۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۰۶۴۶۰

گزارش القدس العربی از پرونده سیاه حقوق بشر در عربستان

خبرگزاری رسا ـ القدس العربی نوشت: آمریکا از نقض حقوق بشر در عربستان، جز در گزارش‎های سالانه کنگره، انتقادی نمی کند؛ هر چند تعدادی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا از برخی اقدام های ضد حقوق بشری ریاض اظهار نگرانی کرده اند.
حقوق بشر در عربستان سعودي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان نوشت: پرونده عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر جنجالی ترین موضوع در محافل و سازمان های بین المللی حقوق بشر است؛ با این حال تحلیلگران و حقوقدانان انتخاب این کشور به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را بی توجهی جامعه بین المللی به پرونده این کشور در زمینه حقوق بشر و متضمن پیام های نادرستی به سعودی ها  دانسته اند، که همچنان به زنان به عنوان شهروند درجه دو نگاه می کند.

 

بر اساس گزارش های سالانه سازمان های "دیده بان حقوق بشر" و "عفو بین الملل"، عربستان در سال 2013 میلادی بازداشت و محاکمه مخالفان سیاسی را افزایش داد و سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان را تشدید کرد. طبق این گزارش ها مقام های عربستان همچنین به نقض حقوق 9 میلیون زن و دختر عربستانی و 9 میلیون نیروی کار خارجی ادامه دادند.

 

سعید بومدوحه، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل، می گوید: تا زمانی که رفتار کشور پادشاهی عربستان با گفتارش انطباق نیابد، چهره بسیار منفی این کشور در حوزه  حقوق بشر تغییر نخواهد یافت.

 

عربستان اکثریت قریب به اتفاق توصیه های شورای حقوق بشر را پذیرفته و با عباراتی وعده داده است که آن ها را اجرا کند، اما تعهد ملموسی در این خصوص نداده است.

 

به عنوان مثال عربستان دست کم از سال 2009 همواره پذیرفته است که "میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی" را مورد "بررسی" قرار دهد، اما همچنان توصیه های شورای حقوق بشر برای پذیرش این میثاق را رد می کند.

 

مقام های سعودی هیچگاه در جلوگیری از تبعیض سازماندهی شده به ویژه علیه زنان و اقلیت ها اقدامی انجام نداده اند. آن ها با وجود پذیرش توصیه حقوق بشری "برچیدن نظام ولایت مرد بر زن"، وجود چنین نظامی را در عربستان از اساس رد کرده و مدعی شده اند که قانون در عربستان برای زنان و مردان قائل به حقوق مساوی است، این درحالیست که به طور کلی در عربستان با زنان به عنوان شهروند درجه 2 برخورد می شود./994/ب102/د

ارسال نظرات