۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۱۰۷۰۵

همایش «فرهنگ نماز، جامعه پیشتاز» در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش «فرهنگ نماز، جامعه پیشتاز» با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در ساختمان مرکزی شهرداری تبریز برگزار شد.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محی الدین محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش در همایش «فرهنگ نماز، جامعه پیشتاز» در تبریز بر ترویج اصولی فرهنگ نماز با بهره مندی از راهکارهای نوین تبلیغی و ابتکار عمل در این زمینه تأکید کرد.

 


راهکارهای توسعه فرهنگ نماز، ضرورت اقامه نماز جماعت در شهرداری های مناطق و سازمان های شهرداری، تبیین برنامه های ویژه نماز و کرسی های تلاوت در ماه مبارک رمضان، تقدیر از خادمان نماز جماعت و برگزاری مسابقات ویژه قرآنی با محوریت نماز، از جمله برنامه های این همایش یک روزه بود.

 


همچنین در این همایش از حجت الاسلام سیدحسن هاشمی، امام جماعت سازمان قطار شهری، محمد علی بهمنی از منطقه 6، احمد اکبری از سازمان آتش نشانی، علی رحیمی از سازمان خدمات موتوری و احد نیکدل از سازمان فرهنگی و هنری تبریز به ترتیب بیشترین امتیاز نظر سنجی انجام گرفته را کسب کرده بودند که با اهدای لوحی از آنان تقدیر به عمل آمد.

 


دعوت از رییس‌جمهور برای شرکت در هفته نکو‌داشت تبریز

 


علی‌اکبر صفی‌پور، رییس کمیته فرهنگی هفته نکوداشت تبریز ‌از دعوت رییس جمهور برای حضور در همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر شهریار مقارن با آئین اختتامیه این هفته خبر داد و اظهار داشت: همزمان با آیین اختتامیه هفته نکوداشت تبریز همایش بین‌المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار برگزار می شود.

 

 


وی خاطرنشان کرد: امسال روز ملی شعر و ادب که مزین
به شعار « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» است، سعی خواهد شد باشکوه هرچه تمام تر و با حضور دکتر روحانی در محل مقبره الشعرای تبریز بعنوان یک روز بزرگ در یادها ماندگار بماند.

 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت دبیرخانه‌های این همایش بزرگ بین‌المللی در تبریز و تهران افزود: شناساندن مجموعه ارزشمند و غنی مقبره الشعرا، بسترسازی برای به کارگیری متون ادبی در تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری، ظرفیت سازی برای توسعه صنعت توریسم، کمک به پژوهش‌های ماندگار در زمینه آثار و زندگی استاد شهریار، معرفی و بسط فرهنگ و ادب مناطق مختلف ایران اسلامی به جهان، زمینه‌سازی برای دیپلماسی فرهنگی و بسترسازی برای ایجاد بنیاد بین‌المللی شهریار از اهداف برگزاری این همایش است.

 


راه اندازی 298 خانه قرآن در روستاهای استان

 


حجت‌الاسلام حمید حسن‌جهان، مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان‎ شرقی از راه اندازی 298 خانه قرآن در روستاهای استان خبر داد و گفت: سازمان دارالقرآن‌الکریم‌(وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) طبق وظایف اساسی خود و وظایف مصوب سازمان تبلیغات اسلامی که به توشیح مقام معظم رهبری رسیده‌ است، مسؤول ساماندهی مشارکت‌های مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآنی را بر عهده دارد.

 


وی ادامه داد: پیرو امضا‌ تفاهم‌نامه مشترک و در راستای تحقق اهداف موردنظر دو سازمان در نشر فرهنگ قرآنی در جامعه روستایی کشور، «آئین‌نامه ضوابط و فرآیند اجرایی تأسیس خانه قرآن روستایی» توسط سازمان دارالقرآن الکریم تهیه و تدوین شده است و اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان با همکاری ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها نسبت به شناسایی افراد مستعد و صاحب تخصص در امور قرآنی در روستاها اقدام کرده و تاکنون 298 فقره پروانه فعالیت خانه قرآن روستایی در سطح استان صادر کرده است.

 


وی افزود: درسال 92 خانه‌‎های قرآن روستایی 6هزار قرآن‌آموز را تحت آموزش قرار داده‌‏اند و از این تعداد 4 هزار و 809 نفر در سطوح چهارگانه قرائت، 603 نفر در سطوح چهارگانه مفاهیم و 588 نفر در زمینه حفظ و تفسیر آموزش دیده و گواهینامه پایان دوره به ارزش آموزشی 276000 ساعت از طرف دارالقرآن استان دریافت کرده‎اند.

 


آموزش زبان و ادبیات محلی جزء اصول قانون اساسی است

 


حجت الاسلام بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در جلسه بررسی کتاب های درسی دوره های مختلف تحصیلی دانش آموزان در تبریز گفت: آموزش زبان و ادبیات محلی جزو اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی است ولی تدریس به زبان محلی را باید دستگاه های بالادستی سیاستگذاری کنند.

 


وی با بیان اینکه سالانه 140 میلیون جلد کتاب درسی در سطح کشور چاپ می شود، گفت: البته تهیه تمام کتاب های درسی و توزیع آنها بین دانش آموزان تا اول مهرماه دغدغه اصلی وزارت آموزش و پرورش است.

 


حجت الاسلام محمدیان با بیان این‌که نیازمند تولید و تدوین علوم در حوزه های مختلف ادبیات فارسی، فرهنگی، اجتماعی، علوم انسانی و زبان های خارجی هستیم، گفت: انتقادات به محتوای برخی از کتاب ها نیز درست است و باید در این زمینه گروه های درسی و خود معلمان با وزارتخانه و نهادهای زیربط هماهنگ باشند و نظرات خود را انتقال دهند./935/د101/ب4

ارسال نظرات