۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۰۸۷۳۱
امام جمعه بابل:

کاهش نرخ رشد جمعیت مانع از توسعه و بالندگی کشور می شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل به تبعات فرهنگ کاهش زاد و ولد در کشورهای اروپایی پرداخت و گفت: کشورهای اروپایی با شکستن حدود الهی بزرگترین ظلم را به خود اعمال کردند و با جایگزین کردن حیوانات به جای بچه موجب پاشیده شدن کیان خانواده و کاهش نرخ رشد جمعیت شدند.
امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل  ظهر در نشست سبک زندگی دینی در دانشگاه نوشیروانی بابل  به اهمیت موضوع جمعیت کشور به ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و  گفت: رهبر معظم انقلاب در قالب دستور از قوای سه گانه کشور خواستار رشد جمعیت موازن در کشور شدند زیرا نرخ رشد جمعیت از جمله نگرانی هایی است که کمتر کسی به آن توجه می کند.

 

امام جمعه بابل ادامه داد: متأسفانه شعار نا مناسب فرزند کم تر، زندگی بهتر همچنان بر فضای جامعه و باورها و خانواده های ما حاکم است و آثار خود را به جا می گذارد.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل، مازندران را استانی با ضریب کم جمعیتی در کشور بیان کرد و افزود: متأسفانه آماری که در این زمینه گرفته شد نشان می دهد که استان مازندران و استان هم جوار آن گیلان پایین ترین نرخ رشد جمعیت را در کشور دارد و در سال 85 نرخ رشد جمعیت 6/1 درصد به نرخ 05/3 درصد  در سال 90 کاهش پیدا کرده است.

 

وی ادامه داد: متأسفانه  سال  گذشته نیز این نرخ کم تر از آمار سالیان گذشته بود و باید عزمی جدی در زمینه رشد جمعیتی در کشور و به ویژه مازندران صورت گیرد.

 

حجت الاسلام روحانی با بیان این که در گذشته  تصور می شد که جمعیت کشور متناسب با شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر است، خاطرنشان کرد: امروز که  سه دهه  از قانون کنترل جمعیت گذشته است همچنان نرخ رشد نزولی جمعیت مواجه هستیم و اگر به همین صورت ادامه پیدا کند به یقین تا چهار دهه بعد خسارت سنگین را در بعد سرمایه انسانی کشور متحمل خواهیم شد.

 

وی به اهمیت سرمایه انسانی در جامعه پرداخت و گفت: اگر یک ملت سرمایه انسانی خود را از دست دهد، شادابی و سر زندگی را از دست خواهد داد و هیچ چیز با آن جبران نخواهد شد.

 

امام جمعه بابل به بررسی کارشناسان مبنی بر ظرفیت ایران برای گنجایش جمعیت بالغ بر 150میلیون نفر اشاره و تصریح کرد: تصور می کردیم که اگر جمعیت ما گسترده شود دچار قحطی و گرسنگی می شویم اما کشوری مانند چین با یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت نه تنها گرسنگی در ان دیده نمی شود بلکه توانست تولیدات گسترده ای را با تدبیر ایجاد کند.

 

وی داشتن جمعیت را مزیتی برای اعمال قدرت در سطح بین المللی بیان کرد و افزود: هر سال هزینه سنگینی برای جلوگیری از رشد جمعیت با اعمال محدودیت بهداشتی انجام شد اما رهبر معظم بارها در گذشته به تلویح و این روزها به صراحت خطر کاهش جمعیت را هشدار دادند.

 

این استاد حوزه علمیه به تبعات فرهنگ کاهش زاد و ولد در کشورهای اروپایی پرداخت و تصریح کرد: کشورهای اروپایی با شکستن حدود الهی بزرگترین ظلم را به خود اعمال کردند و با جایگزین کردن حیوانات به جای بچه موجب پاشیده شدن کیان خانواده و کاهش نرخ رشد جمعیت شدند.

 

وی ادامه داد: رشد منفی جمعیت و خسارت سنگینی را برای خود دارد که نمونه بارز آن قاچاق هزاران کودک از سراسر دنیا به مقصد اروپا برای افزایش نرخ جمعیت در این کشورها است.

 

حجت الاسلام روحانی به برخی راه حل های افزایش جمعیت در کشور پرداخت و گفت: باید مقدمات ازدواج زودهنگام جوان های فراهم شود تا شاهد رفع این معضل مهم در کشور باشیم/

 

وی ادامه داد: باید با تدابیر گسترده و مناسب با کاهش نرخ طلاق برای خانواده های ثبات بیشتری فراهم شود.

 

امام جمعه بابل به برخی تغییرات باقت جمعیتی در برخی نقاط کشور پرداخت و این مسأله را نگرانی دوم در این زمینه بیان و خاطرنشان کرد: بعضی از گروهک ها به خصوص در نقاط مرزی در کشور برای مقابله با فرهنگ شیعه بر روی مسأله جمعیت تکیه کرده اند و در گوش مردم می خوانند که چهار همسر و چهل فرزند.

 

وی ادامه داد:  جمعیت عاملی است که آنها سعی می کنند به وسیله  آن بر اقتدار خود در کشور بیافزایند برای اینکه آنها می فهمند که جمعیت زمینه اقتدار ملی را فراهم می کنند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بابل افزایش جمعیت را در کشور تکلیفی عمومی بیان کرد و گفت: اگر این ملت در سه دهه گذشته و صحنه های مختلف دفاع از انقلاب درخشید و در صحنه های علمی و موقعیت های دیگر نیز توانست بدرخشد و قدم موفق بردارد عنصر اصلی این موفقیت ها عمدتا نیروهای جوان جامعه ما بودند.

 

وی ادامه داد: باید با تولید نسل  جوانانی پویا، خوش فکر، تحصیل کرده متدین و با نشاط در پناه اهل بیت(ع) برای آینده نظام اسلامی تربیت کنیم./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات