۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۲۰۷۷۴۸

آمریکا همچنان در افغانستان باقی می ماند

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور داخله افغانستان:«هر دو کاندیدا تعهد کرده اند که هر کدامشان رییس جمهوری شوند، در هفته اول پیمان امنیتی را امضا می کنند و من یقین دارم که تشویش ایالات متحده آمریکا و جامعه غربی و اروپایی ها از این جهت رفع خواهد شد
کشته شدن 12 زن و کودک در افغانستان توسط ناتو

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا به نقل از یورونیوز؛ حامد کرزی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان پیمان امنیتی با آمریکا را امضاء نمی کند اما با مشخص شدن نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور و قطع نظر از پیروزی هر کدام از نامزدها، این پیمان بلافاصله امضاء خواهد شد.


دو کاندیدایی که در دور دوم انتخابات با همدیگر رقابت می کنند عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی هستند.


محمد عمر داوودزی، وزیر امور داخله افغانستان در مصاحبه ای با یورونیوز گفت:«هر دو کاندیدا تعهد کرده اند که هر کدامشان رییس جمهوری شوند، در هفته اول آن را امضا می کنند و من یقین دارم که تشویش ایالات متحده آمریکا و جامعه غربی و اروپایی ها از این جهت رفع خواهد شد زیرا که دو هفته بعد انتخابات می شود و یک و نیم ماه بعد از این روز، رییس جمهوری می آید و آن را امضاء می کند.»


افغانها تاثیر امنیتی خروج کامل نیروهای آمریکایی بر افغانستان را یکسان ارزیابی نمی کنند. گروهی از آنان که نگران تامین امنیت کشورشان هستند مخالف و گروه دیگر موافق خروج نیروهای خارجی و آمریکایی از کشورشان هستند.


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد اوایل س
ال آتی،2015 میلادی،شمار نیروهای آمریکایی به کمتر از ده هزار نفر خواهد رسید.


یکی از افغانهایی که موافق حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان است می گوید:«انتظار او باقی ماندن حداقل 30 تا 40 هزار نیرو در افغانستان است و نه 9800 نفری که اوباما تصمیم گرفته است.»


اما یکی از آنهایی که موافق خروج نیروهایی خارجی و آمریکایی از افغانستان است گفت نیروهای امنیتی افغانستان قادرند از کشور و سرزمینمان دفاع کنند. وی افزود:«حضور آمریکا در افغانستان فقط مایه جنگ و خونریزی بوده است.» /1409/ح

ارسال نظرات