۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۱۵۶۱۴
بررسی مشکلات رسانه ها در برنامه دیروز امروز فردا:

موسوی: تعریف درستی از رسانه و نقد نداریم/ خدادی: رسانه ها قربانی احزاب هستند/ کواکبیان: فضای نقد به فضای تخریب و بداخلاقی تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ در آستانه روز خبرنگار برنامه دیروز امروز فردا با حضور سه فعال عرصه رسانه از شبکه سوم سیما پخش شد. در این برنامه مدیرعامل فارس از نبود تعریف دقیق و اصولی از نقد و رسانه سخن گفت؛ مدیرعامل ایرنا از این که رسانه ها در کشور قربانی احزاب هستند گلایه کرد و کواکبیان نیز از این که فضای نقد به فضای تخریب و بداخلاقی تبدیل شده ابراز تاسف کرد.
ديروز امروز فردا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه هفدهم مردادماه سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار برنامه دیروز امروز فردا موضوع بحث خود را به مساله خبرنگار و رسانه اختصاص داد.
 
در این برنامه که پنج شنبه شب از شبکه سوم سیما پخش شد، سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) به عنوان میهمان حضوری و مصطفی کواکبیان مدیر مسؤول روزنامه مردمسالاری نیز به عنوان میهمان تلفنی برنامه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
 
محمد خدادی مدیرعامل ایرنا در ابتدای برنامه دیروز امروز فردا با بیان این که شغل خبرنگاری در ابتدا نیاز به عشق دارد، گفت: اولین مؤلفه جذب یک خبرنگار دانش روزنامه نگاری و آشنایی به فنون و تکنولوژی روز است.
 
وی با تاکید بر اهمیت دانش رسانه، خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد خبرنگار شود نباید به این حرفه به عنوان یک شغل نگاه کند، در میدان کار باید به دنبال تجربه اندوزی باشد چراکه صرف تحصیلات این حرفه را کفایت نمی کند.
 
خبرنگار باید دارای تخصص و تعهد باشد
سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در این برنامه، با تبریک روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره شهید صارمی، تصریح کرد: ما هنوز هم خبرنگار هستیم.
 
وی در ادامه یکی از مسائل مهم در عرصه خبر و رسانه را عشق و علاقه دانست و گفت: ما در خبرگزاری فارس دو وجه تخصص و تعهد را برای جذب خبرنگاران مدنظر و در دستور کار داریم.
 
ایرنا نباید وارد مسائل گروهی و جناحی شود
خدادی در پاسخ به این سؤال که آیا خبرگزاری ایرنا را یک رسانه جناحی می دانید یا نه؟ گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران یک خبرگزاری دولتی است، اساسنامه خبرگزاری حاکی است که رسانه نظام است و کارکرد آن کارکرد نظام است و تعابیری که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب داشته اند ناظر به همین مساله است.
 
مدیرعامل ایرنا درباره تغییر سیاست حاکم بر ایرنا با تغییر دولت ها، نیز اظهار داشت: این مساله به تغییر دولت ها برمی گردد، اگر ایرنا بخواهد کارآیی و اثرگذاری داشته باشد باید کارکرد حرفه ای او این باشد که وارد جناح و گروه ها نشود.
 
وی تاکید کرد: یک رسانه کارآمد و موفق باید فراجناحی باشد؛ در طی دوره ای که من مسؤولیت را به عهده گرفته ام تلاش کرده ایم که عملکرد ما در این جناح باشد.
 
خدادی افزود: البته قبول داریم ما در گذشته مشکلاتی داشته ایم و لطمات و خساراتی را متحمل شده ایم.
 
فارس به هیچ جناحی تعلق ندارد
مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در این باره گفت: خبرگزاری فارس از ابتدای تاسیس نقش و کارکردی که برای خود تعریف کرده این است که رسانه نظام است و فارس تعلقی به هیچ جناحی ندارد.
 
وی با بیان این که فارس به رغم نوپا بودن جزو مؤثرترین رسانه های کشور به شمار می آید، گفت: فارس از ابتدا مشی آن گفتمان انقلاب اسلامی بوده است.
 
