۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۲۰۷۰۵۰
مدیرکل اوقاف خراسان شمالی:

جشن مبعث در امامزادگان شاخص خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رساـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی گفت: همزمان با بیست و هفتم رجب، سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص) جشن های شادی به این مناسبت در هشت امامزاده شاخص شهرستان های مختلف این استان برگزار می شود.
نشست حجت الاسلام سهرابي - مديرکل اوقاف خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی صبح شنبه در نشست با معاونان و مسؤولان این اداره کل با اشاره به در پیش بودن سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، اظهار کرد که امسال جشن مبعث در هشت امامزاده شاخص شهرستان های استان برگزار می شود.

وی اظهار داشت: این مراسم شامگاه روز دوشنبه پنجم خرداد ماه با حضور مردم و مسؤولان و با سخنرانی روحانیان دعوت شده و مولودی خوانی مداحان استانی و کشوری خاندان عصمت و طهارت(ع) برگزار خواهد شد.

به گفته حجت الاسلام سهرابی مراسم محوری بزرگداشت مبعث نبی مکرم اسلام(ص) در مرکز خراسان شمالی و در حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود.

وی اضافه کرد: این مراسم شادمانی در شهرستان شیروان در محل امامزاده های حمزه رضا(ع) زیارت و عبدالرضا(ع) توده، در شهرستان اسفراین در محل امامزاده سیدجعفر(ع)، در جاجرم در حرم مطهر امامزاده فخرالدین(ع) ایور و امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست، در فاروج در محل امامزاده سیدجعفر(ع) سیاهدشت و در شهرستان مانه و سملقان نیز در محل امامزاده دلاور(ع) شهر آشخانه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به برگزاری مسابقات فرهنگی و مذهبی در خلال برگزاری جشن های مبعث در شهرستان های مختلف خراسان شمالی، افزود: جشن مبعث در بجنورد با مشارکت بانک مهر اقتصاد برگزار می شود و در آن با برگزاری مسابقات فرهنگی، جوایز ارزشمندی به شرکت کنندگان اهدا خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه قرار است مسابقه ای با عنوان « از خاتم الانبیا تا خاتم الاوصیا» ویژه عید مبعث تا میلاد امام مهدی(عج) برگزار شود و در آن با طرح سؤالاتی پیرامون نبی مکرم اسلام(ص) و حضرت ولی عصر(عج)، به برگزیدگان جوایز ارزنده ای از طرف بانک مهر اقتصاد اهدا شود.

به گفته حجت الاسلام سهرابی فراخوان این مسابقه همزمان با جشن مبعث در حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع) و ادارات زیر مجموعه اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی توزیع می شود و شرکت کنندگان می باید ظرف مدت پنج روز پاسخ سؤالات مطرح شده را ارسال کنند.

وی اضافه کرد: پس از آن همزمان با نیمه شعبان و جشن میلاد حضرت مهدی(عج) مراسم قرعه کشی بین کسانی که پاسخ های صحیح این سؤالات را داده اند در محل حرم مطهر برادر گرامی امام رضا(ع) در بجنورد برگزار می شود.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که به پنج نفر از برگزیدگان این مسابقه جایزه تعلق می گیرد، افزود: یک کمک هزینه سفر به مکه مکرم، یک کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، دو کمک هزینه سفر به قم و یک کمک هزینه سفر به مشهد مقدس جوایز این مسابقه هستند.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی علاوه بر این در جریان برگزاری جشن های مبعث نبی مکرم اسلام(ص) در امامزاده های شاخص استان، مسابقات فرهنگی و مذهبی دیگری نیز برگزار می شود.

گفتنی است، حضرت محمد(ص) روز بیست و هفتم رجب سال 40 عام الفیل، همزمان با 13 سال پیش از هجرت به مدینه، در غار حرا توسط جبرییل و از سوی خداوند متعال به پیامبری نائل و مأمور شد تا پیام وحی را به مردم برساند، شرک و بت پرستی را از روی زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد.

شیعیان سالروز مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص) را جشن می گیرند و علاوه بر این اعمال مستحبی نظیر دعا، نماز، غسل و ... را انجام می دهند اما در نزد اهل سنت تاریخ دقیق بعثت پیامبر اکرم(ص) مشخص نیست و به دلیل نامعلوم بودن تاریخ، روز مبعث نزد اهل سنت جشن گرفته نمی‌شود اگر چه بعضی از علمای اهل سنت معتقدند که این واقعه در شب 21 ماه رمضان روی داده است./9314/پ202/س

ارسال نظرات