۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۲۱۴۰۴۷

چند خبرکوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان اوقاف با بیان این‌که طرح ضیافت الهی در 2100 امامزاده و بقعه متبرکه کشور در حال برگزاری است، گفت: بزرگ ترین محفل انس با قرآن بصورت ترتیل خوانی امشب با قرائت سوره های عنکبوت، روم و دخان در امامزادگان کشور برپا می شود.
سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با اشاره به این‌که یکی از اهداف اجرای طرح ضیافت الهی اجرای امینانه نیات واقفان است، افزود: برخی از موقوفات با نیت اطعام روزه داران، برنامه های قرآنی، جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع)، برنامه های شب قدر و ... وقف شده اند که برای اجرای این نیات طرح «ضیافت الهی» در 2100 امامزاده و بقعه متبرکه در حال برگزاری است.

شرفخانی: بزرگترین محفل انس با قرآن امشب در امامزادگان کشور برپا می شود

وی با اعلام این‌که در 1200 امامزاده و بقعه متبرکه کشور با حضور مفسران و خطبا، جلسه تفسیر قرآن برگزار می شود، گفت: بصورت ویژه امسال در طرح «ضیافت الهی»، تفسیر سوره حجرات که دارای موضوعات سبک زندگی دینی است، انتخاب و برای این موضوع کتابی نیز چاپ شده است.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این‌که برنامه های قرآنی ویژه ای در قالب این طرح در امامزادگان اجرا می شود، تصریح کرد: در قالب طرح ضیافت الهی در 1723 بقعه متبرکه امسال ترتیل خوانی و جزء خوانی قرآن کریم اجرا می شود.

وی با بیان این‌که بزرگترین محفل انس با قرآن کریم امشب همزمان با شب 23 ماه رمضان در امامزادگان برپا می شود، تصریح کرد: در این محفل سه سوره از قرآن کریم شامل؛ عنکبوت، روم و دخان که تلاوت آن، در شب 23 ماه رمضان توصیه و تاکید شده است، بصورت ترتیل خوانی قرائت خواهد شد.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این‌که 1550 نمایشگاه ضیافت الهی در امامزادگان برپا می شود، افزود: این نمایشگاه ها بصورت سلسله مباحث نمایشگاهی در قالب 25 تابلو گرافیکی با موضوع آیات سبک زندگی اسلامی برگزار می شود.

موقوفه دبیرالصنایع پس از 52 سال از متصرفان خلع ید شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان از خلع ید موقوفه دبیرالصنایع با نیت تامین مخارج دارو و غذای بیماران پس از 52 سال خبر داد.

حجت الاسلام محسن ضیایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان اظهار داشت: موقوفه مرحوم محمد دبیرالصنایع پس از تلاش و پی گیری بی وقفه مسئولین اداره اوقاف شهرستان کاشان خلع ید شد.

وی با بیان این‌که این موقوفه یک خانه بوده و توسط واقف خیراندیش با نیت تامین مخارج دارو و غذای بیماران و مستمندان شیر و خورشید سرخ کاشان در سال 41 وقف شده است، تصریح کرد: این موقوفه در اختیار شهربانی وقت شهرستان با کاربری کلانتری قرار گرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان با اشاره به این‌که این موقوفه در موقعیت بسیار مناسبی واقع شده است، گفت: در سال 87 براساس تغییر رویکردهای سازمان اوقاف و امکان سنجی موقوفات، به منظور مشارکت و سرمایه گذاری، این اداره اقدام به ارائه دادخواست به فرماندهی نیروی انتظامی کاشان کرد و خواستار تخلیه و تحویل مورد اجاره شد.

وی افزود: پشت سرگذاشتن مراحل قانونی تا سال 90 به طول انجامید و با پیگیری های مجدانه نماینده حقوقی اداره اوقاف شهرستان کاشان، موفق به کسب رای قطعی دادگاه به نفع موقوفه شدیم.

