۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۲۱۲۳۳۸
آیت‌الله مظاهری:

همت و توفیق الهی سبب رستگاری انسان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: از قرآن کریم استفاده می‌شود که توفیق و همت هر دو با هم کار می‌کند، اگر ما همت کنیم، توفیق از خداوند است، همت کردن انسان هم نیاز به توفیق از جانب خداوند است.
همت و توفیق الهی سبب رستگاری انسان می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، سه‌شنبه پس از نماز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) در جلسات تفسیر خود به شرح و توضیح آیه 16 سوره مبارکه تغابن «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا وَأَنفِقُوا خَیْرًا لِّأَنفُسِکُمْ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» پرداخت و گفت: این آیه از آیات مهم قرآن است، این آیه درصدد این است که به ما راه صحیح را نشان دهد.

وی با اشاره به این‌که خداوند باید در مواقع مختلف به ما کمک کند، اظهار کرد: توفیق از جانب خداوند اما همت از آن ما است، اختلافی میان بزرگان است که آیا همت مقدم بر توفیق یا توفیق بر همت مقدم است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از قرآن کریم استفاده می‌شود که توفیق و همت هر دو با هم کار می‌کند، اگر ما همت کنیم، توفیق از خداوند است، از این رو از این جهت همت مقدم بر توفیق است و نظر یک دسته از علما تأیید می‌شود.

وی ابراز کرد: اگر از این زاویه بنگریم که درست است که ما در ابتدا همت می‌کنیم، اما توفیق این‌که  ما همت و اراده پیدا کنیم، از جانب خداوند است،‌ بحث ابتدا بودن توفیق مطرح می‌شود، اما باید گفت که از منظر قرآن هر دو با هم کار انجام می‌دهند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این‌که قرآن برای این‌که انسان به مسیر سعادت برسد، چند راه نشان می‌دهد، که اولین آن تقوا است، تصریح کرد: «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»، قرآن می‌فرماید به هر اندازه که می‌توانید متقی باشید،‌ به واجبات و ترک محرمات اهمیت بدهید.

وی ادامه داد: انسان باید به نمازش، به مستحباتش، مخصوصا به انجام ندادن کارهای حرام به هر اندازه که می‌تواند توجه کند، خدمت به خلق کند، ما در این زمینه‌ها عقب هستیم، وقتی به بعضی‌ها نگاه می‌کنیم عقب بودن خود را احساس می‌کنیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: انسان باید به هر اندازه که می‌تواند از گناهان اجتناب کند، گناه زندگی را سیاه و تباه می‌کند، گناه هر چند کوچک مخالفت با خداوند است و نزد بزرگان و اهل دل گناه صغیره و کبیره ندارد.

وی با اشاره به این بخش از آیه که «وَاسْمَعُوا وَأَطِیعُوا» اظهار کرد: باید گوش شنوا داشته باشیم و اطاعت کنیم، برای این‌که ممکن است فرد یک عمر بشنود اما تأثیری نگذارد، حرف را بشنو و آن چه را که شنیدی اطاعت کن.

حضرت آیت‌الله مظاهری بیان کرد: در ادامه آیه می‌فرماید «وَأَنفِقُوا» هر چه می‌توانید به دیگران انفاق کنید، از مال خودتان از پول خودتان انفاق کنید،‌ این‌ها به این دلیل است که این انفاق «خَیْرًا لِّأَنفُسِکُمْ» است، این بسیار امر پسندیده‌ای است، این انفاق شما گاه دنیا را زنده می‌کند.

وی با تأکید بر این آیه که «وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ َأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» افزود: انسان‌های سخی که به فکر دیگران هستند، رستگاری از آن آنان است،‌ اگر این دستورات خداوند را در این آیه انجام دهیم پرواز می‌کنیم تا مرحله‌ای که انسان به جایی می‌رسد که به جز خدا نبیند./914/پ202/ب

ارسال نظرات