۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۲۱۵۶۰۶
کارشناس مسائل تربیتی:

قساوت قلب، توفیق توبه را از انسان سلب می کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی گفت: کم شدن عبادات معنوی، نشان از قساوت قلب انسان است، گاهی یک لبخند و خوش رویی در هنگام روبه رو شدن با فرد مؤمن، حسنه ای برای انسان محسوب شده و دست شیطان را کوتاه می کند.
قساوت قلب، توفیق توبه را از انسان سلب می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مریم بلوچیان، استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س)، امروز در سلسله نشست های حلقه معرفت حرم مطهر رضوی که در رواق دارالاجابه برگزار شد، گفت: به فکر نیازمندان جامعه بوده، گره از مشکلات افراد جامعه باز کنید.

 

وی با اشاره به این که ملاک حقانیت، دستورات خداوند است، نه اکثریت جامعه گفت: اگر گناهی در جامعه زیاد شد به عملکرد دیگران نگاه نکنید، بلکه دستورات خداوند را اجرا کنید، انسان با هر گناهی که ترک می کند به خدا نزدیکتر شده و حجاب های پیش روی او برداشته می شود.

 

این کارشناس مسائل خانواده اظهار کرد: در انجام همه امور باید به عملکرد معصومان(ع) نگاه کنیم، ائمه اطهار(ع) در انجام تکالیف الهی وسواس نداشتند، از این رو شخصی که به وسواس گرفتار شده است، نباید به آن اعتنا کند؛ چرا که وسواس در انجام تکالیف الهی، از ناحیه شیطان است.

 

بلوچیان با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»، گفت: شیعه به کسی اطلاق می شود که در تمام امور تابع معصوم(ع) باشد، نه جلوتر ونه عقب تر از آن ها حرکت کند، بلکه می بایست مطیع آن ها باشد، از این رو دغدغه یک منتظر، تنها به دیدن امام زمان(ع) خلاصه نمی شود، بلکه نگران این است که وظایف خود را در قبال امام زمان(ع) انجام دهد.

 

این استاد حوز علمیه خواهران ابراز کرد: خداوند توّابین، را دوست دارد، توّاب به کسی اطلاق می شود که بسیار توبه می کند، از این رو انسان باید از درگاه خداوند نا امید نشده و بعد از ارتکاب گناه، توبه کند؛ چرا که گاهی امکان دارد توفیق توبه از انسان گرفته شود.

 

بلوچیان با اشاره به این که قساوت قلب، توفیق توبه را از انسان سلب می کند، افزود: ارتکاب گناه، زمینه قساوت قلب انسان را فراهم می کند، از این رو اگر عبادات معنوی انسان کم شود، نشان از این است که فرد دچار قساوت قلب شده است، بنابراین خود را در برابر نسیم کارهای خوب قرار دهید، گاهی یک لبخند و خوش رویی در هنگام برخورد با فرد مؤمن، حسنه ای برای شما محسوب شده، دست شیطان را کوتاه می کند.

 

این کارشناس مسائل خانواده به راهکارهای پرورش حضور قلب در نماز اشاره کرد و اظهار کرد: به مقدمات نماز، چون بیان اذکار وضو و ذکر اذان و اقامه توجه کنید، آیت الله بهجت(ره) توصیه می کردند، هرگاه حضور قلبتان در نماز از بین رفت و ذهنتان منحرف شد، بلافاصله ذهن را متوجه نماز و حضور در پیشگاه خداوند کنید.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت: در دعای ماه رمضان می خوانیم «اللهُمَّ اشفِ کُل مَریض»، در این فراز برای تمام بیماران دعا می کنیم، در اسلام توجه به نیاز افراد جامعه، مورد تاکید قرارگرفته است، از این رو در دعاهای خود همه را مشمول دعا کنید که در نتیجه آن نیز خود مشمول دعا می شوید./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات