۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۱۳۶۵۹
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

فضائل حضرت علی در کلام علمای اهل سنت

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: خداوند در آیه مباهله امام علی(ع) را نفس رسول گرامی اسلام(ص) دانسته و پیامبر اکرم(ص) نیز علی(ع) را برترین امت نامیده و این دو معنا به‌خوبی جایگاه و شخصیت امیرمؤمنان(ع) را توصیف می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام سید حسین حسینی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد مقدس در مراسم احیای دومین شب از لیالی قدر و شب شهادت مولی متقیان علی(ع) در جمع مردم ولایتمدار و عزادار دامغان در مسجد جامع این شهرستان به موضوع تبیین شخصیت امام علی(ع) پرداخت و اظهار داشت: در قرآن کریم آیات فراوانی در باب جایگاه اهل بیت(ع) آمده است که افزون بر مفسران شیعه در تفاسیر بزرگ اهل سنت نیز به آنها اشاره شده است.

 

وی با بیان اینکه خداوند در آیه مباهله امام علی(ع) را نفس پیامبر گرامی اسلام(ص) خطاب کرده، افزود: گاه فرد یا جسمی را مشابه دیگری می‌نامیم و خبر از وجود تشابهاتی در آن دو می‌دهیم اما قرآن کریم امام علی(ع) را نفس پیامبر و عین و مانند ایشان معرفی کرده است.

 

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که همه مفسران شیعه و سنی بر این مطلب صحه گذارده‌اند، تصریح کرد: فخر رازی بهترین مفسر اهل سنت در تفسیر خود در باب این آیه می‌گوید، خداوند متعال علی(ع) را نفس نبی مکرم اسلام(ص) ذکر کرده بدان معنی که در تمام جهات شبیه به پیامبر است جز یک ویژگی که آن رسالت و پیامبری است.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خوارزمی عالم بزرگ اهل سنت نیز روایتی را از رسول خدا(ص) نقل می‌کند که در آن آمده است، اگر تمامی درختان قلم و دریا‌ها مرکب شوند و زمین‌ها کاغذ و ملائکه نویسنده هرگز نمی‌توانند فضائل وجودی علی(ع) را بشمارند و بنویسند.

 

این کارشناس دینی اضافه کرد: خوارزمی در جای دیگر از نبی مکرم اسلام(ع) در باب جایگاه و منزلت امیرمؤمنان علی(ع) نقل کرده است که اگر یک انسان هزار سال عمر کند و هیچ گناهی مرتکب نشود، مداوم به عبادت مشغول باشد و هر سال یک حج و یک عمره بجا آورد و در حین اعمال حج در صفا و مروه شهید شود اما ولایت علی(ع) را قبول نداشته باشد بوی بهشت به مشام او نمی‌رسد.

 

وی با بیان اینکه در وصف شخصیت و جایگاه امام علی(ع) در خلقت و دین مبین اسلام حقیقتی برهیچ کس پوشیده نیست و منکران ولایت او خسر الدنیا والاخره هستند، افزود: برای شناخت مقام نخستین امام شیعیان همین کافی است که رسول خدا به دختر گرامیشان حضرت فاطمه زهرا(س) می‌فرماید: تو را به عقد کسی در آوردم که برترین امت در علم و ایمان و اولین مسلمان است و در جنگ احزاب ثواب ضربت شمشیر علی(ع) را برتر از عبادت جن و انس می‌داند زیرا او بارها اسلام را نجات داده است./977/پ202/ب4

ارسال نظرات