موسوی با بیان این که فارس خود را در چارچوب های رسمی نگنجانده و مبتنی بر گفتمان انقلاب به عرصه ها ورود پیدا کرده است، تصریح کرد: فارس گفتمان انقلاب را دنبال می کند؛ ما در دولت های مختلف بر اساس اصول و شاخص ها حرکت داشته ایم و هیچ گاه حمایت مطلق نداشته ایم .
 
تعریف علمی و مدونی از رسانه و کارکرد آن نداریم
مدیرعامل ایرنا در ادامه در پاسخ به این سؤال که چطور می توان با وجود اختلاف سلیقه کار حرفه ای خبری را انجام داد؟ گفت: متاسفانه ما تعریف علمی و مدونی از رسانه و کارکرد رسانه نداریم.
 
دچار کثرت رسانه هستیم اما رسانه تخصصی کم داریم
وی بیان کرد: ما شدیدا دچار کثرت رسانه هستیم، اما رسانه تخصصی کم داریم، رسانه های ما عمدتا در سطح حرکت می کنند و سیاسی هستند.
 
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا بیان داشت: ما وقتی از چارچوب های علمی دور شویم وارد مباحثی می شویم که سلایق حرف اول را می زند، وقتی رسانه کارکرد آن حرفه ای باشد نمی تواند حزب باشد.
 
وی افزود: رسانه های بیگانه در وارونه دادن حقایق حرفه ای هستند، ما سعی نکرده ایم دانش رسانه ای را ارتقا دهیم، ما در بحث تبیین چقدر موفق بوده ایم؟
 
خدادی تصریح کرد: الان شبانه روز در ارکان نظام کار و فعالیت می شود اما ما چقدر در تبیین این اقدامات موفق بوده ایم، ما باید از روش های نوین و دانش رسانه ای حرفه ای بهره بگیریم و کارکرد تخصصی رسانه ها را افزایش دهیم.
 
خبرنگاران در حوزه های تخصصی آموزش ندیده اند
موسوی نیز در باره این موضوع خاطرنشان کرد: حرفه ای عمل کردن بخشی از آن منجر می شود به این که بداخلاقی ها و مشکلاتی که داریم حل شود.
 
وی افزود: اگر آموزش سرچشمه کار خبر و خبرنگار باشد بسیاری از موارد پیش نمی آید، بسیاری از مسائلی که باعث سؤ تفاهم می شود به دلیل این است که خبرنگار در حوزه تخصصی آموزش ندیده است.
 
برخی مدعیان حرفه ای روزنامه نگاری مطالبی خلاف منافع و امنیت ملی منتشر می کنند
نظام الدین موسوی با تاکید بر ارتقای دانش اصحاب رسانه، افزود: اگر افراد دانش رسانه ای را دانستند به این معنا نیست که لزوما در چارچوب بیایند، ما ملاحظه می کنیم در داخل کشور مطالبی بیان می شود که موجب تعرض به منافع و امنیت ملی می شود و اینها از جانب رسانه هایی است که داعیه حرفه ای بودن دارند.
 
وی تاکید کرد: آموزش تنها آموزش رسانه ای نیست، آموزش التزام به مبانی انقلاب، اسلام و ارزش ها نیز هست و در این راستا باید کنترل هایی صورت گیرد.
 
نظام الدین موسوی گفت: ما در عرصه آموزش می لنگیم، اما برخی که آموزش هم دیده اند به دلیل سیطره برخی جریان ها بر برخی رسانه های به اصطلاح حرفه ای میثاق ها شکسته می شود و حتی اعلام هم می کنند.
 
رسانه ها قربانی احزاب هستند
خدادی نیز در این باره گفت: این حرف آقای موسوی درست است؛ به عقیده من رسانه ها قربانی احزاب هستند.
 
وی بیان کرد: هر کشوری رسانه های شان چارچوب و روش هایی دارند که اصحاب رسانه موظف به رعایت آن هستند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
خدادی تاکید کرد: رسانه همچون سایر دستگاه ها باید قانون برایش تعریف شود، ما حتما خلاء قانون در عرصه رسانه داریم. امروز رسانه ها تریبون افراد و جناح ها شده اند و از ماهیت اصلی خود دور شده اند.
 
