۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۱۱۱۲۶
آیت‌الله مظاهری:

موضوع قضا و قدر برای انسان‌ها به صورت شهودی قابل حل است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: چشم اولیا الهی به صورت شهودی می‌تواند موضوع قضا و قدر را حل کند، این موضوع خواندنی هم نیست، اگر کسی بتواند باید قضا و قدر را به صورت شهودی حل کند.
آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، یکشنبه صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) در جلسات تفسیر قرآن خود که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، به تفسیر آیه 11 سوره مبارکه تغابن پرداخت و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِ ۗ وَمَن یُؤْمِنۢ بِٱللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُۥ ۚ وَٱللَّهُ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌۭ»، یعنی این‌که هیچ مصیبتی مگر به اذن الهی به کسی نرسد.

وی با دسته‌بندی مصیبت‌ها و حوادث ناگواری که برای انسان پیش می‌آید به سه دسته افزود: برخی از حوادث جزو حوادثی است که خودمان مسبب آن هستیم و خودمان برای خودمان جلو می‌آوریم و راه اصلاحش هم در خود انسان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: یک نوع از حوادث، حوادث و مصائب اجتماعی است،‌ ممکن است آتشی در اجتماع افروخته شود و در این آتش تر و خشک بسوزد، فسادهای اداری، اقتصادی، اجتماعی و اداری از این سنخ است.

وی به دسته سوم حوادث و مصیبت‌ها اشاره و ابراز کرد: یک دسته از حوادث نیز جزو مقدرات الهی است و چاره‌ای از آن نیست، برخی مواقع مقدر است که انسان دچار بلا بشود و با این بلا آزموده شود و چاره‌ای هم از آن نیست.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که اهل دل به این مصیبت‌های نوع سوم الطاف خفیه الهی می‌گویند، خاطرنشان کرد: خداوند به بندگان خود دو لطف جلی و خفی دارد،‌ لطف جلی همچون نعمت‌های فراوانی است که خداوند به بندگانش می‌دهد و نمی‌توان آن را شماره کرد.

وی ادامه داد: اما خداوند الطاف خفیه هم دارد، به عنوان مثال مصیبت به حسب ظاهر مصیبت است و گاه بسیار سخت است، اما کسانی که به جایی رسیده‌اند، این مصیبت‌ها را از الطاف الهی می‌بینند، این الطاف خفیه از الطاف جلیه پیش بزرگان بالاتر است.

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه به بحث قضا و قدر پرداخت و اظهار کرد: قرآن، اهل‌بیت(ع) و علما درباره قضا و قدر مطالبی را طرح کرده‌اند، اما واقعیت قضیه برای ما انسان‌ها پوشیده است و کسی از بشر نمی‌تواند قضا و قدر الهی را حل کند.

وی گفت: کسی مانند حضرت زینب(س) آن هم با علم لدنی و نه علم معمولی موضوع قضا و قدر را حل می‌کند،‌ آن جا که جمله «ما رأیت إلا جمیلا» را بیان می‌کند، اگر شهادت حسین(ع) و صبر حضرت زینب(س) نبود،‌ مرگ اسلام عزیز واقع می‌شد.

حضرت آیت‌الله مظاهری اظهار کرد: چشم اولیا الهی به صورت شهودی می‌تواند موضوع قضا و قدر را حل کند، این موضوع خواندنی هم نیست،  اگر کسی بتواند باید قضا و قدر را به صورت شهودی حل کند.

وی با بیان این‌که با علم شهودی الطاف خفیه به الطاف جلیه الهی تبدیل می‌شود، اظهار کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید درباره قضا و قدر نیندیشید، می‌فرماید دریایی سیاه است که باید وارد آن نشد، انسان اگر وارد این دریا شود انسان را بی‌دین یا حداقل بدبین به خدای متعال خواهد کرد./914/پ202/ب

ارسال نظرات