۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۲۰۷۰۱۴
در برنامه شناسنامه مطرح شد؛

ناگفته های کوثری درباره فرزندان رهبر انقلاب، جبهه پایداری و مذاکرات هسته ای

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته ای تاکید کرد: ما مسؤولان مختلف را به کمیسیون امنیت ملی دعوت کردیم، بانک مرکزی ها گفتند یک ریال نتوانسته ایم از پول های آزاد شده برداریم، کشتیرانی و هواپیمایی را آوردیم و همه گفتند اتفاقی نیفتاده است.
دکتر اسماعيل کوثري، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس محمد کوثري، نائب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد اسماعیل کوثری از فرماندهان دوران جنگ و نماینده کنونی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در آستانه سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر میهمان برنامه شناسنامه شبکه سوم سیما بود.
 
وی در این برنامه خاطرات شنیدنی از دوران هشت سال دفاع مقدس و عملیات غرور آفرین بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، بیان کرد.
 
کوثری با تاکید بر این که به همراه یگان های سپاه و ارتش بیش از دو هزار تانک و نفربر از عراقی ها به غنیمت گرفته ایم و هزاران تانک و نفر بر آنها را منهدم کردیم، گفت: ما با ابزار و ادواتی که از دشمن به غنیمت گرفتیم، علیه ارتش بعث استفاده می کردیم و آنها را عقب می راندیم.
 
وی بیان کرد: ما در سال های آخر جنگ امکانات زیادی نمی خواستیم، اما در آن دوران که که نخست وزیر موسوی بود، به ما گفته شد که هیچ چیز نداریم که به شما بدهیم.
 
برخلاف ادعای برخی افراد رغبت و انگیزه برای حضور در جبهه ها بسیار زیاد بود
کوثری تصریح کرد: برخلاف ادعای برخی که می گویند، اصلا این گونه نبود که رغبتی به جبهه رفتن نباشد، بعد از قبول قطعنامه نیز دشمن نقض پیمان کرد و به ما حمله کرد و فراتر از روزهای اول جنگ سرزمین ما را اشغال کردند.
 
این فرمانده دوران جنگ گفت: مردم به قدری احساس مسؤولیت کرده بودند که در طول هشت ساله دفاع مقدس به این اندازه بسیجی و رزمنده به جبهه ها نیامده بود، ما در آن موقع در لشکر محمد رسول الله سی گردان داشتیم که بی سابقه بود.
 
وی یادآورشد: اینها تجیهزات آنچنانی نخواسته بودند و با امکانات کم خود دشمن را به عقب راندند، مردم در صحنه بودند منتهی برداشت ها درست نبود.
 
دلیل استفاده امام از عبارت جام زهر
کوثری در پاسخ به این که چرا امام از عبارت جام زهر استفاده کرد، گفت: امام سیاست الهی و قرآنی داشتند که جنگ جنگ تا رفع فتنه، امام این توان را می دید که مردم هم می خواهند و در صحنه هستند، اما برخی باورشان نبود و خیال می کردند نمی شود.
 
کوثری بیان کرد: امام این جمله را که فرمودند یعنی این که خیلی برایشان سخت بود، اما بالاخره پذیرفتند. نقش رهبر معظم انقلاب که آن زمان رییس جمهور بودند بسیار نقش آفرین و حیاتی بود، ایشان در نماز جمعه از مردم خواستند که مردم به سمت جبهه ها بسیج شوند.
 
وی بیان داشت: حضرت امام حضور رهبر معظم انقلاب در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی را ممنوع کرده بودند، اما اینجا دیگر آزاد کردند و ایشان تشریف آوردند و مردم نیز به صحنه آمدند.
 
علت بازداشت فرمانده لشکر محمد رسول الله در کرج
کوثری در پاسخ به این سؤال که حال و روزتان بعد از قطعنامه بدتر بود یا زمانی که در کرج بازداشت شدید؟ گفت: از این چیزها پیش می آید، من و شهید همت سال 61 خدمت حضرت آقا رسیدیم و گفتیم یک جایی در تهران به ما بدهید تا عقبه ای داشته باشم و بچه ها وقتی بر می گردند آموزش ببینند؛ ایشان گفتند کجا را پیشنهاد می کنید گفتیم در تهران که چنین زمینی نیست، بالاخره زمینی در کرج پیشنهاد شد و رهبری فرمودند تا پایان جنگ دست شما باشد و بعد که قطعنامه پذیرفته شد از ما شکایت شد، من به قاضی گفتم چه کسی گفته جنگ پایان یافته و به او گفتم هر حکمی که می خواهی بدهی بده و بالاخره حکم به بازداشت ما داده شد و یک شب در بازداشت بودم.
 
