نشست تخصصی مهدویت در آمل برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، اسماعیل شفیعی سروستانی، مسؤول موسسه فرهنگی موعود عصر (عج)، امروز در گردهمایی اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی استان با موضوع مهدویت که در واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی برگزار شد، بیان داشت:130 سال است که در دانشگاههای وابسته به کلیسای کاتولیک در رشته آخرالزمانشناسی فارغالتحصیل دارند و در ایالات متحده آمریکا بیش از 257 کالج و دانشگاه در این رشته وجود دارد و اگر این موضوع مهمی نیست چرا باید در سرزمینی که گاهی گمان میکنیم عاری از مذهب است، این تعداد دانشگاه و کالج در رابطه با این رشته وجود داشته باشد.
وی با اشاره به این که در ایران دو واحد درس اختیاری نیز در این خصوص در دانشگاه ها ارائه نمی شود، بیان داشت: البته اخیراً مطرح شده است یک گرایش در دانشکده الهیات با موضوع مهدویت و آخر الزمان ایجاد شود.
مسؤول مؤوسسه فرهنگی موعود عصر (عج)، ادامه داد: این جای تأمل دارد که چرا موضوعی که در جهان امروز در رأس همه مباحث جدی است ذهن جوان ترین گروه اجتماعی در این جامعه درگیر آن نیست و این مبحث بزرگ بوده و چگونه چشمها از روی موضوعی به این مهمی و بزرگی چرخیده و متوجه آن نیست.
وی، اضافه کرد: حجم روایات آمده از چهارده معصوم(ع) در خصوص آخرالزمان و نشانههای ظهور بسیار زیاد است به طوری که هفت هزار روایت راجع به این موضوع داریم و در خصوص نماز و روزه این تعداد روایت نداریم.
شفیعی سروستانی، ادامه داد: در میان همه ملل یعنی صاحبان ادیان آسمانی وجه مشترک ابتدا توحید و موعودگرایی و بلاخره قیامت است و در همه ادیان حجم زیادی از روایات به موضوع موعود اختصاص دارد.
وی با اشاره به این که در همه روایات آمده است که 313 نفر یاران خاص هستند، بیان داشت: وزیران و مشاوران امام (عج) و فرمانده کل قوای امام زمان(عج) ایرانی است و لشکریان امام (عج) عمدتاً ایرانی، عراقی و یمنی هستند.
رییس واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی نیز در این نشست با اشاره به نگاه استاد شهید مرتضی مطهری به مفهوم انتظار فرج، بیان داشت: انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است و آن انتظاری که سازنده و نگهدارنده، تعهدآور، نیرو آفرین و تحرک بخش است، به گونهای که میتواند نوعی عبادت و حقپرستی شمرده شود.
وی، ادامه داد: گونه ای دیگر انتظاری که گناه است و ویرانگر، اسارتبخش، فلجکننده و نوعی (اباحیگری) باید محسوب شود.
لاریجانی، تصریح کرد: این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعود است و این دو نوع برداشت به نوبه خود از دو نوع بینش درباره تحولات در انقلابهای تاریخی ناشی میشود.
این استاد دانشگاه، تاکید کرد: به تعبیر شهید مطهری سیر تکاملی بشریت به سوی تحقق جامعه آرمانی و یا جامعه کامل مبتنی برشناخت و معرفت، آزادی، برقراری عدل، برقراری صلح و نیز به گونه ای سازش با طبیعت بوده و است.
رییس واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی یکی از رسالت های نظام آموزشی و تربیتی را نخبه پروری دانست و تصریح کرد: نخبه پروری باید مبتنی برعلم و ایمان باشد.
حجت الاسلام سید حسین ابراهیمیان، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی مازندارن نیز در این نشست به ذکر حدیثی از امام علی(ع)، بیان داشت: هرکلامی که می شنوید نخستین وظیفه ای که داریم این است که با نگاه پرسشگری با آن روبرو شویم و در خصوص آن بپرسیم.
وی با انتقاد از برخی از سؤالات بی مورد که متاسفانه در جامعه مرسوم شده است، تصریح کرد: مهارت خوب پرسیدن و سؤال خوب طرح کردن یکی از مهارت هایی است که استاد و دانشجوما باید بیاموزد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره رابطه استاد و شاگردی علامه طباطبایی و شهید مطهری، بیان داشت: علامه طباطبایی در خصوص توجه شهید مطهری در کلاس درس می گفت؛ وقتى که ایشان در جلسه درسم حاضر مى شدند بنده شوق و شعف زیادی پیدا مى کردم و به جهت اینکه مى دانستم هر چه بگویم هدر نمى رود و محفوظ است.
حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که شهید مطهری نمونه بارز شخصیتی بود که نه حرف بی دلیل بر زبانش جاری می شد و نه حرف بدون سند و مدرک را قبول می کرد، تاکید کرد: ما دانشگاهیان هم چون استاد شهید مطهری باید جامعه ای بسازیم که حرف بی دلیل و مدرک در آن رواج نیابد./950/پ202/ب