۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۱۰۲۸۹

برگزاری همایش قو قضاییه با حضور سران قوا و مسؤولان برجسته کشوری

خبرگزاری رسا ـ همایش هفته قوه قضاییه با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
سخنراني رييس جمهور در همايش سراسري قوه قضاييه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش هفته قوه قضاییه امروز شنبه سی و یکم خرداد ماه با حضور سران قوا در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این همایش آیت‌الله صادق آملی لاریحانی، رییس قوه قضاییه ابراز داشت: نظارت در دستگاه قضا، حرکت بر مداری که هم با فساد برخورد شود و هم از سرمایه گذاران واقعی حمایت شود، برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی، اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و متعرضین به نوامیس مردم، تأسیس معاونت پیشگیری از جرم از ابتدای دوره پنج ساله و اصلاح ساختاری از اقدامات قوه قضاییه بوده است.

وی بر ضرورت ارتقاء کیفی تأکید کرد و با بیان این‌که قضات شریف باید به‌طور دائم دانش قضایی‌شان نو شود و از قوانین جدید مطلع باشند، افزود: بسیار مهم است که قضات علاوه بر اطلاعاتی که در حطیه قضایی پیدا می‌کنند و برای نو شدن آن تلاش می‌کنند، در زمینه مسائل اعتقادی، دینی و معرفتی اطلاعات خوبی کسب کنند، این کار علاوه بر تأثیری که در شخصیت‌شان می‌گذارد، در حوزه کاری‌شان هم مؤثر است.

رییس قوه قضاییه از بایگانی شدن لایحه پلیس قضایی و لایحه جامع وکالت توسط دولت قبل انتقاد کرد و آن را خلاف نص قانون اساسی دانست و خواستار مساعدت مجلس در تصویب این دو لایحه شد.

وی با اشاره به این‌که خروجی دستگاه قضایی باید طوری باشد که مردم به آن اطمینان پیدا کنند، ابراز داشت: البته با توجه به مصاحبه‌های مردم، مشخص می‌شود که درصدی وضعیت قوه قضاییه بهبود پیدا کرده است و ما خوشحالیم اما فاصله زیادی داریم.

آیت‌الله آملی لاریحانی تأکید کرد: مهم‌ترین رکن برای سلامت دستگاه قضایی نظارت نیست بلکه توجه به اخلاق و معنویت یعنی نظارت درونی است.

رییس دستگاه قضا بر حفظ استقلال دستگاه قضایی تأکید کرد و آن را یک امر مقبول، همگانی و اجماعی بین همه قوا دانست و گفت: استقلال به یک معنا نسبی است بدان معنا که قوا باید با هم همکاری داشته باشند اما قاضی و دستگاه قضایی در مقام اثبات حکم و پیگیری امور قضایی باید مستقل باشد، این به نفع همه کشور است.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان با تاکید بر فراجناحی بودن قوه قضاییه گفت: دولت و مجلس می‌توانند جناحی باشند اما تنها جایی که نمی‌تواند جناحی باشد و باید فراجناحی باشد، قوه قضاییه است. نباید احساس شود که دستگاه قضایی تفاوتی بین امور قائل است. کرسی قضاوت غیر از کرسی خطابه و سیاسی است و در کرسی قضاوت تنها باید با زبان قانون حرف زده شده و طبق آن عمل شود.

وی گفت: اگرچه سه قوه طبق قانون اساسی از یکدیگر استقلال دارند اما در عین حال از وظایف مشترکی نیز برخوردار می‌باشند و برای دستیابی به اهداف و کمک به آرمان‌های نظام ، همه در کنار هم بوده و باید دست به دست هم بدهیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: رییس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و پاسدار مذهب رسمی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین پاسدار حقوق مردم و عدالت ، وظیفه سنگینی را در کنار دو قوه دیگر بر عهده دارد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه باید در کنار هم کشور را به نقطه مطلوب برسانیم، نقطه مطلوبی که یا اسلام و یا قانون اساسی ما را به آن امر کرده و یا مطالبات جامعه و مردم ، آن را از ما طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه همه از آسیب‌های اجتماعی رنج برده و دغدغه فرهنگی داریم، گفت: بعضی فکر می‌کنند باید در اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی نگاهشان به دولت باشد اما دولت بخشی از وظایف موجود در این حوزه‌ها را می‌تواند بر دوش بگیرد و بار اصلی بر عهده مردم است. بایستی تمام رسانه‌ها زمینه حضور مردم را در عرصه‌های مختلف فراهم کنند.