وی کثرت رسانه ها را یک مشکل در کشور عنوان کرد و گفت: مبدا در خبر بسیار تعیین کننده است.
 
مدیریت رسانه باید آسیب شناسی شود
مدیرعامل ایرنا درباره نقش مدیران رسانه ها در مراقبت از نیروها، گفت: باید مدیریت رسانه را آسیب شناسی کنیم، وقتی در راس رسانه استانداردها را نداشتیم مشکل ایجاد می شود. تعهد جزو اصول اولیه کار حرفه ای است؛ مگر می شود یک پزشک و خبرنگار تعهد نداشته باشد.
 
افتخار می کنیم رسانه حزبی هستیم
در ادامه برنامه مصطفی کواکبیان مدیرمسؤول روزنامه مردمسالاری نیز در گفت وگوی تلفنی با برنامه دیروز امروز فردا، گفت: ما افتخار می کنیم که بتوانیم یک رسانه حزبی باشیم.
 
وی درباره لحاظ شدن چارچوب منافع ملی در رسانه های حزبی، گفت: رسانه های ما عموما جناحی هستند نه حزبی. احزاب ما جایگاه خود را ندارند و رسانه ها می خواهند کار جناحی انجام دهند.
 
کواکبیان گفت: ما در راستای اهداف باید ببینیم چقدر منافع ملی را در نظر می گیرند، برخی دوستان همکار ما چقدر به دلواپسی در عرصه مذاکرات دامن زدند در حالی که منافع ملی اقتضا می کرد که یک اجماع ملی باشد.
 
وی افزود: این که کلی بحث کنیم درست نیست، باید مصداق ها را مشخص کنیم.
 
پاسخ مدیر عامل فارس به اظهارات کواکبیان
سید نظام الدین موسوی درباره اظهارات کواکبیان گفت: ما خیلی دلواپس نیستیم، ایشان قدری مساله را خطا تحلیل کرده اند، بسیاری از خبرگزاری ها مواردی که واقع می شود را منعکس می کنند. ما هم از همایش دلواپسیم و هم از همایش دل آرامیم گزارش تهیه و منتشر کردیم و اگر این کار را نمی کردیم جای خرده گرفتن به ما وارد بود.
 
وی تاکید کرد: ایراد گرفتن به یک رسانه برای انعکاس یک واقعیت ایراد درستی نیست؛ آقای کواکبیان نیز در روزنامه خود مطلبی که رییس جمهور سابق نگفته بود را منعکس کردند.
 
موسوی گفت: ما در تمام دنیا رسانه و ارگان حزبی داریم و مطالب خود را بیان می کند، منظور ما از منافع ملی جایی است که رسانه از مسؤولیت خود دور می شود.
 
مدیرعامل فارس گفت: رهبری در زمانی گفتند برخی از رسانه ها پایگاه دشمن هستند، همان افرادی که در آن رسانه ها بودند الان کجا هستند؟ از وزیر ارشادش که الان در بی بی سی و مفسر الشرق الاوسط است؟ و بسیاری از افرادی که در آن رسانه ها قلم می زدند الان در رسانه های معاند و بیگانه قلم می زنند.
 
رسانه ای که از بیت المال پول می گیرد حق ندارد در خدمت جناح ها باشد
مدیرعامل ایرنا نیز در باره این بحث گفت: یکی از مباحثی که وجود دارد این که وقتی ایرنا و رسانه هایی از بودجه بیت المال استفاده می کنند حق ندارند کار جناحی بکند و در خدمت یک جناح باشند و باید موظف باشند در مسیر منافع ملی حرکت کنند، حتی ارگان رسمی دولت نیز حق ندارند در خدمت یک جناح باشند.
 
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در عرصه رسانه داریم، نظر دادن درباره همه موضوعات است، رسانه اصولا وظیفه تفحص ندارد، کارکرد رسانه محل انتقال پیام است.
 
