۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۱۲۵۲۵
استاد حوزه علمیه قم:

نماز محور همه اعمال انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از آداب دعا کردن تسبیح خداوند است، بیان داشت: سوره حمد ابتدا با حمد و ثنای خداوند متعال آغاز می شود سپس به سوی طلب نیاز و درخواست کردن می رود.
حجت الاسلام ميرشفيعي

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام سیدصادق میرشفیعی، کارشناس مسائل دینی در یازدهمین مراسم سحرگاهی قرائت دعای ابوحمزه ثمالی در مسجد قائم کرمان گفت: سوره مبارکه حمد به نام های زیادی آورده شده که یکی از آن ها تعلیم المسأله است یعنی سوره ای که به ما یاد می دهد چگونه دعا کنیم.

 

وی در ادامه افزود: مهم ترین قسمت هر نماز سوره حمد است و نمازی که این سوره در آن خوانده نشود نماز نیست همچنین هیچ چیز دیگری به جای سوره حمد در نماز نی آید.

 

حجت الاسلام میرشفیعی آیه«اهدنا الصراط المستقیم» را مهم ترین بخش سوره حمد دانست و عنوان کرد: برگشت هر عمل خیری به نماز است و مدار نماز سوره حمد است و برگشت مدار سوره حمد به آیه شریفه «اهدنا الصراط المستقیم» است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از آداب دعا کردن تسبیح خداوند است، بیان داشت: سوره حمد ابتدا با حمد و ثنای خداوند متعال آغاز می شود سپس به سوی طلب نیاز و درخواست کردن می رود.

 

وی نماز را محور همه اعمال برشمرد و تصریح کرد: نماز عملی است که بقیه اعمال انسان به وسیله آن سنجیده می شود اگر نماز قبول شود امید آن که بقیه اعمال انسان هم قبول شود می رود اما اگر نماز قبول نشود هیچ امیدی برای قبولی اعمال دیگر نمی رود.

 

این کارشناس مسائل دینی ابراز داشت: امام علی(ع) در هیچ جنگی و در هیچ بحرانی ترس به دلشان راه ندادند و رنگ از چهره برنداشتند اما هنگام رسیدن نماز رنگ چهره ایشان تغییر می کرد.

 

حجت الاسلام میرشفیعی با بیان این که محوریت نماز آیه «اهدنا الصراط المستقیم» است، گفت: در کتاب های مختلف تفسیری از علمای شیعه و سنی آمده است که منظور از این آیه حضرت محمد(ص) و اهل بیت ایشان هستند؛ از جمله این کتاب ها، کتاب شواهدالتنزیل است که نویسنده آن از اهل سنت است.

 

وی اظهار داشت: قرآن معرفی کننده صراط مستقیم است و تنها چیزی را می توان به عنوان صراط مستقیم نام برد، حجت های خدا در روی زمین یعنی اهل بیت(ع) هستند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: قرآن کریم به تنهایی نمی تواند منجی کسی شود بلکه باید افرادی مانند پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) باشند تا آن را برای ما روشن سازند و ما بتوانیم از آن به خداوند متعال برسیم.

 

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در پایان گفت: خداوند متعال امتی را که بخواهند با رهبری حاکم ظالم و امام دروغین به خدا برسند عذاب می کند هرچند آن امت در ظاهر نیکوکار باشند و امتی را که قصد داشته باشند به وسیله امام عادل و واقعی به من برسند می بخشم هرچند گوشه از دین آن ها لنگ بزند./9706/پ202/ب1

ارسال نظرات