۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۲۰۶۰۵۹
انتخابات عراق، فرصت‎ها و چالش‎ها(107)؛

احتمال تشکیل دولت از سوی دولت قانون بدون حضور مجلس اعلا و جریان صدر

خبرگزاری رسا ـ برخی خبرهای منتشر شده از احتمال تشکیل دولت از سوی ائتلاف دولت قانون بدون حضور مجلس اعلای اسلامی و جریان صدر شنیده می‎شود.
انتخابات پارلماني عراق

 

به گزارش خبرگزاری رسا، با اعلام پایان شمارش آرای انتخابات پارلمان عراق و اعلام نتایج در روزهای آینده، گروه های سیاسی همه توان خود را برای ائتلاف با سایر گروه ها و تشکیل دولت آینده به کار گرفته اند.

 

تشکیل ائتلاف جدید از سوی دولت قانون با 180 کرسی در پارلمان

 

یک منبع آگاه در ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» اعلام کرد که دولت قانون ائتلاف جدیدی از جریان‌ها و جناح‌هایی تشکیل داده که نتایج اولیه و غیر رسمی پیروزی آنها را در انتخابات پارلمانی اعلام کرده است.

 

این منبع با بیان اینکه ائتلاف جدید 180 کرسی را در پارلمان از آن خود می‌کند، توضیح داد:‌ دولت قاتون طی مذاکرات و گفت‌وگوهای غیر علنی خود که با برخی از طرف‌های پیروز در انتخابات براساس نتایج اولیه انجام داد، موفق شد، ائتلاف جدیدی تشکیل دهد.

 

منبع مذکور تاکید کرد که پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات از سوی کمیساریای عالی انتخابات پارلمانی عراق تشکیل این ائتلاف اعلام خواهد شد.

 

وی افزود: ائتلاف جدید جریان‌ها و جناح‌هایی مانند جناح شهروند، وابسته به مجلس اعلای اسلامی عراق و همچنین جناح‌ الاحرار وابسته به جریان صدر و فهرست متحدون به رهبری اسامه النجیفی را در برنمی‌گیرد، اما می‌تواند اکثریت سیاسی منسجمی که مد نظر ائتلاف دولت قانون است را محقق کند.

 

این منبع تاکید کرد که این ائتلاف بتواند، کشور را از بحران‌هایی که درگیر آن است، خارج کند.

 

نوری مالکی تنها نامزد نخست وزیر دولت قانون است

 

عباس بیاتی، نماینده ائتلاف دولت قانون عراق تاکید کرد که ائتلاف متبوعش هیچ گزینه‌ دیگری برای تصدی پست نخست وزیری جز «نوری المالکی» را در نظر ندارد.

 

بیاتی در این خصوص توضیح داد که مالکی تنها نامزد دولت قانون برای تصدی این پست است و آرایی که وی و ائتلافش بر آن دست یافته وی را مجاز به نامزدی برای این امر می‌کند.

 

این عضو ائتلاف دولت قانون افزود: مالکی دیدگاه و مواضع خود را درباره تشکیل دولت اکثریت سیاسی مطرح کرده و آن را برای تمام جناح‌ها و جریان‌ها جهت مطالعه و بررسی ارسال کرده است.

 

پایان شمارش آرای انتخابات عراق

 

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق با بیان اینکه 2006 شکایت انتخاباتی دریافت کرده است، موعد نهایی نتایج رسمی انتخابات پارلمانی را هفته آتی اعلام کرد.

 

کاطع الزوبعی نایب رییس شورای کمیساریای عالی در این خصوص گفت که شمارش آرا امروز پنجشنبه به پایان می‌رسد.

 

بنا بر این گزارش، کمیساریای عالی همچنین تاکنون به بیش از 1500 شکایت از مجموع 2006 شکایت، رسیدگی و درباره آن تحقیق کرده است.

 

الزوبعی همچنین در اظهار نظر دیگری در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، اعلام کرد که کمیساریای عالی نتیجه اخذ رأی در 58 مرکز در سه استان را پس از اثبات تخلفات، باطل اعلام کرده است.

 

به گفته الزوبعی، کمیساریای عالی انتخابات عراق، با تشکیل چهار کمیته کار بررسی شکایت‌ها را دنبال می‌کند و تاکنون نتیجه اخذ رأی 35 مرکز در «الصینیه» در استان صلاح‌الدین و 8 مرکز در شهر الرمادی (در استان الانبار) و 15 مرکز در الکرخ در بغداد را باطل اعلام کرده است.

 

گفتنی است در حالی که هنوز نتایج غیررسمی انتخابات پارلمان عراق اعلام نشده است، نتایج غیررسمی نشان دهنده صدرنشینی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی است.

 

ائتلاف دولت قانون بر تشکیل حکومت اکثریت سیاسی تأکید می ورزد، امری که با مخالفت شدید مجلس اعلای اسلامی مواجه شده است.

 

نوری المالکی معتقد است تشکیل حکومت اکثریت سیاسی به پایان سهمیه بندی مذهبی منجر شده و عراق را از این بن بست سیاسی خارج خواهد کرد./980/ب904/د

ارسال نظرات