۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۱۶۴۲۸
علی مطهری:

راه حل آزادی فلسطین وحدت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ علی مطهری خصومت بین افراطیون شیعی و سنی را عامل اختلاف و درگیری درونی و ادامه حیات اسراییل دانست و گفت: راه حل آزادی فلسطین وحدت اسلامی است و همه کشورهای اسلامی درباره فلسطین مسئولیت دارند.
علي مطهري

به گزارش خبرنگار رسا، علی مطهری شامگاه پنج شنبه در جمع مردم در نمایشگاه «غزه تنهای پیروز» با تأکید بر این که نباید مسلمانان نسبت به تجاوزی که به هر گوشه از امت اسلامی می شود، بی تفاوت باشند، اظهار داشت: مرزهای جغرافیایی قراردادی است و مکتب اسلام به مرزهای قراردادی در تجاوزات دشمنان اسلام اعتنایی ندارد و این طور نیست که وقتی به یک کشور اسلامی تجاوز می شود، دیگر کشورهای اسلامی به آن بی اعتنا باشند.

مطهری با بیان این که وقتی به یک کشور اسلامی حمله می شود، گویی به جمهوری اسلامی ایران حمله شده است، تصریح کرد: سید جمال الدین اسدآبادی معتقد است در اسلام ما هیچ مرزی جز مرز مکتبی نداریم و هر جا اسلام هست، وطن ماست و در روایات آمده است اگر مسلمانی صدای دادخواهی مسلمان دیگر را بشنود و به کمک او نشتابد مسلمان نیست و فرقی نمی کند این مسلمان ایرانی یا عرب یا ترک یا از هر ملیت دیگر باشد.

وی با بیان این که مسئله فلسطین که این روزها در غزه به خود رسیده است، به امر به معروف و نهی از منکر مربوط می شود، ابراز داشت: وظیفه ماست که امر به معروف و نهی از منکرداشته باشیم و این امر الهی تنها مربوط به مسائل اجتماعی نیست و ما نه تنها به کسی تخلف اقتصادی می کند و یا به کسی که آشغالی بر روی زمین می ریزد باید گوشزد کنیم، بلکه در مواقعی در مسایل سیاسی باید امر به معروف و نهی از منکر کرد.

این نماینده مجلس افزود: گاهی نیز یک خلیفه مفسد است و مانند عاشورا باید او را امر به معروف و نهی از منکر کرد و بر این اساس، موضوع فلسطین نیز داخل در امر به معروف و نهی از منکر است و امر به معروف و نهی از منکر تنها درباره مسائل متفرقه اجتماعی و فرهنگی نیست.

مطهری درباره ادعای مالکیت اسراییل بر فلسطین گفت: اسراییلی ها معتقدند که این سرزمین متعلق به ماست و دلیل آن ها این است که سه هزار سال پیش حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان(ع) در این جا زندگی می کردند در حالی  که پس از آن دوره، دیگر یهودی ها در آن جا سکونت نکرده اند و حت هنگام فتح فلسطین به دست مسلمانان، فلسطین در دست مسیحیان بود و یکی از شروط توافقات آن ها با مسلمانان این بود که این سرزمین را به دست یهودیان ندهند.

وی تجزیه کشورهای اسلامی را توطئه غربی ها دانست و اظهار داشت: غربی ها عرب ها را تشویق کردند تا امپراطوری عثمانی را از بین ببرند و امپراطوری عربی را به راه بیاندازند اما پس از آن که امپراطوری عثمانی از بین رفت، سرزمین اسلامی را به کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و سایر کشورها تجزیه کردند و برای برخی از آن ها قیم تعیین کردند و استقلال مردم آن جا را از آن ها گرفتند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: فلسطین در این توطئه مستعمره انگلیس شد و پس از آن انگلیسی ها و اروپاییان فلسطین را به یهودیان دادند و ده دقیقه پس از اعلام موجودیت اسراییل توسط بن گورین، اولین رییس جمهور اسراییل، آمریکا این کشور را به رسمیت پذیرفت و جامعه بین المللی اسراییل را به عنوان یک کشور بدون مرز پذیرفت.

مطهری با بیان این که سران رژیم صهیونیستی خود بر این که سرزمینی نداشته اند و به فلسطین آمدند، تصریح دارند، گفت: این اعتراف ها نشان می دهد که این رژیم یک رژیم غاصب است و اراضی فلسطین که متعلق به فلسطینیان است، توسط ان ها اشغال شده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی اگر از عهده اشغال کامل فلسطین برآمد به سراغ بقیه قسمت های خاورمیانه نیز خواهد رفت و برای این کار برنامه ای با عنوان از نیل تا فرات دارند که در آن ادعای قلعه خیبر درعربستان را نیز دارند و این ها حتی ممکن است چشم به بخش هایی از ایران نیز داشته باشند.

نماینده مردم تهران درباره کمک های مالی یهودیان به اسراییل گفت: امروز یهودیان آمریکا، اروپا، روسیه و حتی یهودیان ایران کمک های بسیاری به اسراییل می کنند و آن ها شاید دارند با این کار وظایف دینی خود را انجام می دهند و ما نیز باید وظایف دینی خود را نسبت به مردم مظلوم فلسطین انجام دهیم.

