۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
کد خبر: ۲۱۶۰۵۰
استاد معارف و علوم دینی تأکید کرد؛

استفاده از منابر نماز جمعه برای مقابله با انحرافات شوم دشمن

خبرگزاری رسا ـ یک استاد معارف و علوم دینی و عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور بر استفاده بیشتر از منابر نماز جمعه برای مقابله با انحرافات شوم دشمنان تأکید کرد.
نماز جمعه

عباس کیفی بجستانی، عضو جامعه قاریان قرآن کریم کشور و استاد معارف و علوم دینی دانشگاه های استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین پشتوانه‌های استوار حکومت اسلامی نماز جمعه است و امروز جمهوری اسلامی باید از این فریضه الهی کمال استفاده را در زمینه های مختلف ببرد.


وی با بیان این که فریضه عبادی و سیاسی نماز جمعه موجب جلوگیری از بسیاری از انحرافات جامعه شده است، تصریح کرد: باید بیش از پیش از منابر نماز جمعه برای جلوگیری از انحرافات شوم دشمنان در نظام اسلامی استفاده شود.


کیفی بجستانی افزود: نماز جمعه یک شبکه بسیار گسترده فرهنگی و سیاسی است که هزینه خاصی برای اسلام ندارد و حاکمیت اسلامی را مورد تأیید قرار می‌دهد.


عضو جامعه قاریان قرآن کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه نماز جمعه یک فریضه سیاسی عبادی است، توجه به مسائل فرهنگی در تعمیق و تبیین این فریضه نقش مهمی دارد به گونه ای که در صورت فرهنگ سازی درست، نقش این فریضه الهی در جهت دهی افکار افراد و جریان های موجود در کشور به صورت چشمگیری افزایش می یابد.


وی با اشاره به این که نماز جمعه بزرگترین و مهم ترین عبادت است، اضافه کرد: نماز جمعه بیانگر رسالت‌های بسیاری از جمله رسالت تربیتی و تزکیه‌ای، رسالت علمی و آموزشی، رسالت تبیین و تحلیل مسائل سیاسی و رسالت دفاع از مرزهای فرهنگ عمومی کشور است.


کیفی بجستانی با بیان این که نمازجمعه دارای آثار و برکات معنوی و سیاسی مهمی است، اظهار داشت: به فرموده امام راحل نماز جمعه یک سنگر است و وظیفه همه ملت است که این موهبت الهی را قدر بدانند.


این مدرس دانشگاه تصریح کرد: طبق فرامین امام راحل نماز جمعه یک نماز عادی نیست، بلکه نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است.


به گفته وی ائمه جمعه بالاترین اجتماع را در سراسر ایران دارا هستند و به همین خاطر نیز مقام معظم رهبری بر اهمیت برگزاری هرچه با شکوه تر نماز جمعه تأکید فراوانی دارند.


عضوجامعه قاریان قرآن کشور خاطرنشان کرد: این همه توجه به نماز به این جهت است که این فریضه الهی هم در صعود انسان به اوج معنویت و اخلاق مؤثر است و هم بهترین درمان برای بیماری های روحی و روانی به شمار می رود.


وی اضافه کرد: نماز می‌تواند تا حدی ایمان و مقام توحیدی انسان را مشخص کند؛ زیرا انسان در نماز می تواند با ادراک قلبی و شهودی، جمال الهی را مشاهده ‌کند.


به گفته کیفی بجستانی انسان با برپایی نماز هر روز در چندین مرتبه حقیقت توجه خود به خدای متعال را عرضه کرده و مرتبه قرب و نزدیکی خود را به رخ می‌کشد و همانند یک عاشق دل داده، حضور معنوی خود را به معشوقش نشان می‌دهد.


این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی اظهار کرد: نماز به عنوان یک فریضه الهی آثار فردی و اجتماعی فراوانی را در اصلاح روابط انسان دارد و همان طور که در حوزه فردی معنویت انسان را اوج می‌دهد و بالا می‌برد، در تقویت ارتباط با خدا و انسان ها نیز این نقش مهم را ایفا می کند.

کیفی بجستانی با بیان اینکه هدف از برگزاری نماز جمعه ارتقای اطلاعات و آگاهی‌های سیاسی و مذهبی افراد و رسیدن آنها به رشد است، تصریح کرد: استفاده از ابزارهای فرهنگی می تواند به تحقق این هدف کمک کند.


وی تأ‌کید کرد: باید برای کودکان و نوجوانانی که برای نخستین بار در نماز جمعه شرکت می کنند و یا آن دسته از افرادی که به تازگی به سن تکلیف رسیده اند؛ برنامه های جداگانه و مناسبی برای تغذیه فرهنگی و سیاسی آنها در نظر گرفته شود./9314/ت302/ب

ارسال نظرات