وی تصریح کرد: من همان موقع نامه ای خدمت آقای هاشمی نوشتم و گفتم شما یا می گفتید پادگان خالی شود، ما این کار را می کردیم، یا این که یک پادگان به ما می دادید و یا مرا از راس لشگر برمی داشتید و البته پاسخی نگرفتیم و منتظر پاسخ هم نبودم.
 
وی اضافه کرد: تیپ محمد رسول الله(ص) به همت حاج احمد متوسلیان و برخی از بچه های دیگر در عرض 43 روز تشکیل شد، ما امکاناتی در آن زمان نداشتیم و یک مشت بچه جوان بودیم، این نبود که دوره های نظامی آنچنانی دیده باشند و این علاقه و انگیزه بود که ما را به موفقیت رساند.
 
کوثری در پاسخ به سؤال دیگری تاکید کرد: من تا سال 78 فرمانده لشگر محمد رسول الله بودم و بعد نیز به قرارگاه ثارالله و سپس به ستاد کل نیروهای مسلح رفتم.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: فرزندان حضرت آقا از جمله حاج آقا مصطفی و آقا مجتبی در لشگر بودند و در جبهه ها نیز حضور داشتند و به صورت ساده حاضر می شدند و کمتر کسی آنها را نمی شناخت. یک بار در جبهه که بودیم یکی از دوستان فرزند حضرت آقا که من البته آن زمان او را نمی شناختم، به من نشان داد و گفت فلانی ایشان را می شناسی، گفتم نه، گفت او فرزند حضرت آقا است و من گفتم کاری به او نداشته باش و بگذار توی حال و هوای خودش باشد.
 
وی افزود: البته بچه های آقای هاشمی هم بودند از جمله مهدی و یاسر که شلوغ بودند و آرام و قرار نداشتند البته توجه داشته باشید من نمی خواهم بحث سیاسی بکنم.
 
این فرمانده دوران جنگ در باره دوم خرداد 76 و این که آیا از سپاه نیز افرادی بودند که تغییر یافته باشند، گفت:  سپاه این گونه نبوده است که منع داشته باشند از گرایش و تفکر سیاسی، برخی اشتباه می کنند و خیال می کنند، آن زمان هم عده ای بودند که کاندیدای خود را داشتند، البته این مساله را خیلی بزرگ کردند.
 
چرایی نگارش نامه معروف سرداران سپاه به سید محمد خاتمی
وی در پاسخ به این سؤال که شما از امضا کنندگان نامه سرداران سپاه به آقای خاتمی بودید؟ گفت: بله ما دیدیم شرایط جامعه هر روز دارد بدتر می شود و جامعه را به بیراهه می کشاندند، شورای عالی امنیت ملی باید تصمیمی می گرفت که نگرفت، ما دیدیم همه چیز دارد از بین می رود و به مقدس ترین ارزش ها پرخاشگری می شد اما عده ای می گفتند نه وارد نشوید.
 
کوثری افزود: متنی نوشته شد و به رییس جمهور وقت داده شد، عکس العمل این شد که سریع تصمیم گرفته شد ما می گفتم الان نیروی انتظامی کمک می خواهد، اما شورای عالی امنیت ملی مجوز ورود سپاه در سال 78 را نمی داد.
 
وی بیان کرد: از جاهای دیگر غیر از سپاه نیز این مساله گوشزد شد و در نهایت امضا رسید و تصمیم گرفته شد سپاه وارد کار شود و بدون این که خون از دماغ کسی ریخته شود در عرض 24 ساعت همه جاهای تهران امن شد و آرامش برقرار شد.
 
کوثری تاکید کرد: ما قدردان نیروهای انتظامی و سربازان گمنام و بسیج و سپاه باید باشیم، اینها جدای از مردم نیستند، سپاه و بسیج از متن مردم و برای حراست از دستاوردهای انقلاب است و استکبار جهانی نیز از همین ناراحت است که نمی تواند در نیروهای مسلح ما نفوذ کند.
 
اگر اتفاقی کشور را تهدید کند نمایندگی مردم شغل دوم من خواهد بود و در صحنه حاضر می شویم
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سپاه از متن مردم و خدمتگذار مردم است، من الان جایگاه رسمی در سپاه ندارم، اما اگر همین فردا مطلبی شود نمایندگی مردم در مجلس، مسؤولیت شغل دوم من است و می روم در سخت ترین شرایط پای کار هستیم.
 
