۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۲۰۶۸۷۸
آیت‌الله مدرسی یزدی:

با مسأله افزایش جمعیت نباید برخورد سیاسی کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که مسأله حکم شرعی افزایش جمعیت یک مسأله فقهی و اجتهادی است، گفت: سیاسی شدن یک مسأله فقهی اگر بیش از حد باشد به آن مسأله آسیب می‌رساند.
آيت الله مدرسي يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی تبلیغ و مسأله جمعیت که در سالن اجتماعات مؤسسه امام خمینی برگزار شد،‌ با بیان این‌که روحانیت در مسأله تعدیل جمعیت در گذشته نقش داشت، گفت: مسأله تعدیل جمعیت در آن زمان یک نیاز بود.

وی با تأکید بر این‌که وقتی مسأله جمعیت از زبان حوزه و برخی از مراجع مطرح شد و مؤثر واقع شد، ابرازا کرد: سال‌ها بود که این برنامه در زمان طاغوت دنبال می‌شد اما موفق نشدند و در دهه شصت به خاطر ضرورت‌ها تصمیماتی اتحاذ شد که پشتوانه آن روحانیت بود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که کنترل جمعیت در گذشته دارای جنبه‌های مثبت و منفی بود، افزود: امروز آن ضرورت‌های موقت بر طرف شده و هرچند تحلیل‌ها و بیان احکام ما متناسب با آن ضرورت‌ها نبود اما برای جبران این مسأله باید از حوزه کار را آغاز کرد.

آیت‌الله مدرسی یزدی تأکید کرد: مباحث افزایش جمعیت ابتدا و با تأکید زیاد باید از حوزه، روحانیت، مراجع تقلید و فضلا آغاز شود تا کاستی‌ها و بی دقتی گذشته جبران شود.

وی با بیان این‌که مسأله حکم شرعی افزایش جمعیت یک مسأله فقهی و اجتهادی است، گفت: این مسأله دارای ویژگی‌های علمی مخصوص به خود است که باید حفظ شود و اگر این پشتوانه علمی حفظ نشود و بر اساس برنامه‌های اجرایی تنظیم نشود دچار مشکل می‌شویم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم مراد از کثرت جمعیت را افزایش مطلوب و معقول دانست و ابراز کرد: سیاسی شدن یک مسأله فقهی اگر بیش از حد باشد به آن مسأله آسیب می‌رساند؛ هرچند مسأله افزایش جمعیت باید از سوی برنامه ریزان و حاکمان اجرا شود اما اگر اصل مسأله که علمی و فقهی است، سیاسی شود آسیب می‌بیند.

آیت‌الله مدرسی یزدی با اشاره به این‌که برخی با تبلیغات غیر کارشناسانه کم فرزندی را نه تنها برای مدت موقت بلکه نظریه اسلام مطرح کردند، افزود: باید از سیاسی شدن بیش از حد این مسأله جلوگیری کرد چون سیاسی شدن سبب اظهار نظرهای مختلف می‌شود و مسأله از مسیر اصلی خود خارج می‌شود.

وی با بیان این‌که در مسأله فرزند آوری تنها نباید به روایات تشویقی در این زمینه اکتفا کرد، گفت: مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز در این زمینه دخیل است و باید به آنها نیز توجه کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم کنترل جمعیت را نتیجه تمدن صنعتی خواند و اظهار کرد: دشمنانی که در زمینه تحدید نسل علیه ما فعالیت می‌کنند خودشان نیز دچار این مشکل در کشورهایشان هستند از این رو این مسأله توطئه نیست و وجهی از توطئه در آن وجود دارد.

آیت‌الله مدرسی یزدی با تأکید بر این‌که تحدید نسل در کشور نیازمند آسیب شناسی جدی است، ابراز کرد: در دنیا کمتر اتفاق افتاده که این گونه برنامه‌های کنترل جمعیت در کشوری جا بیفتد، هرچند در مسأله کنترل جمعیت روحانیت و حوزه نقش مهمی داشت اما در هر جایی که روحانیت آمده همچون مسأله حجاب و عفاف این‌گونه جواب نداده است.

وی با اشاره به این‌که فرزند آوری و کثرت جمعیت یک ارزش دینی است، گفت: در طول تاریخ فرهنگ دینی مردم مبتنی بر این مسأله و ساخته و پرداخته متون دینی ما بود؛ ارزشمند بودن فرزند آروی برخاسته از متون دینی ما است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیا این‌که سنت های درست باید در جامعه حفظ شوند، اظهار کرد: ما به عنوان یک مبلغ و حافظ اصالت‌های اسلامی، باید سنت‌ها را زنده نگاه داریم.

آیت‌الله مدرسی یزدی با اشاره به این‌که در علم جمعیت شناسی بیشتر پیامدهای مادی و اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: اسلام به بعد معنوی فرزند آوری تأکیدفراوان دارد.

وی با بیان این‌که در کشور های خارجی برای فرزند آوری سیاست‌های تشویقی را ارائه می‌دهند، گفت: ارزشهای دینی ما در باب مسائل جمعیتی پشتوانه محکمی برای ما ایجاد کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم  با طرح این سؤال که آیا فرزند آوری از نظر فقهی امر مستحبی است، گفت: در روایات داریم که کثرت جمعیت در اسلام مطلوب است، فرزند آوری آثار اجتماعی و پیامدهای عمومی دارد، از این زاویه نیز امری مستحب است و با دو معیار مستحب، مؤکدتر می‌شود.

آیت‌الله مدرسی یزدی با بیان این‌که برخی استدلال کرده‌اند که تک فرزندی مطلوب است، ابراز کرد: اگر امت اسلام برتر است پس کثرت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان این‌که آیا خوف فقر این استحباب را قید می‌زند، یا نه، اظهار کرد: از روایات استفاده می‌شود خوف فقر این استحباب را قید نمی‌زند و از نظر فقهی و کلامی خوف فقر بیجا است؛ کسی که ازدواج را به خاطر خوف فقر ترک کند محبوب خداوند نیست./927/پ202/ج

ارسال نظرات