مطهری با اشاره به انواع جهاد در قرآن کریم، بیان داشت: جهاد با شیوه های مختلف جانی، زبانی و مالی امکان پذیر است و اگر امروز ما نمی توانیم در غزه و فلسطین حضور داشته باشیم می توانیم با کمک های مالی خود یار و یاور آن ها باشیم.

این نماینده مجلس ریشه وضعیت حساس خاورمیانه را در وجود اسراییل در خاورمیانه دانست و افزود: این که گروه هایی مانند القاعده، طالبان و داعش را درست می کنند و ارتش های مختلف کشورهای منطقه را به شیوه های مختلف مشغول کرده اند، برای این است که اسراییل بتواند در این منطقه ادامه حیات داشته باشد.

مطهری خصومت بین افراطیون شیعی و سنی عامل اختلاف و درگیری درونی و ادامه حیات اسراییل دانست و گفت: امروز فلسطینیان به نیابت از ما در فلسطین می جنگند و حمایت ما از فلسطینیان نه فقط به سبب نگاه دینی بلکه به سبب منافع ملی نیز هست و اگر آن ها نباشد اسراییل تا پشت مرزهای ما خواهد آمد.

وی با بیان این که مسئله فلسطین مسئله ملی است و باید توجه داشته باشیم که منافع ملی ما نیز در خطر است، راه حل آزادی فلسطین را وحدت اسلامی دانست و افزود: همه کشورهای اسلامی اعم از عرب، ترک، لر، فارس، اروپایی و آفریقایی مسئولیت داریم و طبیعی است که کشورهای هم مرز و نزدیک به فلسطین مسئولیت بیشتری دارند.

 مطهری افزود: باید برای وحدت مسلمانان بیشتر بکوشیم و جنگ های بیجایی که در سوریه، عراق و فلسطین به وجود آمده باید از بین برود.

این نماینده مجلس بر ضرورت مسلح کردن مردم فلسطین و مسئولیت سازمان کنفرانس اسلامی در برابر مسئله فلسطین تأکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه تفرقه هایی که بین کشورهای اسلامی وجود دارد این امکان را به ما نمی دهد ولی باید تلاش کرد و سازمان کنفرانس اسلامی باید خیلی بیشتر از این ها فعال شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که همان طور که غزه تا حدودی مسلح شده و می تواند از خود دفاع کند، کرانه باختری نیز باید مسلح شود تا بتوانند از خود دفاع کنند، ابراز داشت: اسراییل تنها در برابر زور تسلیم می شود و هیچ منطقی غیر از زور ندارد و لذا اصرار اسراییل بر این است که غزه باید خلع سلاح شود و غربی ها نیز از آن حمایت می کنند و همین اامر نشان می دهد که باید فلسطینی ها را مسلح کرد تا بتوانند از خود دفاع کنند.

وی با اشاره به کمک های علنی و آشکار غرب به اسراییل، تصریح کرد: ما باید همان طور که غربی ها به صورت علنی کمک نظامی و غیر نظامی به اسراییل دارند، ما نیز به صورت علنی به فلسطین کمک کنیم.

مطهری با تأکید بر این که  هم عزت هم مصلحت و هم هم حکمت اقتضا می کند که ما از فلسطینی ها حمایت کنیم، گفت: گذشته از جنبه اسلامی که هر مسلمانی وظیفه دارد از سایر مسلمان ها حمایت کند، از جنبه منافع ملی هم وظیفه داریم از فلسطین حمایت کنیم زیرا این تصور که اسراییل به فلسطین قناعت کند، تصور غلط و باطلی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در اشاره به محاصره غزه و بسته بودن تمام 7 گذرگاه این منطقه با خارج، ابراز داشت: این مردم می گویند اگر قرار است بعد از دادن هزاران شهید همچنان در محاصره قرار بگیریم، این خون دادن ها بی حاصل بوده است. بنابراین مقاومت قبول نمی کند که پس از این همه مقاومت و شهید دادن، به روز اول باز گردند و اصرار دارد رفع محاصره غزه یکی از شروط آتش بس با اسراییل باشد.

وی آمریکا را همچنان دشمن اصلی مسلمانان دانست و افزود: آمریکا بزرگترین حامی اسراییل است و اسراییل نیز در آمریکا نفوذ زیادی دارد و مسئله اصلی ما با آمریکا نیز اسراییل است و اگر مسئله اسراییل نبود، آن ها با فناوری هسته ای ما نیز کاری نداشتند به طوری که اگر فردا بگوییم طرح صلح شما را قبول داریم و دیگر از فلسطینیان حمایت نمی کنیم تحریم ها برداشته می شود و دیگر کاری به ما نخواهند داشت.

مطهری درباره شعار نه غزه نه لبنان فته گران در فتنه 88، تصریح کرد: اگر عده ای آن جا شعار نه غزه نه لبنان دادند به این معنی نیست که همه آن ها یا رهبران آن ها این شعارها را قبول داشتند./202/ع

 

ارسال نظرات