۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۰۶۵۶۹
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی:

اسلامی سازی علوم انسانی راهکار حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که باید علوم انسانی در دانشگاه های کشور به عنوان مبدأ پیدایش تحولات مختلف علمی اسلامی شود، گفت: اسلامی سازی علوم انسانی راهکار حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه است.
حجت الاسلام کاظم لطفيان، مدير کل تبليغات اسلامي خراسان جنوبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام کاظم لطفیان، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه های بیرجند با بیان این که دانشگاه ها به عنوان مهم ترین مراکز تولید علم و فرهنگ در کشور باید اسلام را در متن امور آموزشی خود قرار دهند، گفت: با توجه به این که مهندسی فرهنگی جامعه با علوم انسانی انجام می شود بنابراین تا زمانی که علوم انسانی ما اسلامی نشود فرهنگ رایج در جامعه هم در مسیر اسلامی شدن حرکت نخواهد کرد.

 

وی با بیان این که متاسفانه منشا تمامی رشته های علوم انسانی در غرب نگاه تک بعدی به انسان است، گفت: علمی که به انسان نگاه تک بعدی داشته باشد هرگز نخواهد توانست نیازهای زندگی اخروی و اجتماعی بشر را فراهم کند.

 

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که متاسفانه روند اسلامی سازی علوم در دانشگاه بسیار کند است، گفت: علومی که در حال حاضر در دانشگاه تدریس می شود تنها قادر به حل بخشی از مشکلات جامعه است و نظام اسلامی را نمی توان با استفاده از این علوم به درستی در مسیر کمال هدایت کرد.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان این که اسلام نگاه همه جانبه ای به بشر دارد، گفت: خوشبختانه منابع علوم انسانی در اسلام وجود دارد و تنها عده ای از پژوهشگران در حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید همت کنند و این منابع را از متون دینی و متن قرآن کریم استخراج کنند.

 

وی قرآن پوهشی و پژوهش در زمینه علوم قرآنی را یکی از راه های مهم اسلامی سازی علوم انسانی عنوان کرد.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که اگر علوم انسانی اسلامی بر جامعه حاکم شود فرهنگ جامعه هم دینی می شود، گفت: فرهنگ دینی و علوم انسانی دینی تاثیر پذیری مستقیمی از یکدیگر دارند.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان این که حرکت هایی که در دانشگاه برای اسلامی سازی علوم صورت گرفته بسیار کم است، گفت: باید عزم همگانی و مدیریت جهادی بر تغییر در متون درسی دانشگاه و اسلامی سازی آن حاکم شود.

 

وی همچنین از برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه علوم انسانی و مشاوره دینی در خوابگاه های دانشجویی برای دانشجویان خبرداد.

 

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان این که سازمان تبلیغات آمادگی برگزاری دوره های آموزشی مختلف دینی و قرآن کریم را برای دانشجویان دارد، گفت: سازمان تبلیغات از پایان نامه های دانشجویی در حوزه های دینی حمایت مالی به عمل می آورد.

 

حجت الاسلام لطفیان با بیان این که این که در سال جاری اعتبارات فرهنگی کشور به شدت کاهش یافته است، گفت: همکاری و هماهنگی نهادهای فرهنگی و دانشگاه ها یکی از مهم ترین راه های ترویج دین با وجود کمبود اعتبارات فرهنگی در کشور است./968/پ202/ب

ارسال نظرات