۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۱۰۰۱۴
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

نگاه جامعه به معلولان و معلولیت باید اصلاح شود

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر این که لازم است نگاه جامعه به معلولان و معلولیت اصلاح شود، گفت: باید در این زمینه دیدگاه‌ها از توجه ظاهری به دقت باطنی تبدیل شود.
ديدار حجت الاسلام يعقوبي با معاون وزير اموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی روز چهارشنبه در دیدار با نامدار عبدالهیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با اشاره به نگاه جامعه و مردم به معلولیت و معلولان اظهار داشت: چه از نظر عقلی و چه از منظر شرعی و اسلامی نباید نگاه به معلولان به صورت تحقیرآمیز باشد.

 

وی با بیان این که در این میان نحوه نگاه و برخورد با دانش آموزان استثنایی و دارای معلولیت های جسمی و ذهنی از اهمیت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: این دانش آموزان اگر چه نیازهای ویژه ای دارند اما در کنار این نیازهای ویژه، استعدادها و توانمندی های خاصی نیز دارند که باید به آنها ارج نهاد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: مردم و مسؤولان نباید به این دانش آموزان به دیده تحقیرآمیز نگاه کنند بلکه باید تلاش کنند استعدادها و قدرت های بالقوه آنها را بالفعل کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی عنوان کرد: شاید خداوند باری تعالی نقصی در جسم و بدن شماری از افراد قرار دهد اما بارها اثبات شده که این افراد با وجود داشتن نقص در یک بخش، در سایر بخش ها توانمندی به مراتب بالاتری از افراد سالم دارند.

 

وی با اشاره به نبوغ بسیاری از دانش آموزان استثنایی اظهار داشت: بسیاری از دانش آموزان دارای معلولیت های جسمی؛ از نظر ذهنی، ضریب هوشی بالاتر از حد نرمال دارند و لازم است از این خصوصیت مثبت بیش از پیش استفاده شود.

 

امام جمعه بجنورد با بیان این که دانش آموزان با نیازهای ویژه و معلولان جامعه نیز همه جزء مخلوقات محبوب خداوند هستند، افزود: خوشبختانه فرهنگ جامعه و مردم ایران اسلامی در سال های اخیر در رابطه با برخورد با معلولان و معلولیت به صورت چشمگیری ارتقا یافته و دیدگاه های افراد در مورد معلولان از حالت ظاهری به باطنی تغییر کرده است اما باید این فرهنگ بیشتر ترویج شود.

 

وی عنوان کرد: باید در این زمینه دیدگاه ها از توجه ظاهری به دقت باطنی تبدیل شود تا با در نظر گرفتن توانمندی های نهفته در معلولان، برنامه ریزی برای شکوفایی این استعدادها صورت گیرد.

 

نامدار عبدالهیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این دیدار با اشاره به این که در سال تحصیلی گذشته در سطح کشور 115 هزار دانش آموز استثنایی مشغول تحصیل بودند، افزود: البته برخی از دانش آموزان استثنایی در قالب طرح تلفیقی با دیگر دانش آموزان در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند اما در مجموع در سال تحصیلی گذشته 75 هزار دانش آموز به صورت ویژه در مدارس استثنایی تحصیل می کردند.

 

به گفته وی 50 درصد از دانش آموزان استثنایی کشور کم توان ذهنی و مابقی دارای معلولیت های جسمی و حرکتی و ... هستند که در میان دانش آموزان استثنایی دارای معلولیت جسمی و حرکتی، افراد زیادی دارای نبوغ و ضریب هوشی بالایی هستند.

 

عبدالهیان اظهار داشت: در استان خراسان شمالی حدود 168 هزار دانش آموز تحصیل می کنند که از این تعداد؛ هزار و 308 دانش آموز با نیازهای ویژه هستند و در مدارس استثنایی تحصیل می کنند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات