۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۲۰۶۸۸۲
در مؤسسه امام خمینی؛

نشست علمی تبلیغ و مسأله جمعیت برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تبلیغ و مسأله جمعیت با حضور فضلا، علما و طلاب حوزه علمیه در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار شد.
 مؤسسه امام خميني قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تبلیغ و مسأله جمعیت با حضور فضلا، علما و طلاب حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این نشست علمی که با موضوع کشور جوان برگزار شد، حجت‌الاسلام سقای بی ریا عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به آیات قرآن، مسأله تولید نسل و جمعیت را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: در قرآن تأکید شده که انسان برای زندگی نیازمند تولید نسل است.

حجت‌الاسلام سقای بی ریا با بیان این‌که اگر در 20 سال آینده با همین روند جمعیتی پیش رویم، ایران در پایین ترین سطح جمعیت در بین کشورهای جهان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: با ادامه این روند جمعیت ما به مرز پیری می‌رسد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این‌که نسل جوان هسته اصلی ایجاد تمدن نوین اسلامی است، افزود: نسل جوان متعهد به آرمان‌های انقلاب باید افق‌های دور دست و آینده را ببینند.

وی با بیان این‌که دارا بودن جمعیت جوان جزء ملزومات ایجاد تمدن نوین اسلامی است، ابراز کرد: جمعیت جوان به شکوفایی صنعتی، فرهنگی و مذهبی کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام میر صالح عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) نیز در این نشیت علمی طی سخنانی، با اشاره به این‌که دنیای مدرن ساختار معماری را تغییر داده است،‌ افزود: وقتی ساختار خانواده‌ها تغییر کند وضعیت معماری نیز تغییر پیدا می‌کند و آپارتمان‌های کوچک برای این ساختار جدید مهیا می‌شود.

وی با بیان این‌که باید بسترهای فرزند آوری را ایجاد کرد، گفت: یکی از بسترهای فرزند آوری بحث معماری  است که باید به آن توجه جدی کرد ما نیاز نداریم خانه را بزرگ کنیم بلکه می‌توانیم بلوک‌های ساختمانی را به یک نسل اختصاص دهیم.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی با اشاره به این که افزایش تحصیلات در بانوان محدوده ازدواج آنها را کمتر می‌کند، ابراز کرد: باید به این مسأله توجه کرد که ازدواج با تحصیل هیچ منافاتی ندارد.

حجت‌الاسلام میر صالح ادامه داد: زنان شاغل فرصت باروری نخواهند داشت اما در حوزه مردان زمانی که در حال اشتغال هستند به فرزند آوری بیشتر توجه می‌کنند.

آیت‌الله مدرسی یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم نیز در این نشست علمی طی سخنانی، با اشاره به این‌که برخی با تبلیغات غیر کارشناسانه کم فرزندی را نه تنها برای مدت موقت بلکه نظریه اسلام مطرح کردند، افزود: باید از سیاسی شدن بیش از حد این مسأله جلوگیری کرد چون سیاسی شدن سبب اظهار نظرهای مختلف می‌شود و مسأله از مسیر اصلی خود خارج می‌شود.

وی با بیان این‌که در مسأله فرزند آوری تنها نباید به روایات تشویقی در این زمینه اکتفا کرد، گفت: مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز در این زمینه دخیل است و باید به آنها نیز توجه کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم کنترل جمعیت را نتیجه تمدن صنعتی خواند و اظهار کرد: دشمنانی که در زمینه تحدید نسل علیه ما فعالیت می‌کنند خودشان نیز دچار این مشکل در کشورهایشان هستند از این رو این مسأله توطئه نیست و وجهی از توطئه در آن وجود دارد.

آیت‌الله مدرسی یزدی با تأکید بر این‌که تحدید نسل در کشور نیازمند آسیب شناسی جدی است، ابراز کرد: در دنیا کمتر اتفاق افتاده که این گونه برنامه‌های کنترل جمعیت در کشوری جا بیفتد، هرچند در مسأله کنترل جمعیت روحانیت و حوزه نقش مهمی داشت اما در هر جایی که روحانیت آمده همچون مسأله حجاب و عفاف این‌گونه جواب نداده است.

گفتنی است نشست علمی تبلیغ و مسأله جمعیت در نوبت بعد از ظهر از ساعت 15 و با سخنرانی دکتر محمودی، دکتر محمدزاده و حجت‌الاسلام عباس ولدی در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود./927/پ202/ع

ارسال نظرات