیه خراسان شمالی فراهم شده و بر اساس برنامه در سال تحصیلی آتی این امکان برای تعداد بیشتری از مدارس علمیه خراسان شمالی مهیا می شود.
حجت الاسلام سالاری افزود: مدارس علمیه برادران در خراسان شمالی در دو مقطع بلند مدت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی سیکل و سفیران هدایت، ویژه طلاب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا طلبه می پذیرند که پذیرش طلاب سفیران هدایت تنها در مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) بجنورد انجام می شود و طلاب مقطع بلند مدت نیز در سایر مدارس علمیه برادران شهرستان های مختلف خراسان شمالی پذیرش می شوند.
وی عنوان کرد: همچنین پنج حوزه از شش حوزه علمیه خواهران سطح استان تنها در مقطع سفیران هدایت طلبه می پذیرند؛ اما مدرسه علمیه الزهرا(س) بجنورد علاوه بر پذیرش طلبه های مقطع سفیران هدایت، در مقطع بلند مدت نیز طلبه خواهر پذیرش می کند.
گفتنی است، چند روز پیش حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان نیز با اشاره به آغاز ثبت نام متقاضیان تدریس ویژه مدارس سطوح یک، دو و سه حوزه علمیه خراسان شمالی از 21 اردیبهشت، گفته بود که ثبت نام متقاضیان تدریس در دو قالب حق التدریس و اعزامی(تمام وقت شهرستان، ویژه برادران) تا بیست و ششم این ماه ادامه دارد.
وی یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی در حوزه‌های علمیه را اساتید دانسته و با اشاره به نقش برجسته و بی بدیل اساتید در بالندگی، رشد و شکوفایی استعدادهای متعلم، اظهار کرده بود: انجام این نقش مستلزم توانایی‌ها و برخورداری از مهارت ها در حوزه های مختلف دانشی، روشی، مهارتی و برخورداری از خصایص و ویژگی های شخصیتی است که جمع همه این موارد در یک فرد، استادی مؤفق می سازد و فقدان یکی از ابعاد در کارکرد اساتید ایجاد خلل نموده و در اهداف نظام آموزشی قابل وصول نخواهد بود.
حجت الاسلام مهدوی ارفع اضافه کرده بود: بدین منظور جهت ارتقاء کیفیت آموزش در حوزه علمیه خراسان، معاونت آموزش و پژوهش جهت تأمین استاد دروس عمومی، مهارتی و تخصصی بر اساس شرایط مندرج در آیین نامه ضوابط تدریس، آزمون گزینش اساتید حق التدریس و تمام وقت شهرستان (اعزامی، ویژه برادران) را در سال تحصیلی 94-93 برگزار می‌کند./9314/ت302/ب
ارسال نظرات