۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۲۰۸۴۴۲
رجبی دوانی:

خدمت به خلق از مراحل رسیدن به قرب الهی است

خبرگزاری رسا _ رجبی دوانی پیرامون وظایف مسؤولین در نظام اسلامی گفت: اولین وظیفه یک مسؤول، رعایت برادری و عقد اخوت در میان دیگران است که به سبب به وجود آمدن برادری بسیاری از صفاتی چون بخل و حسادت از میان خواهد رفت و از جمله مشکلات این است که نتوانسته ایم این مسأله را بپذیریم که همگی با هم برادر هستیم.
محمد رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس،  در جمع مسؤولین شهرستان نجف آباد که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، داشتن مسؤولیت در نظام جمهوری اسلامی را بالاترین عبادت عنوان کرد و گفت: اسلام به عنوان برترین دین در میان ادیان الهی، به خواست الهی بنیان نهاده شد تا برترین دین در عالم باشد.

وی با اشاره به نعمتی که به برکت اسلام بر مسلمانان نازل شد، تا آنها برترین افراد باشند، ابراز داشت: متأسفانه به روی کار آمدن کفار و مشرکان سبب گردید این نعمت بزرگ از مسلمانان گرفته بود و آنها بر مسلمانان برتری یابند.

رجبی دوانی پیرامون وظایف مسؤولین در نظام اسلامی بیان داشت: اولین وظیفه یک مسؤول، رعایت برادری و عقد اخوت در میان دیگران است که به سبب به وجود آمدن برادری بسیاری از صفاتی چون بخل و حسادت از میان خواهد رفت و از جمله مشکلات این است که نتوانسته ایم این مسأله را بپذیریم که همگی با هم برادر هستیم.

وی با اشاره به سیره رسول اکرم(ص) در بدو ورود به مدینه و انعقاد پیمان عقد اخوت میان دو قبیله اوس و خزرج افزود: در دوران ده ساله حکومت حضرت محمد(ص) اولین چیزی که سبب شد اختلافات قبیله ای از شهری چون مدینه با آن جمعیت ناهمگون حکمفرما شود، چیزی جز برادری و عشق نسبت به دیگر مسلمانان نبود.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام اهتمام به حل مشکلات دیگران را وظیفه دیگر مسؤولین برشمرد و گفت: در روایات وارد شده است که مسلمان نیست کسی که صبح خود را به شام برساند ولی در حل مشکل مسلمانی نکوشد، و زمانی که نظامی اسلامی بر پا است، وظیفه مسؤولین در این زمینه چند برابر خواهد شد.

وی با بیان این نکته که جلب رضایت امام زمان، در گرو خدمتگزاری به مردم است، افزود: ما اکنون در جامعه ای زندگی می کنیم که حکومت آن ولایی است و با مردمی سر و کار داریم که برای این انقلاب خون ها ریخته اند و خدمت به این مردم جز عبادت چیزی نمی تواند باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ»، امانت الهی را که کوه ها و آسمان ها از پذیرفتن آن سرباز زدند را، همین مسؤولیت ها و پست ها بیان کرد و گفت: به گفته اکثر مفسرین این امانت چیزی جز انجام وظیفه نخواهد بود که به گفته امام حسین(ع)، «افراد را باید از صداقت در گفتار و امانت داری شناخت نه از نماز و روز و شب زنده داری».

وی در ادامه بیان داشت: در روایتی دیگر از امام صادق(ع) آمده است که گره گشایی از مشکلات مؤمنان را از 70 حج و عمره مقبول که در معیت رسول الله(ص) انجام شود، بالاتر است و مؤمن کسی است که خود به دنبال حل مشکلات دیگران باشد نه این که منتظر بماند تا دیگران به او مراجعه کنند.

رجبی دوانی از دیگر وظایف مسؤولین را ادای قرض نیازمندان دانست و بیان داشت: سیره ائمه اطهار(ع) گواهی بر این مسئله است که حتی در برابر دشمنان خود نیز در ادای قرضشان آنان دریغ نمی کردند.

وی در ادامه به سنت حسنه قرض الحسنه اشاره کرد و گفت: قرض دادن به نیازمندان ارزشش از انفاق بالاتر است و باید سعی کنیم هر چه بیشتر این سنت حسنه را در کشور رواج دهیم.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، حسن برخورد با دیگران از وظایف دیگر مسؤولین برشمرد و اظهار داشت: حسن برخورد و گشاده رویی در برابر دیگران جزء سیره رسول اکرم(ص) بوده است که هیچ گاه در برابر مشکلات دیگران غمی به چهره راه نمی دادند و همین مسأله باید الگویی باشد برای همه آنانی در پست ها و مسؤولیت های این نظام هستند.

وی در پایان با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) درباره راه های قرب به خداوند گفت: خودسازی، عبادت، سیر و سلوک راه اول است و راه دوم برای رسیدن به مقام قرب خداوند خدمت به خلق خداست که حضرت به زیبایی در کلام خودشان بیان کرده اند که چگونه می توان از راه خدمت به دیگران به مقامات بالای معنوی و عرفانی دست پیدا کرد./1306/پ202/ج  

 

ارسال نظرات