ضیایی در ادامه به استنکاف 25 ماهه نیروی انتظامی جهت تخلیه مکان اشاره و عنوان کرد: مسئولین اوقاف شهرستان کاشان با پیگیری های شبانه روزی توانستند موقوفه دبیرالصنایع را پس از 52 سال تخلیه و تحویل این اداره دهند.

وی با بیان این‌که این موقوفه در بهترین نقطه شهرستان واقع شده است؛ خاطرنشان کرد: پس از اخذ مجوزات لازمه از مقامات ذی صلاح و شهرداری، این موقوفه به واحدهای تجاری در چند طبقه به صورت سرمایه گذاری و یا مشارکتی تبدیل خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این موقوفه بالغ بر 35 میلیارد ریال برآورد شده است.

بیمارستان 220 تخته خوابی سرطان در قالب اوراق وقف در شیراز احداث می شود

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه از احداث بیمارستان 220 تخته خوابی تخصصی سرطان در قالب اوراق وقف در شهر صدرای شیراز خبرداد.

حجت الاسلام محمدمهدی حاتمی، معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که وقف جمعی یکی از ابزارهایی است که سازمان اوقاف طراحی کرد تا نیت واقفان را به سمت نیازهای جامعه سوق دهد، اظهارداشت: در وقف جمعی، نیکوکاران با هر توان مالی می‌توانند شرکت کنند و اکنون این اتفاق در حوزه سلامت رخ داده و در شهرری تهران، بیمارستان تخصصی سرطان به این شکل در حال ساخت است.

وی با اشاره به این‌که سازمان اوقاف با توجه به نیاز‌های جامعه در حوزه سلامت در این باره سیاستگذاری کرده و مقدمات احداث چند بیمارستان تخصصی درمان سرطان را فراهم کرده است، تصریح کرد: بیش از 10 هزار نیکوکار برای ساخت این بیمارستان در تهران پیشقدم شده و اوراق مشارکت خریده‌اند.

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به این‌که علاوه بر شهرری، بیمارستان 220 تختخوابی تخصصی سرطان نیز در شهر صدرای شیراز قرار است، ساخته شود و به همین دلیل اوراق وقف مشارکتی آن این روزها در اختیار نیکوکاران قرار می‌گیرد، تصریح کرد: خیران از گذشته به بخش سلامت توجه ویژه داشته‌اند، زیرا مراکز درمانی زیادی در کشور وجود دارد که از سوی واقفان بنا نهاده شده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه از بازخوانی هزاران وقف‌نامه در سراسر کشور خبر داد و گفت: این کار حدود 18 ماه به طول انجامید زیرا در این طرح همه وقف‌نامه‌ها باید خوانده و بازنویسی می‌شد زیرا قدمت برخی از این اسناد به حدود 300 سال پیش مربوط بود.

وی ادامه داد: بیش از 30 هزار سند قدیمی و ارزشمند مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و علاوه بر این نسبت به جمع‌آوری اسناد دقیق نیز اقدام کردیم.

حجت الاسلام حاتمی با اشاره به این‌که در این بازخوانی، سازمان اوقاف از کمک‌های بانک مرکزی برای اجرای صحیح نیت واقفان بهره برد، خاطرنشان کرد: برخی خیران با توجه به واحد‌های پولی گذشته نیاتی را مطرح کرده بودند که از کارشناسان بانک مرکزی کمک گرفته شد تا نیت آنها بدرستی اجرا شود.

وی در پایان اضافه کرد: برای نمونه در اصفهان، وقف‌نامه‌ای 240 صفحه‌ای و قدیمی وجود دارد که شخص نیکوکار با توجه به واحد پول زمان خود، مبلغی را برای وقف در نظر گرفته بود.

مرکز جامع تصویربرداری تخصصی درمانی در اراک از محل موقوفه فرمان فرما احداث می‌شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی از راه‌اندازی مرکز جامع تصویربرداری تخصصی درمانی در آینده‌ای نزدیک در اراک خبر داد.

