۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۲۱۱۲۸۶
آیت‌الله مظاهری:

خداوند هیچ بلایی را بدون مصلحت ایجاد نمی‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با تقسیم‌بندی مصائب انسان به سه دسته فردی، اجتماعی و از جانب خداوند، گفت: مصیبت‌هایی که قطعا از جانب خداوند باشد، بر حسب ظاهر بلا و در باطن یک رحمت است که اهل دل به آن الطاف خفیه الهی می‌گویند.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، دوشنبه پس از نماز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) در جلسات تفسیر خود به مناسبت ماه مبارک رمضان به تفسیر آیه 11 سوره مبارکه تغابن پرداخت و گفت: آیه «مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ ٱللَّهِ ۗ وَمَن یُؤْمِنۢ بِٱللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُۥ ۚ وَٱللَّهُ بِکُلِّ شَىْءٍ عَلِیمٌۭ» یکی از آیات مهم قرآن کریم است.

وی با تقسیم‌بندی مصائب انسان به سه دسته فردی، اجتماعی و از جانب خداوند ادامه داد: مصائب از جانب خداوند بسیار کم اتفاق می‌افتد و بیشتر مصیبت‌ها در دسته‌های فردی و اجتماعی قرار می‌گیرند، در مصیبت‌های فردی و اجتماعی، عامل بلا و مصیبت فرد و اجتماع است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: مصیبت‌هایی که قطعا از جانب خداوند باشد، بر حسب ظاهر بلا و در باطن یک رحمت است که اهل دل به آن الطاف خفیه الهی می‌گویند، مانند خبر فوت حاج آقا مصطفی به امام خمینی(ره) که امام پس از خواندن آیه استرجاع آن را لطف خفیه الهی دانستند.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی از جرقه‌های وقوع انقلاب اسلامی فوت حاج آقا مصطفی بود، این لطف خفیه الهی چه سعادتی را برای ما در بر داشت، این نظام و این جمهوری اسلامی از مرگ ایشان سرچشمه گرفت، بین بودن ایشان و وجود نظام اسلامی حضور ایشان بهتر بود.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که حاج آقامصطفی باید نباشد، تا زمینه برای انقلاب دفعی مردم پیدا شود، ابراز کرد: یک جوان از دست حضرت امام خمینی(ره) گرفته شد، اما ایشان ما را به نکته‌ای توجه دادند که ما به این چیزها نمی‌توانیم توجه کنیم.

وی گفت: فهم و دریافت این نکته یک عمر خون جگر و ریاضت می‌خواهد، تا کم کم الطاف خفیه خداوند روشن شود، برای برخی این لطف خداوند خفیه است اما برای بعضی مانند حضرت زینب(س) در جایگاه شهودی قرار دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: حضرت زینب(س) درک می‌کند که چه مصلحت مهمی در شهادت برادر و اسارت فرزندانش است، خداوند هیچ بلایی را بدون مصلحت ایجاد نمی‌کند، ممکن است نعمتی را بدون داشتن لیاقت ما ایجاد کند، اما هیچ بلایی را بدون مصلحت پدید نمی‌آورد.

وی با تأکید این‌که خداوند ملتی را دچار بلا نمی‌کند مگر این‌که مصلحتی در کار باشد، ادامه داد: عقل ما تا مرحله بلا را درک نمی‌کند، انسان‌ها در بلاها خودشان را گم می‌کنند و اگر درباره این بلا هم فکر کنند، دچار فکر شیطانی می‌شوند که خدایا چرا این بلا را برای ما ایجاد کردی.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: ریاضت‌ها، فداکاری‌ها و ایثارهای بسیاری می‌خواهد که فرد بفهمد بلای از جانب خداوند لطف وی است، «وَمَن یُؤْمِنۢ بِٱللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُ»، خداوند می‌فرماید من بر دل حکومت دارم و دل فرد را هدایت می‌کنم، وقتی به مقام شهود رسید قلبش از آن خداوند می‌شود.

وی گفت: انسان با خود بگوید این بلایی که من و اجتماع در آن دخالت نداشت آیا خداوند می‌دانسته یا نه؟ آیا خداوند قدرت داشت آن را رفع بکند یا نه؟ آیا خداوند نسبت به ما مهربان است یا نه؟ آیا می‌شود کارهای خداوند بدون مصلحت باشد؟ پس این بلا از الطاف خفیه الهی بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: این عالم در زیر سلطه کسی است که قادر و جواد و حکیم است، نمی‌شود چیزی در این عالم باشد و خیر محض نباشد، این‌ها شهودی است و بافتنی نیست که باید این مقام را بیابیم./914/پ202/ب

ارسال نظرات