۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۱۴۱۲۵
برگزاری اولین دوره آموزش دعاخوانی به زبان اسپانیایی در قم+فیلم؛

کارشناس آمریکای لاتین: مردم اسپانیایی زبان جهان با شنیدن مضامین ادعیه به وجد می آیند

خبرگزاری رسا ـ دوره آموزش مداحی و دعا خوانی با رویکرد آشنایی با زبان مناجات با معبود، برای اسپانیایی زبانان جهان برای اولین بار در قم برگزار شد.
حجت الاسلام طباطبايي کارشناس مسائل آمريکاي لاتين ديدار تازه مسلمانان آمريکاي لاتين با آيت الله صافي گلپايگاني


حجت السلام طباطبایی، کارشناس و مبلغ کشورهای آمریکای لاتین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تاثیر دعاخوانی در استحکام پیوند دینی تازه مسلمانان به زبان های غیرفارسی گفت: تدریس تکنیک های فن رثاء و دعا خوانی به زبان اسپانیایی برای دانش پژوهان که به این زبان تکلم می‎کنند بسیار مهم است به همین دلیل دوره آموزش مداحی و دعا خوانی با رویکرد آشنایی با زبان مناجات با معبود، برای اسپانیایی زبانان جهان به مناسبت ماه مبارک رمضان در شهر مقدس قم در جوار کریمه اهل بیت حضرت معصومه (ع) برگزار شد.


وی در خصوص انگیزه برگزاری این دوره گفت: خلاء معنویت در سایر ادیان الهی بخاطر تحریفات صورت گرفته در طول تاریخ و نداشتن الگویی مناسب برای ایجاد رابطه با آفریدگار بزرگ، سبب شده که بسیاری از مردم جهت اغناء معونیت روحی، به عرفان ها، مکاتب و مذاهب کاذب روی آورند. این در حالی است که زیبا ترین مضامین در دعاها از امامان معصوم به ما رسیده و توجه به آن روح انسان را سیراب از روحانیت و سرشار از معرفت می‎کند.


حجت الاسلام طباطبایی ادامه داد: وقتی نواهای اسلامی و قرآنی را به این دعاها اضافه می کنیم شنوندگان چنان به وجد می آیند که با عباراتی نظیر (es maravillosa شگفت آور بود) ابراز احساسات می کنند. ارائه این جذابیت‎ها می‎تواند نقش بزرگی برای جذب مردم به معنویات و تعالیم اسلام داشته باشد.


وی خاطرنشان ساخت: نظر به اینکه زبان اسپانیایی فاصله زیادی با زبان عربی دارد، توجه به امر آموزش قرائت قرآن و دعا خوانی برای تازه مسلمانان، بسیار ضروری است و باید طلاب زبان دان نسبت به تولید کتاب‎ها و نرم افزارهای آموزشی لازم به زبان های مختلف برنامه ریزی کنند. البته این امر مساعدت جدی نهادهای فرهنگی دولتی را می طلبد.


حجت الاسلام طباطبایی درباره کیفیت برگزاری دوره‎های آموزشی دعاخوانی به زبان اسپانیایی گفت: ترجمه و تفهیم بعضی از اصطلاحات و تکنیک ها که در زبان فارسی شناخته شده است، کمی مشکل بوده و از دست آوردهای این دوره را می توان تئوری سازی آموزشی برای مهارت دعا خوانی به زبان اسپانیایی دانست.


استاد فنون مداحی و دعاخوانی در پاسخ به اینکه خروجی این دوره ها چقدر موفقیت آمیز خواهد بود گفت: مداحی و دعا خوانی ترکیبی از علم و مهارت است. بدیهی است که علم با آموزش، مطالعه و پژوهش بدست می آید و مهارت با تمرین بسیار زیاد. متاسفانه گاهی موارد شاهد تبلیغاتی با عناوینی نظیر آموزش تضمینی مداحی در مدتی محدود و معین هستیم که این نشان از تغافل نسبت به مسأله تمرین است. در این دوره ها سعی برآن شده تا با تکیه بر تجربه کار آموزشی 10 ساله، چکیده‎ای از نکات کاربردی در حوزه فن رثاء و تکنیک های دعا خوانی را به شرکت کنندگان آموزش داده شود؛ ولی قطعا خروجی دوره ها منوط به تمرین بعدی آنان است.

وی در پایان اظهار داشت: این کلاس ها هفته‎ای دو روز برگزار شده که نیمی از کلاس مربوط به ارائه تکینیک های آموزشی و نیم دیگر آن تمرین است./994/ت303/ک

برای دیدن فیلم این دوره اینجا کلیک کنید.
 

ارسال نظرات