۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۲۰۸۱۹۰
در دامغان؛

دوره دانش‌افزایی اساتید حوزه‌های علمیه استان سمنان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوره آموزشی دو روزه دانش‌افزایی اساتید حوزه‌های علمیه استان سمنان با ارتقاء سطح علمی و آشنایی هر چه بیشتر اساتید حوزه‌های علمیه با روش‌های نوین تدریس در دامغان برگزار شد.
دوره دانش افزايي اساتيد حوزه هاي استان سمنان دوره دانش افزايي اساتيد حوزه هاي استان سمنان استاد مجيد طرقي در دوره آموزشي اساتيد حوزه هاي استان سمنان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، این دوره دانش‌افزایی با شرکت 22 نفر از مدیران، معاونان و اساتید حوزه‌های علمیه استان سمنان و با حضور حجت الاسلام علی صادقی، مسؤول اداره برنامه‌ریزی، دانش افزایی و فرصت‌های مطالعاتی معاونت آموزش حوزه‌های علمیه کشور و حجت الاسلام طالقانی معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان سمنان به میزبانی حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) شهرستان دامغان برگزار شد.

 

در این دوره آموزشی دو روزه، مجید طرقی استاد برجسته حوزه و دانشگاه با سابقه بیش از 30 سال تدریس روش‌های آموزشی به‌عنوان مدرس این دوره، در بخش‌هایی از سخنان خود به تعریف و تبیین تدریس مطلوب در فضای حوزه‌های علمیه، انواع اعمال و فعالیت‌های تدریسی و مهارت‌های مرتبط با هر یک از این فعالیت‌ها پرداخت.

 

طرقی با بیان اینکه آموزش و یادگیری‌های ما باید به‌گونه‌ای باشد که فرد تنها احساس دریافت کلمات نکند بلکه احساس بومیت و فهم موضوع در او ایجاد شود، تصریح کرد: تمامی اساتید برجسته بر این نکته اذعان دارند که از رموز موفقیت در دنیای علمی امروز توجه به تدریس مفهومی است.

 

وی تأکید کرد: اساتید حوزه‌های علمیه ما باید در هر موضوع درسی ابتدا آموخته‌های پیشین افراد را فعال سازند تا این دانسته‌ها زمینه مناسب را در ذهن یادگیرنده برای آموختن و مطلب نو فراهم کند، زیرا تنها با این روش به‌واسطه وجود پیش سازمان‌دهنده‌ها یادگیری معنا دار شکل می‌گیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه متوسط زمان تدریس و پژوهش در نظام‌های آموزشی مطلوب دنیا 14 تا 16 ساعت در روز، با شاخصه ترم‌های 22 هفته‌ای و تنها 8 هفته تعطیلی و فراغت از تحصیل در سال است، گفت: متآسفانه این شاخصه‌ها در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما سطح خوبی ندارد و باید تلاش کنیم تا همت بیشتر و وقت کافی در این عرصه صرف شود.

 

مجید طرقی با بیان این مطلب که کمال نفس انسان در گرو اعمال او است و تکالیف دینی از بزرگ‌ترین الطاف خداوندی در حق انسان‌ها است، افزود: امروز یکی از مهمترین ضعف‌های نظام آموزشی ما این است که آموزش‌های تخصصی همراه با تکلیف در غالب حوزه‌های علمیه کشور حاکم نیست.

 

وی خاطر‌نشان کرد: یکی دیگر از مهمترین فرآیند‌های سنجش کیفیت آموزش و تلاش در جهت ارتقاء و رشد کیفی تدریس، بازخورد‌گیری از میزان یادگیری فراگیران در قبال علمی که به آنها آموخته شده یا در واقع همان بحث ارزشیابی و امتحان است که باید به‌صورت مستمر در طول مدت آموزش وجود داشته باشد تا نقش زمینه ساز و فعال‌کننده فراگیران جهت یادگیری مستقل علم را فراهم کند.

 

استاد برجسته فنون آموزشی با اشاره به اینکه اساتید باید برای طلاب همچون پدر باشند و در تمامی مسائل با عمل خود در کنار علم‌آموزی رشد اخلاقی و اجتماعی آنها را نیز موجب شوند، تصریح کرد: استادان فاضل حوزه‌های علمیه باید از یکنواختی در شیوه آموزش خود نیز پرهیز کنند و استفاده از تکنیک‌های خطابه‌ای و نو را در دستور کار خود قراردهند زیرا تدریس همراه با نشاط و شادابی توجه و یادگیری بهتر طلاب را به‌دنبال دارد./977/پ202/ب

ارسال نظرات