حجت‌الاسلام عباسیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: هزینه مورد نیاز راه‌اندازی این مرکز از محل موقوفه فرمان فرما تامین و به نام موقوفه احداث می‌شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته سازمان اوقاف و امور خیریه به اداره کل اوقاف استان اجازه فروش اوراق مشارکت وقف تا سقف 20 میلیارد تومان را برای راه‌اندازی مرکز تصویربرداری درمانی اراک داده بود که با توجه به این‌که فروش این میزان اوراق در طی یک سال امکان پذیر نبود، مقرر شد از محل موقوفه فرمان فرما به عنوان پشتیبان برای تحقق این امر سرمایه‌گذاری شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی افزود: با توجه  به پیگیری‌های انجام شده و رایزنی با مسئولان علوم پزشکی، براساس سطح بندی‌ها اجازه تاسیس این مرکز تخصصی به اوقاف استان داده شده و هم اکنون در حال رایزنی به منظور اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت هستیم که مسئولین استانی باید در این زمینه حمایت کنند.

عباسیان خواستار تسریع در واگذاری زمین مورد نیاز برای احداث این مرکز شد و خاطرنشان کرد: به محض واگذاری زمین، کار طراحی نقشه‌ها و اجرای پروژه آغاز خواهد شد.

وی افزود: در راستای طرح توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک نیز سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جاری مجوز واگذاری 5 میلیارد تومان اوراق مشارکت وقف را برای استان تصویب کرده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با بیان این‌که فروش اوراق مشارکت وقف در تعمیق، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ وقف در جامعه موثر است، گفت: با مشارکت خیرین و از محل فروش اوراق وقف می‌توان هزینه مورد نیاز توسعه فاز دو بیمارستان آیت‌الله خوانساری را تامین کرد.

وی با تاکید بر این‌که اوقاف و امور خیریه استان مرکزی به زودی فعالیت‌های تبلیغاتی و توزیع اوراق وقف جمعی در راستای تحقق این مهم را انجام می‌دهد، از افرادی که تمایل به انجام امور خیرخواهانه و وقف دارند، دعوت کرد در خرید اوراق وقفی بیمارستان آیت‌الله خوانساری مشارکت کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی ادامه داد: اوراق وقف ابزاری کارآمد در راستای پاسخگویی به نیاز خیران با هر سطح مالی و هدفمند کردن وقف‌ها در جامعه است.

عباسیان با بیان این‌که مردم استان مرکزی مردمی خیر هستند، میزان کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده در طرح آرامش بهاری این اداره کل را 10 میلیارد تومان و 4 میلیارد تومان از طرح بقاع متبرکه عنوان کرد.

7 میلیون روزه دار تا پایان ماه رمضان برسر«سفره های آسمانی» واقفان اطعام می شوند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری طرح سفره های آسمانی در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور گفت: در قالب این طرح امسال بیش از 7 میلیون نفر در بقاع متبرکه تا پایان ماه مبارک رمضان اطعام می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی با اشاره به اجرای طرح «سفره های آسمانی» با هدف اطعام روزه داران اظهارداشت: یکی از رسالت های خطیر سازمان اوقاف و امور خیریه، نظارت و صیانت از نحوه اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین خیراندیش و مراقبت لازم از این اماناتی است که عهده دار آن است.

وی با اشاره به این‌که به جهت انسجام بخشی و هدایت اجرای امینانه نیات واقفین و جلوگیری از پراکندگی در اجرا و جهت دهی به آن با عنوان «ویژه برنامه های اجرای امینانه نیات واقفین» طراحی شده است، افزود: این طرح ها با قابلیت کنترل، نظارت، گزارشگیری و اطلاع رسانی، نهایت بهره وری بهینه از ظرفیت بالقوه و بالفعل بقاع متبرکه و موقوفات را در بردارد، به همین منظور طرح «سفره های آسمانی» با هدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین در خصوص «اطعام» با رویکرد شفاف سازی و اطلاع رسانی از آثار و برکات وقف در بقاع متبرکه در حال اجراست.

