۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۲۱۵۷۹۰
در نخستین دوره متمرکز آموزشی مهدویت ویژه طلاب مطرح شد؛

غیبت امام عصر از اسرار الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مهدویت در تبیین فلسفه غیبت به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند بی تردید برای صاحب‌الامر غیبتی است که هر اهل باطلی، در آن به شک می‌افتد، راوی درباره علت غیبت سؤال کرد، حضرت فرمود غیبت به سبب امری است که اجازه نداریم آن را برای شما بیان کنیم... غیبت سرٌی از اسرار الهی است؛ اما چون می‌دانیم که خداوند بزرگ، حکیم است، می‌پذیریم که همه کارهای او {براساس} حکمت است، هرچند علت آن کارها برای ما معلوم نباشد.
امام عصر(عجل الله تعالي فرجه)

  به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا کدخدا، کارشناس مهدویت روز شنبه هجدهم مردادماه در نخستین دوره متمرکز آموزشی مهدویت ویژه طلاب سراسر کشور که به‌همت دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزه­های علمیه و با همکاری بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در دانشکده شهید مفتح همدان درحال برگزاری است، غیبت را به معنای «پوشیده بودن از دیدگان» و نه حاضر نبودن دانست. 

کارشناس مهدویت آزمایش مردم و تأدیب مردم را از دیگر حکمت‌های غیبت امام عصر(عج) مطرح کرد و اظهار داشت: امام باقر(ع) فرمود وقتی خداوند همراهی و همنشینی ما را برای قومی خوش ندارد، ما را از میان آن‌ها برگیرد.

حجت‌الاسلام کدخدا استقلال و نبودن تحت پیمان دیگران را حکمت دیگر غیبت امام عصر(عج) دانست و بیان داشت: در روایتی از امام رضا(ع) علت غیبت این‌گونه بیان شده است که برای این‌که آن زمان که با شمشیر قیام می‌کند، کسی بر عهده او {امام مهدی(عج)} بیعتی نداشته باشد.

وی در توضیح این حدیث شریف، با اشاره به این‌که شهادت هنر مردان خداست اما شهادتی مطلوب است که در میدان انجام وظیفه الهی و به صلاح جامعه و دین خدا باشد، افزود: اما آن‌گاه که کشته شدن فرد، به معنای از دست رفتن اهداف باشد، ترس از قتل، امری عقلی و پسندیده است، کشته شدن امام دوازدهم که آخرین ذخیره الهی است، به معنای فرو ریختن کعبه آمال و آرزوی تمام انبیاء و اولیاء و تحقق نیافتن وعده پروردگار در تشکیل حکومت عدل جهانی است.

کارشناس مهدویت حفظ جان امام را یکی از حکمت‌های غیبت امام عصر(عج) دانست و ابراز داشت: امام صادق(ع) فرمود امام منتظر پیش از قیام خود، مدتی از چشم‌ها غایب خواهد شد، از حضرت درباره علت آن سؤال شد، حضرت فرمود بر جان خویش بیمناک است.

حجت‌الاسلام کدخدا در تبیین فلسفه غیبت به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند بی تردید برای صاحب‌الامر غیبتی است که هر اهل باطلی، در آن به شک می‌افتد، راوی درباره علت غیبت سؤال کرد، حضرت فرمود غیبت به سبب امری است که اجازه نداریم آن را برای شما بیان کنیم... غیبت سرٌی از اسرار الهی است؛ اما چون می‌دانیم که خداوند بزرگ، حکیم است، می‌پذیریم که همه کارهای او براساس حکمت است، هرچند علت آن کارها برای ما معلوم نباشد.

وی با اشاره به این‌که غیبت و نهان زیستی پدیده‌ای نیست که برای نخستین بار و تنها درباره آخرین حجت پروردگار روی داده باشد، افزود: از روایات فراوان استفاده می‌شود که تعدادی از پیامبران بزرگ الهی، بخشی از زندگی خود را در پنهانی و غیبت بوده‌اند و این امر به سبب حکمت و مصلحت خدایی بوده، نه یک خواسته شخصی یا مصلحت خانوادگی.

کارشناس مهدویت در بیان جمع بندی این دو حدیث شریف، اظهار داشت: بنابراین مطابق روایات، غیبت امام مهدی(عج) ممکن است به دو گونه روی دهد؛ یکی غیبت شخص و جسم؛ یعنی امام دیده نمی‌شود گرچه حضور دارد و دومی غیبت شخصیت و عنوان؛ یعنی امام دیده می‌شود اما شناخته نمی‌شود.

حجت‌الاسلام کدخدا با اشاره به این‌که البته نوع دیگری از غیبت نیز برای آن حضرت بیان شده است، ابراز داشت: امام صادق(ع) فرمود در صاحب این امر سنت‌هایی از انبیاء وجود دارد... اما سنت او از یوسف، پنهان بودن از دیدگان است، خداوند بین او و مردم حجابی قرار می‌دهد، مردم او را می‌بینند اما نمی‌شناسند.

وی بیان داشت: امیر مؤمنان(ع) فرمودند سوگند به خدای علی، حجت خدا در میان مردم هست و در راه‌ها گام برمی‌دارد، به خانه‌های آن‌ها سر می‌زند، در شرق و غرب زمین رفت و آمد می‌کند، گفتار مردم را می‌شنود و بر ایشان سلام می‌کند، می‌بیند و دیده نمی‌شود، تا وقت{معین} و وعده{الهی}.

وی تصریح کرد: امام عصر(عج) فقهای جامع الشرایط را حجت خود معرفی کرده که در زمان غیبت کبری باید زمام امور جامعه را بر عهده داشته باشد./956/پ203/ص

 

ارسال نظرات