۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۲۰۵۹۰۲
رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان:

اعتکاف مجموعه‌ای از بهترین عبادت‌ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان گفت: پیامبر اسلام(ص) برنامه اعتکاف را جزو ضروری ترین امور خود می دانست و اگر با برنامه های دیگر تداخل می کرد مقید به قضای آن بود.
حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، حجت الاسلام سید عبدالصاحب حسینی، رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان روز گذشته درحاشیه برگزاری مراسم اعتکاف درشهرستان کاشان اظهارداشت: اعتکاف برنامه خودسازی و فردی مستحبی است که در دین اسلام به آن سفارش شده  است که به لحاظ اهمیت این برنامه عبادی همین بس‌که معتکف شدن یکی از برنامه های مستمر انبیاء اعظام  و اولیاء الهی در طول تاریخ بوده است.

 

وی افزود: اعتکاف سفر معنوی است که معتکف این سفر معنوی را از سحرگاه 13 ماه مبارک رجب با قصد غربت و ورود به خانه خدا آغاز می کند و به مدت سه روز با خلوت گزینی و دوری از زرق و برق مادی دنیا ادامه می دهد و سرانجام این حرکت و سفر در غروب روز 15 رجب و بعد از فراغت ازاعمال ام داوود به پایان می رسد.

 

حجت الاسلام حسینی یادآورشد: معتکفان به پیروی از توصیه اهل معرفت و در راستای الگو گیری از آن اسوه حسنه پیامبر اکرم(ص) وقتی وارد این سفر معنوی می شوند باید رفیقی برای خودشان انتخاب کنند که‹‹ الرّفیق ثم الطّریق ›› اول رفیق انتخاب کن بعد راه برو، و چه خوب است انسان بهترین و مهربان ترین  افراد را برای این سفر معنوی انتخاب کند و در این سه روز سفر از ملک به سمت ملکوت حرکت کند.

 

به گفته وی، معتکف سه روز باید روزه بگیرد و در این سه روز قبل از اذان صبح روز 13 ماه رجب وارد مسجد جامع شود و با خلوت گزینی به خود بیاندیشد و از گناه و معصیت دوری کند و مشغول ذکر باشد و برای آخرت خود توشه بردارد.

 

حجت الاسلام حسینی در ادامه با اشاره به احکام خاصی که معتکف باید در این سه روز انجام دهد، گفت: معتکف بدون ضرورت نباید از مسجد خارج شود و باید هر سه روز را روزه بگیرد و اگر توانایی روزه گرفتن را نداشته باشد نباید معتکف شود و یا این که اگر یک روز روزه بگیرد نمی تواند روز بعد را روزه نگیرد،  لذا این احکام باید توسط معتکف رعایت و انجام شود.

 

وی با اشاره به این که اعتکاف فقط برای این سه روز ایام البیض رجب نیست بلکه انسان می تواند در طول سال اعتکاف داشته باشد به ویژه در دهه آخر ماه رمضان افزود: پیامبر اکرم(ص) وائمه اطهار(ع) نیز در دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز اعتکاف داشتند و در دیگر ایام مختلف سال نیز علما و عرفا اعتکاف داشتند.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان گفت: اگر  هر فردی با برنامه وارد اعتکاف شود قطعا ثمره آن را در وجود خودش خواهد دید، لذا با توجه به آلودگی های دنیا روح انسان آلوده به زنگار گناه می شود و باید محل و مکانی را پیدا کند تا دراین ایام ویژه زنگار های روحی خود را صیقل دهد.

 

حجت الاسلام حسینی در ادامه با تقدیر از همکاری مسؤولان شهرستان کاشان دربرگزاری مراسم اعتکاف در شهرستان کاشان افزود: مراسم معنوی اعتکاف در15 مسجد شهرکاشان و 20 مسجد شهرها و روستاهای تابعه شهرستان کاشان با حضور بیش از 4 هزار نفر معتکف برگزار می شود.

 

وی افزود: مساجد جامع میدان کهنه، مسجد حبیب ابن موسی(ع)، مسجد الغدیر، مسجدامام خمینی(ره)، مسجد فاطمه الزهرا(س)، مسجد شهدای کربلا، مسجد شهید فخّار، مسجد ام البنین، مسجد جامع فین، مسجد زیارت فین، مسجد جامع لتحر، مسجد علی بن ابیطالب برای برگزاری مراسم اعتکاف در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به این که در مساجد دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه کاشان نیز مراسم اعتکاف دانشجویی برگزار می شود یادآورشد: علاوه بر این حرم حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان نیز میزبان معتکفین است.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان، اجرای برنامه های فرهنگی، اعزام روحانی و سخنران برای تمامی مکان های برگزارکننده اعتکاف توسط اداره تبلیغات اسلامی کاشان را از جمله برنامه های پیش بینی شده مراسم اعتکاف امسال در شهرستان کاشان اعلام کرد./1307/پ202/ب

ارسال نظرات