۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۲۱۲۹۳۷
معاون وزیر خارجه سوریه:

برخی اعضای دائم شورای امنیت به جنگ و تروریسم دامن می‌زنند

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر خارجه سوریه ضمن انتقاد از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل در قبال کشورهای منطقه اعلام کرد که کشورهایی مانند انگلیس،‌ آمریکا و فرانسه با اتخاذ سیاست‎های دوگانه مغایر با قوانین سازمان ملل، جنگ و درگیری را شعله‌ور می‌کنند.
فيصل مقداد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که آمریکا سیاست‌های خود را بر اساس هیمنه بر کشورهای در حال توسعه به هر بهانه و فشارهای غیر اخلاقی از جمله فشارهای اقتصادی، تهدید و تحریم اتخاذ می‌کند.


وی در ادامه به حمایت‎های مالی و تجهیزاتی غرب از گروه‎های مسلح سوریه اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا و کشورهای غربی برای گروه‌های مسلح سوری سلاح‎های مرگبار و غیر مرگبار می‌فرستد زیرا دمشق سیاست‎های غرب و دیکته‌های آن‎ها را نمی‌پذیرد.


فیصل مقداد افزود: جهان امروزه امن نیست زیرا برخی کشورهای عضو شورای امنیت مانند انگلیس، آمریکا و فرانسه به جنگ و تروریسم دامن می‌زنند و با اتخاذ سیاست‌های دوگانه مغایر با منشور سازمان ملل آن را شعله‌ور می‌کنند، همانند آنچه که در سوریه شاهد آن هستیم.


معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: با نگاهی گذرا به سیاست‎های این کشورها می‎توان میزان نقض قوانین سازمان ملل را متوجه شد و اینکه این کشورها تا چه اندازه امنیت و توسعه کشورهای مختلف جهان مانند لیبی، سوریه و فلسطین را تهدید می‎کنند.


وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل گفت: این شورای امنیت است که قطعنامه‎هایی را تصویب می‌کند که امنیت و صلح را تهدید می‌کند و از سوی دیگر کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و انگلیس بدون مجوز شورای امنیت و با استفاده از زور به کشورهایی مانند لیبی و عراق حمله می‎کنند.


معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که وجود شورای امنیت و اختیارات کنونی آن یعنی بی عدالتی و عدم رعایت برابری و مساوات است و وجود کشورهای استعمارگر عضو دائم شورای امنیت مانند فرانسه و انگلیس و کشور امپریالیسمی مانند آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم در اوضاع سازمان ملل و امنیت و صلح جهانی تاثیر می گذارد.


فیصل مقداد گفت: کشورهایی که صداقت خود در سیاست و تاثیرگذاری و نقش تمدنی و اقتصادی خود در جهان را از دست دادند دیگر لزومی ندارد که عضو دائم شورای امنیت باشند.


وی  با اشاره به همکارهای دمشق با سازمان ملل و نماینده ویژه آن برای رسیدن به حل سیاسی بحران تاکید کرد: اشتباهی که سازمان ملل و نماینده ویژه آن در این زمینه مرتکب شده است مانع رسیدن به نتیجه لازم برای نابودی تروریسم شده است و این نهاد بین المللی نتوانست حمایت‎های خارجی و کشورهای همسایه از تروریست‎های سوریه را متوقف کند.


فیصل مقداد تاکید کرد: سوریه با سازمان ملل در زمینه‌های انسانی همکاری خواهد کرد به شرطی اینکه به حاکمیت و وحدت و تمامیت ارضی این کشور آسیبی نرسید.


وی در پایان مقاله خود که روزنامه لبنانی «البناء» در شماره امروز خود آن را منتشر کرده است، نوشت: با وجود این عملکرد سازمان ملل و نقش کشورهای استعمارگر عضو آن در تحولات سوریه، دمشق به دستاوردهای تازه‌ای رسیده که سازمان ملل در چارچوب همکاری با دولت سوریه باید به آن افتخار کند و آن تحقق هدف این نهاد بین المللی در امحای تسلیحات شیمیایی سوریه به عنوان گامی مهم در عاری شدن منطقه از سلاح‎های کشتار جمعی است، هر چند پاینبدی اسرائیل به امحای سلاح‎های کشتار جمعی نیز ضرورت دارد./994/ب102/د

ارسال نظرات