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: شناسایی جامعه هدف مطابق نیت واقفین و بهره مندی از اجرای نیت، ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور جهت اجرای امینانه نیات واقفین و نظام مند نمودن آن، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و ایجاد وقف جدید در این زمینه، اطلاع رسانی نسبت به آثار و برکات اجرای نیات واقفین در جامعه و اطعام فقرا و مساکین از درآمد موقوفاتی که نیت واقف، اطعام و غیرمقید به زمان، مکان و شرایط خاص نیت باشد، از اهداف طرح «سفره های آسمانی» است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که یکی از برنامه های «طرح ضیافت الهی» اطعام روزه داران بر اساس نیات واقفان است که امسال در قالب طرح «سفره های آسمانی» در امامزادگان در حال اجراست، افزود: این طرح بصورت نمادین در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان همزمان با ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد و در دیگر ایام ماه مبارک رمضان نیز این سفره ها برپا شده که پیش بینی می شود در قالب این طرح تا پایان ماه رمضان بیش از 7 میلیون نفر در بقاع متبرکه اطعام شوند.

رئیس سازمان اوقاف خواستار واکنش فوری وزرای اوقاف کشورهای اسلامی به نسل کشی صهیونیست ها در غزه شد

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با صدور پیامی خواستار واکنش سریع وزرای اوقاف کشورهای اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و ارسال کمک های فوری بشر دوستانه به این منطقه از جهان اسلام شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی در این پیام با محکومیت جنایت سبعانه و دمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان خواستار واکنش سریع وزرای اوقاف کشورهای اسلامی به این جنایات وحشیانه و زمینه سازی برای ارسال کمک های بشر دوستانه به باریکه غزه شد.

در بخشی از این پیام آمده است: همزمان با ایام ماه مبارک رمضان بار دیگر دستان آلوده استکبار به خون مسلمانان از آستین نامبارک رژیم صهیونیستی در غزه بیرون آمد و مومنان، مسلمانان روزه دار و بی گناه و جمع کثیری از نوجوانان و کودکان و زنان بی گناه را به خاک و خون کشید این جنایت هولناک و دردناک در حالی با چراغ سبز سران استکبار جهانی و آمریکا اتفاق می افتد که سکوت سنگینی سران کشورهای اسلامی و جامعه عربی را فراگرفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: بی تردید این بار نیز به مدد الهی و مقاومت و ایستادگی رزمندگان حماس و ایثار و جانفشانی ها، مسلمانان فلسطینی بار دیگر طعم تلخ شکست و ناکامی را به سران سفاک و غاصب رژیم صهیونیستی خواهد چشاند و هم اینک هم نشانه های این هزیمت هویدا شده است اما وظیفه اسلامی و غیرت دینی و مسئولیت انسانی ما کجا رفته است که مهر سکوت بر لب زده ایم و بر این همه جنایت و نسل کشی چشم فرو بسته ایم؟!

در ادامه این پیام آمده است: امروز کودکان، نوجوانان و زنان و دختران فلسطینی به حمایت عملی مادی، معنوی و سیاسی دولت ها و ملت های مسلمان نیاز فوری دارند و در صورت غفلت و بی توجهی و بی تفاوتی، سرانجامی شوم و ذلت بار به ملت ها و دولت های مسلمان تحمیل خواهد شد و ننگ آن دامن آنها را فرا خواهد گرفت.

در پایان این بیانیه ضمن محکومیت شدید الحن جنایات و خباثت های سفاکان اسرائیلی در نوار غزه از وزرای اوقاف کشورهای اسلامی خواسته شده با شکستن سکوت سنگین خود به یاری هموطنان و مسلمانان مظلوم فلسطینی در باریکه غزه بشتابند/966/د101/س

ارسال نظرات