۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۲۰۶۳۸۷
رییس ستاد اقامه نماز کشور:

محتوای کتاب های درسی معرفت افزا نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: متاسفانه محتوای کتاب های درسی کشورمان سود چندانی در معرفت افزایی فرزندان نداشته و نیازمند بازنگری اساسی هستند برای مثال به جای این که در کتب درسی به دانش آموز بیاموزد که اصحاب کهف چه کردند، سوال می کند که تعداد آنها چند نفر بود.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، شب گذشته در نشست صمیمی با مدیران مدارس، مربیان و معاونان پرورشی و دبیران دینی و قرآنی که در سالن امام علی (ع) برگزار شد، اظهار داشت: معلمان داراتر از سایر افراد جامعه هستند چرا که پرورش حداکثر 30 فرد دانا بهتر از سایر اعمال است بنابراین علم مهم تر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه آموزش قرآن، احکام و نماز به دانش آموزان بالاتر از قبولی چند نفر در کنکور است و سبب ثواب اخروی نیز می شود، ادامه داد: معلمان و فرهنگیان تلاش بسیاری در زمینه پیشرفت تحصیلی متعلمان انجام داده و سبب موفقیت آن ها در امتحان کنکور می شوند در حالی که برای نمازخوان کردن آنها کار خاصی انجام نمی دهند.

 

وی با بیان این که معلمان با توجه به آموزش احکام دین دانش آموزان را از محیط های فاسد دور کنند، اضافه کرد: افراد نباید تنها به داستان اصحاب کهف در سوره کهف دقت کنند این سوره نماد بارزی برای جدا ماندن افراد صالح از محیط های فاسد است چرا که افراد کهف با دیدن فساد در جامعه خود را در غار محبوس کردند.

 

دین اسلام هیچ کس را فارغ از علم آموزی نمی داند

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که خداوند درآیه "والعصر، ان الانسان لفی خسر" اشاره دارد که انسان همواره در طول زمان در معرض تباه و نابودی قرار گرفته است و این هشدار را در تمام قطعات زمانی به انسان داده است، خاطرنشان کرد: بین خسر و ضرر تفاوت عمده ای وجود دارد و این بدان جهت است که خسر یعنی اینکه در جایی که سرمایه باشد و آن هم نابود شود خسارت است در حالی که اگر نرخ سرمایه کاهش یابد ضرر است و خداوند در این آیه به خسارت دیدن انسان و تباهی و نابودی آن اشاره می کند.

 

وی با بیان این که مدیریت زمان و وقت، که آن را طلا می خوانند بسیار حائز اهمیت است پس نباید زمان را به سادگی از دست داد، تصریح کرد: کلمه فارغ التحصیلی باید از دایره لغات ایرانیان محو شود چون خداوند در قرآن کریم به پیامبر(ص) فرمود تو که رسول الله هستی هیچ زمان فارغ از تحصیل و کسب علم نیستی.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: معلمان و فرهنگیان باید در هفته حداقل یک کتاب به ویژه در مورد نماز و از آثار شهید مطهری مطالعه کنند تا بتوانند به شبهات دینی دانش آموزان پاسخ قانع کننده دهند.

 

وی افزود: مطالعه باید چند شرط داشته باشد و از جمله مستحب و یا واجب باشد و یا مشکل فرد یا جامعه را حل کند بنابراین اینکه بدانیم تعداد فرزندان امام زمان(عج) چند نفر است و یا تبری که حضرت ابراهیم(ع) با آن بت های مشرکان را می شکست در کجا قرار دارد، اهمیتی ندارند.

 

الگوگیری از شخصیت فیلم های خارجی ابتکار عمل را از جوان ایرانی سلب کرده است

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: معلمان بهتر است دانش آموزان را از تماشای سریال های تلوزیونی یا تماشای مسابقات ورزشی منع کنند چون تماشای ورزش دیگران همانند تماشای پول دیگران است که ارزشی ندارد.

 

وی اضافه کرد: باید به نسل آینده ابتکار عمل را آموخت چون در کشورمان فرد پس از تماشای فیلم در سینما سعی در شبیه سازی خود با قهرمان اصلی داستان می کنند در حالی که انسان های بی اراده چنین هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که آموختن ورزش هایی که دین مبین اسلام تاکید کرده وسیله ای برای لذت امروز و خدمت فردا است برای مثال آموزش تیراندازی نوعی تفریح و سرگرمی برای امروز و مبارزه با دشمن در آینده محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که آموختن ورزش هایی همچون فوتبال و والیبال و یا بوکس، شاید در اندک زمانی موج شادی ایجاد کند اما در آینده هیچ دردی را دوا نمی کند.

 

وی افزود: انسان برای این که بداند میزان ایمان او چقدر است باید ببیند که در ازای ایمان خود چه چیزی را می خواهد و ارزش آن درجه ایمان او را مشخص می کند در حالی که ارزش واقعی ایمان با هیچ شئی ای قابل مبادله نیست.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که بین کلمات مسجد، مسجد و المساجد تفاوت عمده ای وجود دارد، گفت: صالح، صالحات و الصالحات نیز با یکدیگر متفاوت است و خداوند در هیج جای قرآن به صالح اشاره نکرده و همه را با عنوان الصالحات یعنی همه اعمال خوب باشد نه یکی یا چند تای آن یاد می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که گاهی گفت و گو های تن به تن بهتر و کارآمدتر از سخنرانی های عمومی است، ادامه داد: گاهی باید با افراد به ویژه دانش آموزان به صورت شخصی و خصوصی صحبت کرد چرا که بعضی مواقع گفت و گو های شخصی راه حل مناسبی برای حل مشکلات بزرگ است.

 

وی گفت: رابطه معلم با دانش آموزان باید علمی توام با رافت و عطوفت باشد و در این زمینه از وظایف یک معلم دلسوز و متعهد این است که با اسلام شناسان ارتباط داشته تا بتواند به شبهات محصلان به ویژه در حوزه دین پاسخ مناسب بدهد.

 

محتوای کتاب های درسی معرفت افزا نیست

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: نسلی که فرهنگیان امروز در اختیار دارند نسلی پاک، تیزهوش و فهیم هستند اما متاسفانه به آموختن لغویات مشغول هستند برای مثال در کتاب های درسی مطالبی مانند متراژ کوه هیمالیا آمده است که دانستن و یا ندانستن آن فرقی ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: متاسفانه محتوای کتاب های درسی کشورمان سود چندانی در معرفت افزایی فرزندان نداشته و نیازمند بازنگری اساسی هستند چون برای مثال به جای اینکه در کتب درسی به دانش آموز بیاموزد که اصحاب کهف چه کردند، سوال می کند که تعداد آنها چند نفر بودند.

 

وی به الگو گیری جوانان و مردم از ولایت فقیه در جامعه اشاره کرد و اضافه کرد: افتخار می کنیم در جامعه و زیر پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی زندگی می کنیم که حرف آخر را ولایت فقیه می زند و جوانان و مردم همواره ایشان را به عنوان بزرگترین کارشناس قبول داشته و از وی تقلید می کنند./1302/پ202/ب 

 

ارسال نظرات