۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
کد خبر: ۲۱۳۰۴۲
حجت‌الاسلام رفیعی:

برخی مسؤولان ظرفیت برکناری داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که فرد نباید به محض برکنار شدن به نوشتن روزنامه، مقاله و یا پاپوش درست کردن متوسل شود، گفت: البته در مسائل سیاسی اگر تحقیر می‌کنند باید از خود دفاع کرد ولی این‌گونه نباشد تا مسؤولی کنار گذاشته می‌شود غوغا کرده جامعه را بهم بریزد و مطبوعات را به چالش بکشد.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) به بررسی روایات وارده از نبی‌اکرم(ص) در مدح این امام همام پرداخت، گفت: روایات رسول‌الله(ص) درباره امام مجتبی(ع) سه دسته است.

وی افزود: یک دسته از روایات رسول‌الله(ص) درباره تمام اعضای خانه امیرمؤمنان(ع)‌ است، در روایت آمده «کسی که علی، فاطمه و حسنین را دوست بدارد با من دوست است، کسی که دشمنی کند با من دشمن است، دوستداران این‌ها سعادتمند و دشمنانشان شقی هستند».

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که دسته دوم روایت پیامبر(ص) درباره امام حسن و امام حسین(علیهم الاسلام) است، اظهار داشت: رسول‌الله(ص) می‌فرمایند «حسن و حسین جوانان اهل بهشت هستند».

روایت نبی‌اکرم درباره امام مجتبی

وی تصریح کرد: دسته سوم از روایات تنها درباره امام حسن(ع) بیان شده است، پیامبر(ص) می‌فرمایند «حسن فرزند من است،‌ سخن او سخن من است، عمل او عمل من است، فرمان او فرمان من است، او پسر و پاره تن من است، نور چشم من و حجت خدا است، هر گاه نگاهم به این کودک می‌افتد یاد اتفاقات او می‌افتم، این فرزندم با سم به شهادت می‌رسد، ملائکه آسمان و همه چیز برای او گریه می‌کنند، هر کس برای حسنم گریه کند روز قیامت کور نخواهد و اگر دلش هم محزون شود قلبش هیچوقت محزون نخواهد شد».

حجت‌الاسلام رفیعی تأکید کرد: بنی‌امیه می‌خواستند که فردی به امام حسن(ع) ابن پیامبر(ص) نگویند، ولی رسول‌الله(ص) با این روایت فتنه آن‌ها را خنثی کرد؛ در قرآن نیز خدا حسنین(ع) را فرزندان رسول‌الله(ص) بیان می‌کند.

علم و حیا دو بال حلم هستند

وی یادآور شد: یکی از فرازهای روایت پیامبر(ص) درباره امام حسن(ع) جمله «سخن او سخن من است، عمل او عمل من است، فرمان او فرمان من است» که نبی‌اکرم(ص)‌ با این روایت عصمت و حجت بودن امام مجتبی(ع) را بیان می‌کنند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی بسیاری از گرفتارهای جامعه را ناشی از خشم، غصب و تندی خواند و بیان داشت: با حلم و بردباری بسیاری از مشکلات حل می‌شود، با بالا بردن تحمل خانواده‌ها با یکدیگر سازش داشته و والدین می‌توانند فرزندان خود را به خوبی تربیت کنند.

وی افزود: صفت حلیم پانزده بار در قرآن بیان شده است، حلم یعنی کنترل خشم و غضب، حلم با عزت و بردباری فرق دارد، در روایت آمده «علم و حیا مؤلفه‌های حلم است»، فردی که فهم و حیا دارد حلیم است، علم و حیا دو بال حلم است.

فرد نباید به محض برکنار شدن دست به غوغا زده و مطبوعات را به چالش بکشد

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت «حلم را در عصبانیت افراد ببینید»، اظهار داشت: در روایت دیگر آمده «حلم در پنج مکان مشخص می‌شود، نخست این‌که فرد عزیز ذلیل شود، به فرد صادق دروغگو بگویند، جایی که فرد به حقی دعوت می‌کنند به سخن او گوش ندهند، فرد را بدون جرم آزار دهند و حق خود را بخواهد ولی با او مخالفت کنند»، فردی که در رأس قدرت بوده و اکنون به هر دلیلی از کار برکنار شده و یا از قدرت سلب شده است خود را نباید ببازد.

وی خاطرنشان کرد: فرد نباید به محض برکنار شدن به نوشتن روزنامه، مقاله و یا پاپوش درست کردن متوسل شود؛ البته در مسائل سیاسی اگر تحقیر می‌کنند باید از خود دفاع کرد ولی این‌گونه نباشد تا مسؤولی کنار گذاشته می‌شود غوغا کرده جامعه را بهم بریزد و مطبوعات را به چالش بکشد.

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این‌که حلم فرد در جایی که برای حق دعوت می‌کنند ولی به سخن او گوش نمی‌دهند مشخص می‌شود، گفت: امروز امر به معروف و نهی از منکر مشکل شده است.

توصیه مقام معظم رهبری به روحانی ناهی از منکر

وی یادآور شد: امسال حضور رهبر معظم انقلاب بودیم، جوانی طلبه و معمم نزد ایشان آمده و گفت «در دانشگاه، گاهی نهی از منکر می‌کنم، درست و محترمانه تذکر می‌دهم، ولی رییس دانشگاه منع کرده و گفته فردی حق ندارد این کار را بکند»، من چه کار کنم، رهبری به او فرمودند «حرف خدا از حرف هر کسی مقدم‌تر است»، البته تذکر دادن باید با دقت و حساب شده باشد، به گونه‌ای نباشد که فرد در جمع به دیگران تذکر دهد به گونه‌ای که آبروی او بریزد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر حفظ حلم در هنگام اتهام زنی اظهار داشت: درست است که فرد باید از خود دفاع کند، ولی باید به هر چیزی واکنش نشان ندهد، متأسفانه این اتهام زنی در بازار مسائل سیاسی زیاد است.

وی افزود: حلم به معنای مدیریت خشم و کنترل کشتی وجود در دریایی طغیان خشم و غرایز است؛ اگر حلم داشته باشیم به این میزان دادگاه‌ها، کلانتری‌ها شلوغ نشده و اختلافات خانوادگی و درگیری‌ها میان افراد به ویژه جوانان کم می‌شود، جای حلم در بحران‌ است./993/پ202/س

ارسال نظرات