۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۲۱۵۷۹۸
استاد حوزه علمیه مشهد تبیین کرد:

مؤلفه‌های زیارت با معرفت

خبرگزاری رسا- استاد حوزه علمیه مشهد گفت: امام رضا(ع) را با این اعتقاد و با معرفت زیارت کنیم که ایشان، امام معصوم و انسانی کامل هستند و بر امور انسان ها اشراف و نظارت دارند.
زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فهیمه عطار رئوف، استاد حوزه علیمه حضرت نرجس(س)، شب گذشته در سلسله نشست های حلقه معرفت حرم مطهر رضوی، که در رواق دارالاجابه برگزار شد، گفت: نه تنها امام رضا(ع)، بلکه تمام ائمه معصومان(ع) از این لحاظ که، هم فکران معنوی ایشان، چه در زمان حیات و چه در زمان ممات ایشان کم هستند، لفظ غریب بر آن ها اطلاق می شود.

 

وی ابراز کرد: اعمال انسان، آثار تکلیفی و وضعی به ارمغان می آورند، از این رو اگر بچه ای به سن تکلیف نرسیده باشد اما نماز بخواند، این عمل صالح در وجود و روحیه او اثر دارد. 

 

این کارشناس مذهبی گفت: انسان می بایست بر اساس قانون خدا عمل کند، سراهای دیگری غیر از سرای دنیا وجود دارد، از این رو باید به گونه ای زندگی کنیم که عوامل دیگر را نیز بسازیم و نگاه آخرتی داشته باشیم.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت: ارزش نعمات خداوند را بدانید، توفیق عبادت خداوند اگر چه مادی نیست، اما ارزشمد است. در روایات آمده است، در مسائل مادی به پایین تر از خودتان نگاه کنید و در مسائل معنوی به بالاتر از خودتان بنگرید.

 

خانم عطار رئوف ابراز کرد: از هر مکانی ارتباط قلبی با امام رضا(ع) برقرار کنید، امام رضا(ع)، امام رئوف هستند، ظرف وجودی خود را آماده و مستعد فیض رحمانی بکنید، قطعاً رأفت ایشان به وجود ما سرازیر می شود.

 

وی به شرایط زیارت با معرفت امام رضا(ع)، اشاره کرد و ابراز کرد: امام جواد(ع) چهار مؤلفه برای زیارت با معرفت پدرشان بیان  می کنند، نخستین مؤلفه این است که امام رضا(ع) را با این اعتقاد و با معرفت زیارت کنیم که ایشان، امام معصوم و انسانی کامل هستند و بر امور انسان ها اشراف و نظارت دارند.

 

این استاد فلسفه حوزه خواهران افزود: اشراف و نظارت ائمه معصومان بر انسان ها، حسی و مادی نیست، بلکه اشراف وجودی دارند، کانّه اشرافی که روح نسبت به تمام بدن دارد.

 

عطار، واجب الاطاعه و غریب دانستن امام رضا(ع) را از دیگر مؤلفه های زیارت با معرفت دانست و گفت: برای غربت امام رضا(ع) چندین تفسیر بیان شده است، از جمله اینکه ایشان از مرقد مطهر اجداد طاهرین خود دور افتاده اند و نیز تعداد هم فکران معنوی ایشان، چه در زمان حیات و چه در زمان ممات ایشان کم هستند.

 

 این کارشناس مذهبی به دیگر مؤلفه های زیارت با معرفت اشاره کرد و گفت: آخرین مؤلفه زیارت با معرفت امام هشتم(ع) این است که زائر امام رضا(ع) به شهادت ایشان باور و ایمان داشته باشد. اگر زیارتمان با معرفت باشد، امام رضا(ع) در زمان جان کندن، محشر و حسابرسی به زیارت زائر می آیند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت:  عدالت خداوند بدین معنا نیست که همه امور به طور مساوی تقسیم شوند، بلکه خداوند ظرفیت های افراد را می سنجد و متناسب با آن وظیفه در اختیار او قرار می دهد و در پی آن نعمت های متفاوتی نسبت به وظایف به آن ها تعلق می گیرد.

 

این کارشناس مذهبی افزود: اگر خداوند به زنان احساسات قوی تری نسبت به مردان داده است، این نشان از کم ارزشی وجود زن نمی باشد، بلکه خداوند زن و مرد را به گونه ای آفریده است تا در کنار هم به تکامل برسند. 

 

خانم عطار رئوف گفت: اگر اسلام مسؤولیت اجتماعی و در آمد اقتصادی را وظیفه مردان و تربیت فرزند را به عهده مادر قرار داده است، نشان از نابرابری این دو نیست، بلکه بدین دلیل است که بانوان دغدغه کمتری داشته باشند و زندگی اجتماعی استقرار و استحکام بگیرد./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات