معاون تبلیغ حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛
بروز عینی تشکیلات شیعه در زمان امام موسی کاظم
خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: از زمان امام کاظم(ع) به بعد شاهد بروز عینی تشکیلات شیعه هستیم که در این زمان، وجود مقدس ایشان در رأس تشکیلات قرار دارد و علاوه بر تبیین علمی و فرهنگی که دو امام قبلی داشتند، ایشان به طور عینیتر در مقام رهبری و اداره تشکیلات قرار دارند و جریانی که قرار است به حکومت حق برسد، عینیت پیدا میکند.
حجت الاسلام محمدحسین مردانی، معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد و در حاشیه برگزاری مراسم سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد، به بحث درباره وضعیت جریانات مقابل امام موسی کاظم(ع) و نقش ایشان در گسترش معارف تشیع پرداخت و اظهار اشت: مطلبی که به اعتقاد بنده باید در مورد وجود مبارک حضرت امام کاظم(ع)، گفته شود، بحث تقابل بین دو جریان امامت حق و خلافت طاغوتی است که در مقطع حیات مبارک و امامت ایشان که حدود سی و پنج سال طول کشید، جریان دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ویژگیهای تقابل این دو جریان تصریح کرد: در رابطه با امامت حق باید گفت که بعد از شهادت امام حسین و مشعلداری امام سجاد(ع) در علم، عرفان و عبادت و دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، دوران تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب و به ویژه پس از جریان التقاط و انحراف و بحثهای علمی که پیش آمد؛ رسالت امامین باقر و صادق(ع)، تبیین مجدد اسلام به طور تفصیل در تمام جهات اعتقادی و اخلاقی است.
این مقام مسؤول ادامه داد: از این زمان به بعد وارد دوران امامت وجود مقدس امام کاظم(ع) میشویم که با افزایش تعداد شیعیان همراه است؛ به واسطه جهاد عظیم فرهنگی دو امام بزرگوار پیشین، جریان تشیع گسترش پیدا کرد و مکتب شیعه و اهل بیت(ع)، از تشکیلاتی طبیعی و الهی برخوردار شد که با مرکزیت امامت، ارتباط اعتقادی، سیاسی و مالی پیدا کرد.
حجت الاسلام مردانی تأکید کرد: از زمان امام کاظم(ع) به بعد شاهد بروز عینی تشکیلات شیعه هستیم که در این زمان، وجود مقدس ایشان در رأس تشکیلات قرار دارد و افزون بر تبیین علمی و فرهنگی که دو امام قبلی داشتند، ایشان به طور عینیتر در مقام رهبری و اداره تشکیلات قرار دارند و جریانی که قرار است به حکومت حق برسد، عینیت پیدا میکند.
این مدرس حوزه و دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره ویژگیهای جریان مخالف امام کاظم(ع) خاطرنشان کرد: در مقابل امام کاظم(ع) با خلافت بنیامیه و بنیعباس و به ویژه ضعف شدید اواخر دوران بنیامیه و دورانهای اولیه بنیعباس تا قبل از استقرار در زمان خلافت منصور، ظهور جریان طاغوتی شدیدی را شاهد هستیم که از جریان بنیامیه طاغوتیتر است و علتش این است که این جریان، خود را به حق و پیغمبر(ص) نزیکتر میداند و معتقد است ما برتر از بنی امیه هستیم و جریانی بسیار حق به جانب است.
وی با بیان این که در این شرایط، شاهد اوج قدرت غاصبانه هستیم، تصریح کرد: در هیچ دورانی به اندازه دوران امام کاظم(ع) جریان طاغوتی استقرار و ابهت ندارد؛ به این علت برخورد جریان طاغوتی با جریان امامت، بسیار شدید است و به همین دلیل است که امام کاظم(ع) از ائمهای هستند که بنابر روایات، سالهای درازی از عمر خود را به معنای دقیق کلمه در زندان به سر بردند.
معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از سوی دیگر، این رفتار، با اعتراف لسانی دستگاه خلافت به حقانیت امام همراه است و شاید در هیچ دورهای شاهد چنین تجلیل و تعظیم زبانی و درعین حال، انکار و مخالفت نباشیم و خود هارونالرشید درباره دلایل مخالفت با امام کاظم(ع) با وجود حقانیت ایشان، این امر را اقتضای مُلک و سیاست میداند.
حجت الاسلام مردانی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیتهای علمی امام کاظم(ع) در راه گسترش معارف تشیع، گفت: آن چیزی که در تأکیدات آن حضرت مشاهده میکنیم، تأکید بسیار زیاد بر عقلانیت و نقش عقل در دین است؛ فرمایشات ایشان به هشام بن حکم درباره خردورزی که در اصول کافی هم آمده، بسیار معروف است، ایشان بر این موضوع تأکید بسیار داشتند که خداوند، حجت ظاهر که انبیاء و رسل و حجت باطنه که عقول هستند را خلق کرده و این که خداوند با عقل، حجتها را تکمیل میکند.
این مقام مسؤول با اشاره به این جمله از امام موسی کاظم(ع) که می فرمایند خداوند، انبیا و رسل را به بندگان مبعوث فرموده تا بندگان با تعقل خود، الهامگیری از خداوند داشته باشند و این امر، همسویی عقل و وحی و این که تعقل بدون وحی ممکن نیست را در اندیشه ایشان نشان میدهد، خاطرنشان کرد: این تعقل در مقابل عقلانیت خودبنیاد است که مظهر آن در دستگاه مقابل ائمه(ع) به صورت مخفی و در تمدن نوین به صورت عیان ظاهر شد.
وی افزود: این تفکر امام کاظم(ع) نمایانگر تعقل همراه با تعبد است و از جمله ویژگیهای برجسته ایشان، عبادت و به ویژه سجدههای آن حضرت است؛ امام کاظم(ع) هر روز بعد از طلوع آفتاب تا وقت زوال، سجده داشتند و سجدههای ایشان بسیار شگفتآور بوده و اوج عبودیت انسان در سجده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تأکید فراوان امام کاظم(ع) بر عقلانیت و خردورزی اظهار داشت: ایشان با این تأکیدات میخواهند نشان دهند درک اسلام ناب، بدون تعقل و تعبد امکانپذیر نیست؛ این دو باید با هم باشد تا این مشعل باقی بماند و با تعقل است که انسان میتواند موضعگیری درست داشته باشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان تصریح کرد: نکتهای که جای یادآوری دارد ادامه نسل پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت(ع) و سادات بزرگوار از مجرای وجود مقدس ایشان است؛ جریان انتشار انوار پیامبر(ص) به طور خاص از طریق اولاد امام کاظم(ع) است چرا که ایشان اولاد زیادی داشتند و میتوانیم بگوییم غالب سادات و نه همه آنها که بسیاری به امام سجاد و امام حسین(ع) میرسند، از فرزندان ایشان هستند./9457/ت302/غ
ارسال نظرات