کمرنگ شدن فرهنگ قرض الحسنه نشانه سودمحوری جامعه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان در آستان مقدس کریمه اهلبیت(ع) با اشاره به آیه هفده سوره حدید ذکر و یاد الهی را همانند باران سبب زنده شدن قلب مرده افراد دانست.
وی گفت: معصوم(ع) میفرمایند «همانگونه که زمین مرده با باران زنده میشود قلبها نیز با حکمت و موعظه زنده میشوند».
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی تأکید بر قرض دادن را از دیگر پیام های آیات سوره حدید دانست و اظهار داشت: متأسفانه فرهنگ قرض در جامعه کم رنگ شده است، نباید نگاه اقتصادی داشت و گفت که اگر قرض دهم ارزش پولم کم میشود؛ خداوند متعال جای آن را برای قرض دهنده پر میکند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه بیستم به بیان مراحل عمر انسان پرداخت و خاطرنشان کرد: کودکی دوران بازی، نوجوانی دوران لهو، جوانی دوران زیبایی، میانسالی دوران فخر فروشی و پیری دوران کثرت مال و اولاد است.
وی افزود: خداوند متعال در قرآن کریم گول خوردن، طغیان، حب و وابستگی به دنیا را مذمت کرده است، وگرنه خدا آن چیزی که آفریده است را مذمت نمیکند؛ فرار از پرداخت حقوق شرعی بد است، پرداخت خمس سبب حفظ دین میشود، حوزههای علمیه و مراجع تقلید ما نیز تاکنون از دولت حقوقی نگرفتهاند، حضرت آیتالله بروجردی مسجد اعظم را با 5 میلیون تومان بنا کرد.
حجتالاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه نگاه فرد نباید به اموال استبدادی باشد، بیان داشت: فرد نباید دین خود را فدای مال کند، در روایتی از امام صادق(ع) وارد شده است «کسی که قلبش به دنیا وابسته شود گرفتار غم میشود».
وی تصریح کرد: برخی برای رسیدن به ماشین چقدر حرص میزنند، وقتی تصادف کوچکی میکنند همدیگر را به فحش بسته و گذشت ندارند، تمام این مسائل به سبب حب و وابستگی به دنیا است.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه اصل دنیا در قرآن مذمت نشده است، گفت: مؤمن باید حر باشد، نباید برای دنیا سر تسلیم فرود آورده و به معصیت گرفتار شد.
وی یادآور شد: افراد اگر خمس، حق الناس، زکات و وجوهات دارند بدهند، نگذارند برای بعد از مرگ که دستشان از پرداخت بدهی، قرض و مال بسته باشد.
حجتالاسلام رفیعی در پایان سخنانش به پایداری حضرت سیدالشهدا در برابر دنیا خواهان اشاره و خاطرنشان کرد: امروز نیز شیعیان را با «الله اکبر» میکشند، به چه جرمی این همه شیعه را دنیا میکشند، اینها همانند کسانی هستند که در کربلا به سبب بغض امیرمؤمنان(ع) سیدالشهدا(ع) را شهید کردند./993/