۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۱۶۵۲۰
رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه:

ظرفیت کامل زکات در کشور محقق نشده است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، گفت: سال گذشته با پیش بینی 180 میلیارد تومان زکات برای کشور، شاهد جمع آوری 280 میلیارد بودیم که باید این مبلغ تا یک هزار میلیارد تومان ساماندهی شود.
همايش زکات در تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور امروز در همایش زکات آذربایجان شرقی که با حضور آیت الله مجتهدشبستری، علما و فضلای حوزوی فعال در عرصه ترویج فرهنگ زکات همراه بود، اظهار داشت: هیچ گاه زکات را به تشویق های دولتی متصل نکنید، چراکه زکات امری الهی است.


وی با تأکید بر این‌که باید دستگاه های دولتی در اجرایی کردن این امر الهی اهتمام جدی داشته باشند، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ و جمع‌آوری زکات یک بحث و چگونگی مصرف آن نیز مسأله‌ای مهم است، باید برای مصرف و توزیع زکات در بین محرومان جامعه، تعادلی وجود داشته باشد.


حجت الاسلام تقوی با بیان این‌که بخشی از زکات بایستی برای کارهای فرهنگی در نظر گرفته شود، افزود: با توجه به اینکه در گذشته بخشی از زکات برای آزادی بندگان در نظر گرفته می شد، امروز نیز باید بخشی از زکات را برای حمایت از ملت های اسلامی مظلوم چون فلسطین در نظر بگیریم.


رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: تبیین چگونگی مصرف زکات نیز می تواند در ترویج فرهنگ این امر الهی مؤثر باشد، در حقیقت باید با گفتمان سازی کار فرهنگی را تحقق بخشیم و آثار و برکات زکات را باید به مردم روشنگری کنیم.


وی با بیان این‌که مشارکت مردم در کارهای فرهنگی همواره نتایج بهتری را رقم زده است، گفت: از طریق مردم می توان اکثر مشکلات جامعه را از میان برداشت. ظرفیت زکات در ایران بالاست، به طوری که در سال گذشته، با پیش بینی 180 میلیارد تومان زکات برای کل کشور، شاهد جمع آوری 280 میلیاردی زکات در کشور بودیم.


حجت الاسلام تقوی با تأکید بر این‌که باید مبلغ جمع‌آوری شده از محل زکات در کشور تا یک هزار میلیارد تومان ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی در جمع آوری و پرداخت زکات از ظرفیت بالایی برخوردار است، این استان در آموزش مبلغان و عاملان زکات بین 10 استان کشور برتر است.


وی با بیان این‌که زکات امری حکومتی است، اما متأسفانه پیشرفت را پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد نبوده ایم، افزود: کشورهایی چون سودان در امر زکات ساماندهی خوبی از خود نشان داده اند، زکات بخشی از اموال ولی فقیه است و کسانی که در امر زکات کمک می کنند، خالصانه در خدمت ولی فقیه هستند.


همچنین اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان این‌که ترویج فرهنگ پرداخت زکات باید از آموزش و پرورش آغاز شود، افزود: اگر بتوانیم مردم متدین استان را نسبت به فریضه زکات توجیه کنیم، بطور قطع میزان دریافتی زکات بیشتر خواهد شد. آثار پرداخت زکات افزایش رزق و روزی و کم شدن مفاسد اجتماعی است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات