۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۱۳۹۸۹
آیت‌الله سبحانی:

در مسائل اعتقادی نمی توان سخت گیری کرد اما در اجرای احکام اسلامی باید جدی بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که در جمهوری اسلامی ایران قرآن از مهجوریت خارج شد، گفت: وقتی نظام مروج قرآن باشد مردم سراغ قرآن می‌روند.
سلسله مباحث تفسير قرآن آيت الله سبحاني در مدرسه حجتيه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در جلسه درس تفسیر خود که در مسجد مدرسه حجتیه قم برگزار شد به ادامه تفسیر سوره مبارکه «زمر» پرداخت.

 

وی با اشاره به آیه «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ»، گفت: در زمان جاهلیت مردم قائل به خالقیت خدا بودند اما در مسأله ربوبیت مشرک بودند.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر خدا بخواهد کسی را رنجی دهد یا او را بالا ببرد از بت‌ها هیچ کاری ساخته نیست، از این رو مشخص می‌شود که بت‌ها از خود اختیاری ندارند.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن با تأکید بر این‌که اعتراف به توحید در خالقیت لازمه توحید در ربوبیت است، اظهار کرد: گاهی محیط جلوی تفکر و تعقل افراد را می‌گیرد و مشرکان این‌گونه بودند از این رو خداوند به دنبال باز کردن عقل آنها است.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه به تفسیر «عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ»، پرداخت و افزود: برخی در تفسیر این آیه گفته‌اند خدا را وکیل می‌گیریم در حالی که این گونه معنا کردن درست نیست.

 

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با بیان این‌که متوکل غیر از موکل است، ابراز کرد: ما متوکل هستیم نه موکل و خداوند وکیل نیست؛ بشر در زندگی مستقل نیست و در هر کاری به خدا نیاز دارد اما باید از اسباب و وسائل نیز برای پیشبرد کارهای خود استفاده کند.

 

وی با اشاره به این‌که برخی با بد معنا کردن این آیه به مسلمانان نسبت تنبلی و سستی می‌دهند، گفت: ما در کارها به دنبال اسباب می‌رویم اما به خدا نیز توکل می‌کنیم؛ متوکل یعنی کسی که در زندگی به خدا اعتماد می‌کند چون همه نیروها را از خدا می‌داند.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که کار انبیا نصیحت و موعظه است، ابراز کرد: در مسائل اعتقادی نمی‌توان بر کسی سخت گیری کرد برخلاف احکام اسلامی.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: اگر کسی تظاهر به روزه خواری کند می توان جلوی او را گرفت اما در مسائل اعتقادی نمی‌شود سخت گیری کرد.

 

استاد برجسته تفسیر قرآن در ادامه با بیان این‌که در جمهوری اسلامی ایران قرآن از مهجوریت خارج شد، گفت: در نظام پیشین قرآن مهجور بود اما امروز حافظان و قاریان فراوانی در کشور وجود دارند.

 

رییس مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به بیانات رهبری معظم انقلاب مبنی بر این‌که باید به 10 میلیون حافظ در کشور برسیم، اظهار کرد: خوشبختانه این مسأله در حال انجام است.

 

وی با بیان این‌که در نظام قبلی قرآن برای استخاره و در بر سر مزارها استفاده می‌شد، افزود: وقتی نظام مروج قرآن باشد مردم سراغ قرآن می‌روند./927/پ201/ج

ارسال نظرات