۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸
کد خبر: ۲۱۳۲۳۸

آثار آیت الله جوادی آملی بر معرفت دینی انسان می افزاید

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی «رساله الولایه» را از رساله‌های ممتاز علامه طباطبایی دانست و گفت: آیت‌الله جوادی آملی با یک سواد و وسواس زیاد و یک ادبیات منقه و پسندیده آن را شرح کرده‌اند.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي آيين رونمايي از کتاب رسالة الولاية

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی عصر دوشنبه بیست و سوم تیرماه در آیین رونمایی از کتاب فاخر و ارزشمند «تحریر رساله الولایه» علامه طباطبایی با تألیف و تحقیق حضرت آیت‌الله جوادی آملی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: این کار جزو موارد استثنایی است که شاگردی ممتاز، رساله استاد را شرح و فهم آن را آسان می‌کند.

وی افزود: کتاب «رساله الولایه» علامه طباطبایی به‌دلیل موجز بودن باید شرح و ابعاد آن باز شود که آیت‌الله جوادی آملی این کار را به‌خوبی انجام داده‌اند.

لاریجانی با اشاره به این‌که انسان می‌تواند با جد و جهدی که دارد به مقامی برسد که خود را هیچ نبیند، ابراز داشت: اگر کسی به این مقام برسد که خود را هیچ نبیند، آن وقت به مقام ولایت رسیده و ولی حق شده است، این پرسش که آیا انسان می‌تواند این مسیر را طی کند، موضوع این رساله است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که علامه طباطبایی یک سعه معرفتی در مسائل فلسفی، عرفانی و تفسیری داشتند، اظهار داشت: علامه در «رساله الولایه» عملا یک نوع سیر و سلوک عرفانی را بیان کردند، از این جهت رساله عمیقی است که در هر بخش حاوی مباحث برهانی، نقلی و اشاراتی است که حکایت از دریافت‌های عرفانی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حرف اصلی این رساله این است که اگر پیرو شریعت هستیم و آیین اسلام را قبول و تبعیت کردیم، حکایت از یک باطنی دارد که کشف آن برای هرکسی میسر نیست و اولیاء خدا کسانی هستند که به این باطن واصل می‌شوند و این باطن همان حقایقی است که ظاهر متکی به آن است.

وی علامه طباطبایی در فصل سوم «رساله الولایه» مطرح می‌کنند که آیا دستیابی به بواطن امور اختصاص به افراد خاصی دارد یا همه انسان‌ها می‌توانند به آن برسند؟، ایشان در فصل چهارم راه رسیدن به حقایق باطنی را بحث می‌کنند که اجمالا حرف ایشان این است که از طریق معرفت نفس می‌توانیم این راه را طی کنیم، در فصل پنجم به این مطلب می‌پردازد که اگر این راه را رفتیم، صاحب چه کمالاتی می‌شویم.

رییس مجلس شورای اسلامی «رساله الولایه» را از رساله‌های ممتاز علامه طباطبایی دانست و خاطرنشان کرد: آیت‌الله جوادی آملی با یک سواد و وسواس زیاد و یک ادبیات منقه و پسندیده آن را شرح کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت‌الله جوادی آملی در سال‌های اخیر که آثارشان منتشر شده، یک شرایط جدیدی را برای کشور فراهم کرده و کسانی که با آثار ایشان محشور می‌شوند، به عوالم جدیدی از معرفت دینی دسترسی پیدا می‌کنند./956/پ202/ج

ارسال نظرات