۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۲۰۹۱۴۱

گلایه آیت الله صافی گلپایگانی از کم توجهی مسؤولان به نشر و ترویج معارف اهل بیت

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از بی توجهی نسبت به نشر معارف اهل بیت(ع) انتقاد کرد و گفت: هدف وجودی ما این است که عمر خود را وقف احیا و تعظیم امر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کنیم و لحظه ای در این امر کوتاهی نورزیم که سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت مردم در آن است.
آيت الله صافي گلپايگاني

به گزارش خبرگزاری رسا، اعضای ستاد کنگره سبط النبی امام حسن مجتبی علیه السلام با حضور در بیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با ایشان دیدار کردند.

 

وی ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان المعظم بخصوص میلاد حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء تصریح کرد: بنده از شما عزیزان تشکّر و قدردانی می کنم و انشاء الله همگان از برکات این اعیاد شریفه استفاده نموده و توفیقات بیشتری در خدمت به اسلام و پیشرفت مقاصد دین به دست آوریم.


مرجع عالیقدر با اشاره به اهمیت احیای امر اهل بیت علیهم السلام بیان داشت: وظیفه ما این است و غیر این نیست که به اعلای کلمه اسلام و احیای امر اهل بیت علیهم السلام اهتمام داشته باشیم.


وی یادآورشد: اصلاً هدف وجودی ما این است که عمر خود را وقف احیا و تعظیم امر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کنیم و لحظه ای در این امر کوتاهی نورزیم که سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت مردم در آن است.



وی در قسمت دیگری از بیانات خود با اشاره به اهتمام دیگران نسبت به ترویج عقائد و مکتب های باطل خود افزود: آنها عقائد باطل خود را با صرف بودجه های کلان مادی تبلیغ و ترویج می کنند اما متأسفانه ما که مکتب حق و دارای معارف غنی دینی هستیم اینگونه اهتمام نداریم و نسبت به این امر کوتاهی می شود.


استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: ببینید بودجه هایی که برای اموری مانند ورزش و مراکزی که ارزش های اسلامی در آنها رعایت نمی شود و برای مملکت و جامعه هم مفید نیستند بلکه در بعض اوقات به عفت عمومی جامعه و کرامت انسانی ضربه می زنند، صرف می شود، اگر مقداری از آن برای ترویج معارف دین هزینه شود، چه اتفاق بزرگی می افتد. متأسفانه کوتاه آمده ایم. ما که ادعایمان این است که جمهوری اسلامی تشکیل داده ایم باید از همه بیشتر به ترویج معارف اسلام توجه کنیم.


وی ادامه داد: همه شیعیان اهل بیت علیهم السلام بخصوص مسئولان باید به این امر اهتمام داشته باشند و نگذارند که ترویج امر اهل بیت علیهم السلام بواسطه کمبود امور مادی، کمرنگ و ضعیف شود. بنده هم در حد توان خودم حاضرم خدمت کنم و در این امر مقدّس، حتی حاضرم جان خود را فدا کنم.


این مرجع تقلید با توجّه به بدبینی برخی از مذاهب نسبت به مکتب تشیّع درباره کم توجهی به شخصیت پیامبر صلی الله علیه و آله یادآورشد: متأسفانه این تصوّر باطل پدید آمده است که شیعه به شخصیت آن حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله توجهی ندارد و در ترویج سنت های ایشان کوتاهی می کند.


وی بیان کرد: باید تلاش کنیم چنین تصوّر باطلی از بین برود و همگان بدانند که شیعه، شخص پیامبر گرامی اسلام را اول شخصیت اسلام می داند و آثار دانشمندان شیعه که درباره آن حضرت نوشته شده است همه بیانگر این امر است.


حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابعاد عظیم شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام تصریح کرد: عنوانی که برای این برنامه بزرگ انتخاب کرده اید باعث افتخار است. شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام، شخصیتی بی نظیر در پیشرفت اسلام و هدایت مردم بود که مقبولیت آن حضرت بین مردم، سبب حفظ امر ولایت و دین شد. باید ابعاد مهم شخصیتی و مکارم اخلاقی آن امام بزرگوار بررسی و ویژگی های آن حضرت برای مردم بازگو شود.


حضرت آیت الله صافی، با اشاره به مقبولیت شخصیت امام حسن مجتبی علیه السلام در بین دانشمندان و مورّخان اهل سنّت یادآورشد: آن حضرت در بین اهل سنّت از جایگاه ویژه ای برخوردار است که کتاب های زیادی توسط دانشمندان اهل سنّت درباره شخصیت آن امام همان نوشته شده است و همچنین شاعرانی از اهل سنّت درباره مقام علمی و اخلاقی آن حضرت اشعار زیادی را سروده اند؛ از جمله در کتاب روضة الصفا، اشعاری را از یکی از شاعران اهل سنّت با مضامین بسیار بالا نقل نموده که بعضی از ابیات آن چنین می باشد:


اگر عمری بیارایم سخن را * نشاید نظم من نعت حسن را
سخن گیرم که جز درّ عدن نیست * سزای وصف اخلاق حسن نیست
تا آنجا که می گوید:
کمالش گر چه نزد ماست ظاهر * زبان ما ز وصف اوست قاصر
دو گیتی را وجودش زیب و زین است * نظیر او اگر گوئی حسین است
آری، همانگونه که او گفته است، نقش امام حسن مجتبی علیه السلام در پیشرفت مقاصد اسلام همطراز نقش حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و این را نباید فراموش کرد.
حقیر هم در اشعاری که سروده ام به این نکته اشاره کرده ام:
گرچه به تعظیم مقام حسین * هر چه بگویند بجا و رواست
دین ز فداکاری او زنده است * پیشرو و سید اهل ابا است
حلم حسن نیز در احیاء دین * نقش عظیمش نه کم از کربلا است
باید مقام علم و حلم آن حضرت را شناخته و به جهانیان بشناسانیم.


وی در پایان این دیدار ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش بزرگ از خداوند متعال برای آنها توفیقات بیشتر و توجهات خاصه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را مسألت کرد. /924/د102/ج

ارسال نظرات