مدیرعامل خبرگزاری فارس درباره این که آیا چنین فضایی درباره روزنامه های زنجیره ای داریم و شما چنین تعبیری را درست می دانید؟ گفت: من نمی خواهم در آستانه روز خبرنگار فضا را تلخ کنم، اما در مقطعی برخی نشریات و روزنامه های ما متناسب با منافع ملی حرکت نکردند و منجر شد به این که رهبر معظم انقلاب آن هشدار صریح را بدهند.
 
وی گفت: این مساله بحث حزبی و جناحی نیست، اما بحث سر حزبی و جناحی در آن مقطع نبود، دشمن نفوذ کرده بود و حرف هایی زده می شد که منطبق با منافع ملی نبود.
 
خدادی نیز ضمن مخالفت با اظهارات مدیرعامل فارس در این باره تاکید کرد: اگر به لحاظ حرفه ای روزنامه ای در چارچوب قانون عمل کند اگربه فرض مثال ده روزنامه هم یک تیتر بزنند اشکالی ندارد، حتی به لحاظ حرفه ای هم به یک رویکرد پرداختن اشکالی ندارد.
 
مدیرعامل فارس نیز در جواب مدیرعامل ایرنا گفت: یکسان تیتر زدن به لحاظ حرفه ای درست نیست و البته صحبت من ناظر به این بحث نبود. بحث من بحث منافع ملی است و اگر شما به آن دوره برگردید روزنامه های زنجیره ای و اجاره ای مشکلی که ایجاد می کردند تخطی از منافع ملی است.
 
نباید راجع به گذشته حرف بزنیم
کواکبیان درباره تفاوت رسانه حزبی با رسانه ملی، گفت: رسانه ای که می خواهد آزاد باشد باید در انعکاس اخبار بیطرف باشد. حرف ما این است که خبرگزاری فارس در همان دوران که ایشان می گوید چقدر به پرونده مفاسد اقتصادی در دولت نهم و دهم پرداخته است؟
 
وی بیان کرد: آن رسانه هایی که می گویند پایگاه دشمن بودند که الان نیستند، این که همه اش به گذشته بپردازیم خوب نیست، یک خبرگزاری که از بیت المال ارتزاق می کند در انتقال خبر باید بیطرف باشد.
 
کواکبیان گفت: سرمقاله ها و یادداشت ها ما در راستای منویات حزب است اما در انعکاس و انتشار اخبار بیطرف هستیم.
 
اخلاق ابتدا باید در رسانه ها نهادینه شود
خدادادی نیز در این باره گفت: بیطرف بودن به معنای خنثی بودن نیست، ما طرف جمهوری اسلامی و نظام هستیم.
 
وی با تاکید بر این که منافع ملی نباید سلیقه ای تعبیر شود، گفت: ما باید ابتدا اخلاق را در خودمان نهادینه کنیم تا در خروجی ما مشاهده شود.
 
مدیرعامل ایرنا درباره این که چقدر موضوع اصلی رسانه های ما مشکلات مردم است، تصریح کرد: دفاع بد تفاوتی با تخریب ندارد، ما در دفاع از حقوق مردم وقتی بلد نیستیم این کار را انجام دهیم، وقتی بلد نیستیم نقد کنیم چطور انتظار است که از منافع مردم دفاع کنیم.
 
وی اضافه کرد: دفاع از حقوق مردم بستر اصلی آن نقد است، آیا می شود در کشوری رسانه ای بگوید من نقد را کنار می گذارم، همه درباره نقد صحبت می کنند اما بلد نیستند نقد کنند و بوی تخریب از آن استشمام می شود.
 
خدادی گفت: اگر نقد آگاهانه، خیرخواهانه و در مسیر اصلاح نباشد اثری نخواهد داشت.
 
مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در پاسخ به اظهارات کواکبیان گفت: یکی از مشکلات عرصه رسانه ها درگیر شدن رسانه ها و تمرکز روی مسائل درونی و اتهام زنی به یکدیگر است و باید یک جاهایی از کشورهای دیگر یاد بگیریم.
 