وی درباره تشابه فتنه 18 تیر 87 و فتنه 88 گفت: هر دو در یک مسیر بود.
 
برای میرحسین ساخته بودند که برنده انتخابات هستی
کوثری یادآورشد: ما با کاندیداها از جمله خود آقا محسن رضایی، موسوی، کروبی صحبت کردیم، با آقایان در جهت برقراری امنیت صحبت کردیم، آقای موسوی گفت من نه شورای نگهبان و نه وزارت کشور را قبول دارم، ما گفتیم اگر با این نگاه کاندیدا نمی شدی کسی حرفی نداشت، اما شما می خواستی شخصیت دوم کشور باشی چگونه می خواهی توجیه کنی، همین وزارت کشور وشورای نگهبان شما را تایید کرد که کاندیدا شدی؟
 
وی تاکید کرد: برای او ساخته بودند که تو برنده ای و هنوز قبل از شمارش آرا نمایندگان رسانه های بیگانه را جمع کرد و گفت من رییس جمهور شده ام، ایشان نمی خواست قضایا را جمع کند.
 
وی تصریح کرد: با آقای هاشمی و کروبی نیز صحبت شد، کروبی می گفت دوره قبل نزدیک چهار میلیون رای آورده ام و این بار این قدر کم، من به ایشان گفتم نزدیک ترین شخص به شما در ستادتان یعنی آقای کرباسچی به شما رای نداده، ایشان اول تکذیب می کرد و می گفت نه اما به او گفتیم که فیلم اظهارات ایشان موجود است.
 
وی تاکید کرد: عده ای دنبال این بودند که کروبی انصراف دهد و همه آرا برای آقای موسوی جمع شود و افرادی در کنار ایشان چیده بودند.
 
وی اظهار داشت: ایشان می گفت در برخی شهرها بیش از صددرصد رای به صندوق ریخته شده است و این نشان می دهد تقلب شده است، در حالی که این مساله سابقه داشته است و در دوره آقای خاتمی هم اتفاق افتاد که در یک منطقه بیش از هفت برابر جمعیت رای داده بودند و این البته طبیعی است.
 
پاسخ های کوثری درباره جبهه پایداری و رابطه آن با احمدی نژاد
نماینده مردم تهران در ادامه درباره جهبه پایداری گفت: من عضو جبهه پایداری نیستم و البته با تک تک آنها ارتباط دارم، من وارد هیچ تشکیلات سیاسی نشده ام.
 
نماینده اصولگرای مجلس درباره این که رابطه جبهه با آقای احمدی نژاد چگونه تعریف می شود؟ اظهار داشت: من این رابطه را در جهت کمک به آقای احمدی نژاد دیدم بویژه در چهار سال اول، در دوره دوم خیلی از بچه های جبهه پایداری جلوی ایشان ایستادند.
 
وی بیان کرد: به یاد دارم در جلسه ای که البته من به عنوان نماینده مجلس حاضر بودم با خود مشایی محکم صحبت شد که این قدر صحبت نکن، اما ایشان گفت فقط احمدی نژاد باید به من بگوید صحبت نکن، رفتیم پیش آقای احمدی نژاد این قضیه مربوط به سال 89 بود، هر چه گفتیم دیدیم ایشان قبول نکرد.
 
فتنه و انحراف در یک راستا هستند
وی تاکید کرد: فتنه و انحراف در یک راستا هستند و من دلایل محکم برای این سخن خود دارم.
 
کوثری در پاسخ به این سؤال مجری که آیا شما دلواپس هستید؟ اظهار داشت: دلواپس از این که عمر می گذرد و می توانیم پیشرفت های بسیار عالی در کشور داشته باشیم اما سر یک مسائلی که نباید وقت بگذاریم وقت می گذاریم.
 
وی تاکید کرد: در موضوع هسته ای ما دلواپس بودیم و این موضوع را مطرح کردیم.
 
نماینده مردم تهران در مجلس درباره بازتاب ها و حواشی همایش دلواپسیم نیز گفت: ما به دنبال جار و جنجال نبودیم و می خواستیم این مطلب را به مسؤولان برسانیم، ما در جلسات کمیسیون جواب قانع کننده از وزیر خارجه و دیگر مسؤولان وزارت خارجه نگرفتیم. 13 نفر از نمایندگان نامه نوشتیم که توافق نامه را به ما نداده اند، این که نمی شود.
 