بر پایه این گزارش علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در این همایش قوه قضاییه را یکی از ارکان عدالت در کشور دانست و با بیان این‌که برای تحقق عدالت چاره‌ای جز استقرار قوه قضاییه نیست، اظهار داشت: دلیل این مسأله آن است که یک طرف تخلفات افراد قدرتمند هستند و اگر قوه قضاییه مستقل نباشد، نمی‌تواند عدالت را محقق کند.

وی با اشاره به این‌که شرایط اقتصادی موجود در رکود به‌سر می‌برد و تورم و بیکاری زیاد در کشور وجود دارد، گفت: در ماه‌های اخیر تکان جدی به رکود داده نشد، بسیاری از بخش‌های تولیدی یا کم‌کارند و یا تعطیل هستند، باید امنیت اقتصادی را موضوع جدی تلقی کنیم.

لاریجانی مشکلات بانکی را یکی از مشکلات تولید کنندگان دانست و خواستار حمایت از تولید کنندگان واقعی شد و با اشاره به هشتار هزار یلیارد معوقات بانکی، گفت: برخی وام گیرندگان از بانک‌ها به‌دلیل این‌که شرایط کشور تغییر کرد، نمی‌توانند بدهی خود را بپردازند، باید از آنها حمایت کرد، قانون این اجازه را داده است.

وی به موضوع پیشگیری از جرم و امنیت اجتماعی اشاره کرد و خواستار برخورد قاطع و سریع با برهم زنندگان امنیت شد و با بیان این‌که باید شرایط را برای آنها قرمز کنیم تا شرایط برای مردم سبز شود، گفت: آماده هستیم اگر نیاز باشد، قانون را تغییر بدهیم، این‌که یک نفر یک نهی از منکر می‌کند چه بلایی به سر او می‌آورند، من فکر می‌کنم اگر لازم است قانون را تشدید کنیم، سریع‌تر پیشنهاد آن را بدهید.

رییس مجلس شورای اسلامی به موضوع مبارزه با فساد تأکید کرد و با بیان این‌که مبارزه با فساد اشکال ساختاری در کشور دارد، گفت: در مجلس موضوع ایجاد سازمانی متعلق به قوه قضاییه برای مبارزه با فساد مطرح است.

بنا بر این گزارش حجت‌الاسلام مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری در این همایش گفت: قوه قضاییه پس از گذشت پنج سال از دوران مدیریت آیت‌الله آملی لاریجانی با وجود مشکلات، کمبودها و موانع با اتخاذ سیاست‌های زیر بنایی و هوشمندانه ایشان و رویکردهای مؤثر و برنامه‌ریزی‌های هماهنگ در بخش‌های مختلف رشدی قابل توجه داشته است که حاکی از هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی منسجم دستگاه قضایی کشور است.

وی خاطر نشان کرد: من در محضر شما و ملت بزرگوار ایران شهادت می‌دهم که دولت یازدهم و قوه قضاییه تمام تلاش خود را برای خدمت بیشتر و صادقانه برای حل مشکلات مردم و تحصیل رضایت آنان به کار گرفته‌اند اما واقعیت آن است که خروجی‌ها مطلوب نیست هرچند کمبودها واقعیتی جدی است اما هدف‌گیری صحیح، تعیین اولویت‌ها، برنامه‌ریزی دقیق، نظارت، هماهنگی، استفاده درست از منابع، حذف اقدامات غیر ضروری و کاهش هزینه‌ها برای بهبودی اوضاع یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی پدیده فساد در دستگاه‌ها را دغدغه همه مردم دانست و بیان داشت: خوشبختانه عزم روشن و جدی در همه مدیران و به‌خصوص رؤسای بزرگوار سه قوه دیده می‌شود، همت کنید و با تمام ظرفیت که خوشبختانه فراوان است این پدیده شوم را درمان کنید و گام بلند، تعیین کننده و محوری آن روان سازی قوانین، اجرای آنها و تحقق دولت الکترونیک است.

این گزارش حاکی است در این همایش از قضات نمونه و کارکنان برگزیده قوه قضاییه تقدیر و تجلیل به‌عمل آمد./956/پ202/ج

ارسال نظرات