وی بیان کرد: ایشان گفتند آن مساله مربوط به ما نبوده است و اما من مستندات ان را دارم و اگر می دانستم این مساله می خواهد در برنامه مطرح شود حتما مستندات آن را نیز با خود می آوردم و ارائه می کردم.
 
وی با بداخلاقی خواندن اظهارات کواکبیان درباره سکوت فارس در خصوص مفاسد اقتصادی در دو دولت گذشته، اظهار داشت: یکی از مؤثرترین خبرگزاری که در حوزه مفاسد اقتصادی به دلیل فرمایش رهبری در همه دولت ها و ادوار نسبت به این مقوله حساسیت داشته، فارس بوده است، خبرگزاری فارس جزو نخستین رسانه هایی بود که درباره فساد سه هزار میلیاردی خبر منتشر کرد و از من به خاطر بسیاری از این موارد شکایت در دولت قبل نیز شکایت شده است.
 
وی افزود: برخی از همفکران آقای کواکبیان از سازمان مربوطه در دولت قبل کارت هدیه دریافت کردند و ما این کار را نکردیم.
 
مدیر مسؤول روزنامه مردمسالاری گفت: آقای موسوی بچه های مؤمن را در یک جناح نبیند، در جناح اصلاح طلبان نیز بچه های مؤمن هستند.
 
وی درباره میزان رضایت خود از فضای نقد، گفت: اگر انگیزه های الهی و مردمی با هم باشد حتما نقد صحیح خواهد بود، رسانه های ما چقدر بنگاه هدایت هستند؟ من تصورم این است که فضای نقد فضای تخریبی و بداخلاقی شده است و ما باید برای اصلاح این وضعیت از خودمان شروع کنیم.
 
نقدها بوی تخریب می دهد
مدیرعامل ایرنا درباره فضای فعلی نقد در کشور، گفت: به دلیل این که کار حرفه ای بلد نیستیم بعضا نقد ما بوی تخریب می دهد، ما باید تلاش کنیم جامعه به آرامش برسد، دغدغه مردم ما هم دین شان و هم زندگی شان است.
 
خدادی تاکید کرد: ما به عنوان رهرو خون شهدا نباید نا امیدی را در جامعه تزریق کنیم، ما باید تلاش کنیم در جهت همبستگی، وحدت و هم افزایی. آنچه در گذشته بوده تمام شده است، اگر نقطه قوتی است تقویت اش کنیم.
 
وی افزود: امروز ما به عنوان سربازان جنگ نرم در یک جنگ رسانه ای هستیم، داعش بیش از آن که اسلحه مصرف کند در فضای رسانه ای و تبلیغی عمل می کند.
 
وی بیان داشت: ما مردمی به خوبی مردم ایران در جهان نداریم، این مردم حق شان نیست اموال شان در خدمت ما باشد و ما مسیر دیگری را در رسانه های مان دنبال کنیم.
 
مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز درباره فضای نقد سالم و اقتضائات آن گفت: متاسفانه ما تعریف دقیقی از رسانه و نقد نداریم، مساله رسانه زیربنایی است، ما گاهی اوقات نیاز است باید به دنیا نگاه کنیم.
 
دوستان ما انقلاب را درون کشور نبینند
سید نظام الدین موسوی گفت: یکی از نقاط اختلافی که با برخی دوستان داریم این است که نباید نظام و انقلاب را درونی ببینیم، انقلاب اسلامی یک نفوذ جهانی پیدا کرده، اما برای رسانه های ما افق بلندی ترسیم نشده است.
 
وی تاکید کرد: بسیاری از خبرگزاری های ملی ما همچون فارس و ایرنا و دیگر رسانه ها باید حاکمیت و دولت تلاش کند تا این گونه رسانه ها را به سطح فرا ملی گسترش دهد.
 
وی افزود: ما برخلاف آنچه آقای کواکبیان می گوید با مشکل مالی مواجه هستیم و حتی خبرنگار ما در یک کشور خارجی با توطئه آمریکا دستگیر و روانه زندان شد اما کسی نگفت که برای حل مشکل او چکار کنیم. /924/ز503/ج
ارسال نظرات