مسؤولان بانک مرکزی گفتند یک ریال از پول های آزاد شده برداشت نشده است
 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما مسؤولان مختلف را به کمیسیون امنیت ملی دعوت کردیم، بانک مرکزی ها گفتند یک ریال نتوانسته ایم از پول های آزاد شده برداریم، کشتیرانی و هواپیمایی را آوردیم و همه گفتند اتفاقی نیفتاده و تنها فضا بهتر شده است ما به همین ها استناد کردیم.
 
کوثری در پاسخ به این سؤال که این جمع چرا در مذاکرات قبلی که تیم دیگری در راس کار بودند دلواپس نبود؟ گفت: نه ما آن موقع دلواپس نبودیم، ما در جریان مذاکرات و پیشرفت های هسته ای بودیم و مسائل را دنبال می کردیم، آن موقع تیم مذاکره هر روز پیشرفت داشت، بیست درصد را که به ما ندادند ما به این سمت رفتیم و هر روز سانتریفیوژها بیشتر می شد و مقدار اروانیوم ها اضافه می شد.
 
انرژی هسته ای بهانه دشمن برای تحریم ایران است
وی تصریح کرد: سال 59 مگر ما بحث هسته ای داشتیم که ما را محاصره و تحریم اقتصادی کردند، اینها همه بهانه است، این ها می گویند شما نباید پیشرفت داشته باشید اما ما می گوییم چه کسی گفته که ما نباید دسترسی داشت باشیم، ما عضو ان پی تی هستیم و حق داریم که انرژی هسته ای داشته باشیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره این که چرا در کمیسیون ملی امنیت ملی مجلس عده ای دیگر از جمله رییس کمیسیون دلواپس نیستند، گفت: این مساله امری طبیعی است که دیدگاه های مختلف باشد، حتی در کمیسیون عده ای اما تک و توک هستند که می گویند انرژی هسته ای هم نداشته باشیم اشکالی ایجاد نمی شود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان به صورت مختصر نظرات خود را درباره شخصیت های مختلف بیان کرد:
فوتبال: یک بازی جمعی پر هیجان
جام جهانی 2014: ان شاء الله ایران بتواند با درخشش باعث خوشحالی مردم شود
شهید چمران: انسان الهی به تمام معنا
شهید وصالی: شهیدی که باید قبل از انقلاب شهید می شد، اما چون دانشجو نبود ساواک او را شهید نکردند و بسیار شکنجه شد و بعد در سال 59 به شهادت رسید.
حاج ابراهیم همت: انسان معلمی که همه وجودش برای خدا بود
محسن رضایی آدم خستگی ناپذیر در جنگ
رحیم صفوی انسان دلسوزی که تمام وجودش را در ادفاع مقدس وب عد از آن گذشت
عزیز جعفری همین طور با ارائه طرح های خودشان توانستند سپاه را به خوبی اداره کردند
قالیباف: انسان جهادگری که در شهرداری تحول ایجاد کرد و در دفاع مقدس وقت کافی گذاشت
هاشمی رفسنجانی: سیاستمداری که بیشتر به دنبال این است که بتواند کشور را به پیش ببرد اما باید به ارزش های الهی بیشتر توجه کند
میرحسین: اشتباه بزرگی بعد از انتخابات 88 کرد
سید محمد خاتمی: به دنبال اصلاح طلبانی که خیلی دلشان برای نظام نمی سوخت راه را ادمه می دهد
مهدی کروبی: می توانست بهتر از اینها تصمیم بگیرد اما نگرفت
ناطق نوری: از توانایی خود تا جایی که باید خوب استفاده نکرد
احمدی نژاد: در مقابل جایگاهی که مردم و خداوند به او دادند شکرانه آن را به جای نیاورد
علی لاریجانی: انسان پرکاری که باید بگوییم با تدابیری که به خرج می دهد مجلس را اداره می کند
حداد عادل: انسانی صبور و بیشتر به دنبال کسب علم
حسن روحانی: ریس جمهوری که قول هایی به مردم داده که انشاء الله بتواند عمل کند
محمد جواد ظریف: با نمایندگان باید بتواند ارتباط بیشتری قرار کند و مصمم در مقابل گروه 1+5 بایسند و حق ملت را به کرسی بنشاند.

/924/ز503/ج

ارسال نظرات