۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۱۲۲۹۰
پژوهشگر قرآنی تبیین کرد؛

انفاق؛ مرز ایمان و نفاق

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیات سوره حدید گفت: انفاق و نفاق در لغت از یک ریشه است و مؤمنان کسانی هستند که در راه اهداف و ارزش‌ها با مال و جان از پیشوای اسلام حمایت می‌کنند و اما در مقابل، منافق کسی است که فقط ادعای ایمان دارد و در سختی تحریم و فشار دشمنان و قرار گرفتن بین دین و دنیا، دنیا را ترجیح می‌دهد.
انفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین صبوحی، پژوهشگر قرآن موسسه تدبر در کلام وحی، در هشتمین جلسه از سلسله بحث‌های قرآنی که در این موسسه قرآنی برگزار شد، با تأکید بر بصیرت و دشمن شناسی مؤمنان اظهار داشت: در برابر سختی و فشار دشمن و برای رسیدن به پیروزی و گشایش باید تلاش کنیم و در این برهه از زمان که تمام کفر با همه مکر، فریب و پیشرفتش به جنگ با اسلام آمده است با مال و جان در راه خدا جهاد کنیم.

حجت الاسلام صبوحی با اشاره به حادثه کربلا و شهادت امام حسین(ع) تصریح کرد: مدعیان اسلام و ایمان در قرارگرفتن بین دین و دنیا در انفاق جان و مال به تردید می­افتند، بخل می­ورزند، طبق آیات سوره حدید چون ایمان حقیقی ندارند و در برابر دستور رسول و دعوت به مبارزه سستی می‌کنند، نفاق می­ورزند و به سبب انجام ندادن وظیفه رهبر و امام­شان را تنها می­گزارند.

این استاد قرآن به دلائل منافقین و تردید در ادامه مبارزه اشاره کرد و گفت: آنها ایستادن در مقابل دشمنان را مشکل و غیرممکن می­دانند، از انفاق جان، مال، سختی و فشار وحشت دارند و مرعوب پیشرفت و گرفتار ظواهر و زرق و برق دنیای کفارند و به اسلام خنثی و بیتفاوت و غیرمسؤول راضی‌ترند.

حجت الاسلام صبوحی در ادامه اکتفا به ظواهر اسلام را نتیجه عدم تدبر دانست و افزود: برخی به علت عدم اطلاع از حقیقت اسلام به وظیفه مؤمن، هدف اسلام و جهاد با دشمن بیگانه­اند و فقط به ظواهر اسلام رضایت دارند که خداوند متعال در آیات سوره حدید این نگاه اشتباه را رد می­کند و ایمان جدای انفاق را به رسمیت نمی­شناسد.

وی با بیان این که انفاق و گذشتن از دنیا در راه خدا به زمان مرتبط است، تأکید کرد: هرچه به فتح و پیروزی نزدیک تر شویم و شرایط عادی­تر شود اجر و پاداش دارد و این با فداکاری و انفاق در شرایط سخت متفاوت است.

حجت الاسلام صبوحی صدقه را زیرمجموعه انفاق برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند متعال انفاق را قرض دادن به خودش تعبیر می­فرماید و با این بیان دوام و بقای کار نیک را به بندگان نشان می‌دهد.

وی قرآن را کتاب هدایت و تربیت بشر عنوان کرد و گفت: برخی فقط به قرآن تمسک می­جویند و از اهل بیت(ع) فاصله گرفته اند؛ اما کتاب خدا چارچوبی است که خط و مشی­های کلی را به ما نشان داده است و برای تعیین جزئیات و وظیفه خود در هر برهه­ای برای تبیین قرآن به ائمه اطهار(ع) نیاز داریم.

حجت الاسلام صبوحی پیروزی مقابل دشمن را با جهاد علمی و اقتصادی میسر خواند و ابراز داشت: برخی به سبب راحت طلبی، تلاش و تحمل کردن سختی­ را برنمی­تابند و با اولویت دادن به دنیا برای اهداف اسلامی ارزشی قائل نمی­شوند.

وی لغت فتنه را به ایجاد شرایط سخت برای انتخاب راه اشتباه، ترجمه کرد وهشدار داد: آزمایش­های الهی در همه حال وجود دارد و انسان با ایمان و انفاق می­تواند از این امتحانات سربلند بیرون آید اما اگر انسان دلبستگی­اش را به دنیا تقویت کند و به جای انجام وظیفه و انفاق در راه دین تعلل و تردید نماید فرصت را از دست داده و به گمراهی و فتنه دنیا دچار می­شود.

این استاد حوزه در ادامه تفسیر آیات سوره حدید به لغت «غرتکم» اشاره کرد و گفت: غرتکم یعنی کسی فریب دنیا را بخورد، برای رسیدن به آرزوها و مقصد تلاشی نکند و برنامه­ریزی و هدف مشخصی را در زندگی دنبال نکند که خداوند می فرماید شما خودتان را در بلا افکندید، امروز و فردا کردید، تردید آوردید، آرزوها شما را غره کرد تا فرمان خدا آمد و (شیطان) مغرورکننده شما را در باره خدا فریب داد.

حجت الاسلام صبوحی با بیان این که رسولان الهی در مقابل تبلیغ در جوامع کفر و شرک اجر و مزدی طلب نمی­کردند گفت: از آنجا که اسلام تکلیف آور است پیامبران بعد از ایمان موضوع انفاق و هزینه در راه دین را مطرح می­کردند و خداوند کسانی را که ادعای ایمان کردند اما از انفاق در راهش دریغ ورزیدند را اینگونه خطاب فرموده است: آن روز مردان و زنان منافق به کسانى که ایمان آورده‏اند مى‏گویند ما را مهلت دهید تا از نورتان(اندکى) برگیریم گفته مى‏شود بازپس برگردید و نورى درخواست کنید آنگاه میان آنها دیوارى زده مى‏شود که آن را دروازه‏اى است باطنش رحمت است و ظاهرش روى به عذاب دارد ./908/پ202/س

ارسال نظرات