۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۱۶۷۷۸
استاد حوزه و دانشگاه:

علم غیب و انجام امور ما فوق بشری نمی تواند ملاک پیروی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عقل و شرع اساس و معیار اصلی برای رسیدن به قرب‌الهی شناخته می‌شوند، گفت: حقیقت نهایی عرفان، دوستی مطلق پروردگار است و خداوند در قرآن توصیه می‌کند که انسان مؤمن برای جلب محبت او و محبوب حق بودن از پیامبر(ص) تبعیت کند.
حجت الاسلام محمدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت‌الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از ظهر امروز، در شانزدهمین نشست طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبه‌زدایی دینی در شهرکرد با اشاره به وجود عرفان‌ها، ادیان و فرق دست‌ساز در عصر حاضر اظهار داشت: تشخیص حق از باطل و راه‌های صحیح دست‌یابی به معرفت و شناخت، انسان را از گمراهی و انحراف در امان نگه می‌دارد.
 
وی عرفان را به‌عنوان یکی از ابزارهای شناخت و معرفت بیان کرد و افزود: معرفت حاصل از عرفان نوعی شناخت شخصی و علم حضوری است و انتقال این نوع شناخت و تبدیل آن معرفت اصولی همواره با دخالت باورهای شخصی روبه‌رو می‌شود.
 
حجت الاسلام محمدی، طولانی بودن مقدمه و راه دست‌یابی و همچنین بروز اشکال و انحراف در مسیر انتقال را از عمده‌ترین محدودیت‌های سیر و سلوک عرفانی دانست و تصریح کرد: اگر انسان در مسائل دینی، اعتقادی و تربیتی از آگاهی‌های لازم برخوردار نباشد، به‌ آسانی در دام عرفان‌های دروغین گرفتار و از مسیر حق منحرف می‌شود.
 
وی یادآور شد: کسب شناخت و معرفت از راه عرفان و انجام ریاضت برای همگان از جمله افراد کافر میسر است و اطلاع از غیب و انجام امور خارق‌العاده و مافوق بشری نمی‌تواند راه تشخیص و مبنا برای پیروی و اطاعت قرار گیرد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند دو حجت را برای تشخیص حق از باطل مشخص کرده است که بر اساس آن دو، انسان از گزند و آفت عرفان‌ها و ادیان و فرق دست‌ساز دور می‌ماند.
 
حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که عقل و شرع اساس و معیار اصلی برای رسیدن به قرب‌الهی شناخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: حقیقت نهایی عرفان، دوستی مطلق پروردگار است و خداوند در قرآن توصیه می‌کند که انسان مؤمن برای جلب محبت او و محبوب حق بودن از پیامبر(ص) پیروی کند.
 
وی با بیان این که قرآن و سیره و منش پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) بهعنوان بهترین الگو برای قدم گذاشتن در مسیر حق به‌شمار می‌آید، گفت: کلام قرآن و ائمه معصومین به پشتوانه معرفت لدنی و فطری بسیار نافذ و اثرگذار است و هیچ کلامی در مرتبه‌ شناخت پروردگار بالاتر از آن نیست./9457/پ203/ب2
ارسال نظرات