۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۲۱۷۳۷۴
وزیر اطلاعات مطرح کرد؛

نقش علمی و سیاسی امام صادق در دوران امامت

خبرگزاری رسا ـ‌ وزیر اطلاعات با بیان این‌که حرکت‌های علمی و فرهنگی امام صادق(ع) برای حکومت بنی عباس قابل تحمل نبود،‌ گفت:‌ امام صادق(ع) از خلأ قدرت و دوران درگیری بنی عباس و بنی امیه استفاده و پایه‌های مکتب علمی خود را محکم کردند.
نماز جمعه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران،‌ با تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع)، اظهار داشت: امام صادق(ع) فرصتی یافتند که در تبیین مکتب فقهی اسلام بیش از هر امام دیگری نقش آفرینی کنند.

وی با بیان این‌که نقش‌های ائمه اطهار(ع) مکمل یکدیگر است، گفت: هر امامی کار امام قبلی را تکمیل می‌کرد و همگی کار پیامبر(ص) را ادامه دادند؛ ائمه اطهار(ع) با مختصر تفاوتی همان نقش پیامبر(ص) را داشتند.

وزیر اطلاعات با اشاره به این‌که پیامبر(ص)‌ دارای سه حیث نبوت، حیث فصل خصومت و حیث زعامت بودند، افزود: پیامبر(ص) وحی را از خداوند دریافت و بدون کم و کاست به دیگران ابلاغ می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی افزود: وقتی که خصومتی برای دیگران به وجود می‌آمد پیامبر(ص) مشکلات را حل می‌کردند و ایشان با تأسیس نظام اسلامی وظیفه هدایت جامعه و اجرای احکام اسلام و مدیریت سیاسی جامعه را بر عهده داشتند.

وی با اشاره به نقش علمی،‌ سیاسی و فکری امام صادق(ع) گفت:‌ امام صادق(ع) بزرگ‌ترین مکتب فقهی را بنا کردند، این مکتب در ادامه حرکت ائمه(ع) پیشین بود با این تفاوت که شرایط در زمان ائمه گذشته متفاوت با شرایط ایشان بود؛ در گذشته زمینه پاسخگویی به مسائل شرعی نیز از سوی ائمه اطهار(ع) سلب شده بود.

وزیر اطلاعات ادامه داد: بعد از شهادت امام حسین(ع) خفقان بر جامعه حاکم شد و کسی جرأت نداشت به محضر امام سجاد(ع) بورد و مسأله‌ای شرعی را مطرح کند و حتی برخی امام را به عنوان حاکم شرع قبول نداشتند.

وی نقش تأثیرگذار امام سجاد(ع) در راهنمایی و هدایت مردم را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در غالب دعاهایی که سرشار از مضامین علمی، سیاسی، اجتماعی، فکری و اعتقادی بود معارف اسلامی را به مردم آموزش می‌دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی همچنین با اشاره به نقش امام باقر(ع) در تبیین معارف الهی به مردم، بیان کرد: ‌امام باقر(ع) هفتصد فقیه و شاگرد برجسته را تربیت کردند و برخی از آنها به دستور امام فتوا می‌دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که امام صادق(ع) سنگ بنای علمی بزرگی را با تربیت چهار هزار شاگرد در جهان اسلام بنا نهادند، اظهار کرد: اما صادق(ع) از چنان جایگاهی برخوردار شدند که همه از خرمن علم و دانش ایشان بهره می‌بردند و با هدایت ایشان نگارش کتاب‌های حدیثی آغاز شد که امروز محل رجوع فقهای ما است.

وی با بیان این‌که حرکت‌های علمی و فرهنگی امام صادق(ع) برای حکومت بنی عباس قابل تحمل نبود،‌ گفت:‌ امام صادق(ع) از خلأ قدرت و دوران درگیری بنی عباس و بنی امیه استفاده و پایه‌های مکتب علمی خود را محکم کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که بنی عباس در برابر حرکت‌های علمی امام صادق(ع) نمی‌توانست برخورد محکم حکومتی داشته باشد، افزود:  از این رو بنی عباس با تأسیس مکتب‌های انحرافی به دنبال ضربه زدن به مکتب امام صادق(ع) برآمد اما این اقدامات نیز خللی در حرکت امام به وجود نیاورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی با بیان این‌که امام صادق(ع) در کنار ایفای نقش علمی بی بدیل نقش سیاسی را نیز به خوبی انجام دادند، گفت: بحث تقیه در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) جدی گرفته شد و هر دوی این بزرگواران با اصحاب و یاران خود تأکید می‌کردند که اسرار شما را دشمن نباید متوجه شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ائمه اطهار(ع) برای ایفای نقش سیاسی ناچار بودند با بیان وضعیت حکومت، نا مطلوب بودن آنرا به مردم نشان دهند و الگوی حکومت اسلامی را ارائه کنند تا مردم برای عبور از حکومت نامشروع و رسیدن به حکومت مطلوب جانفشانی کنند.

وی با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) چهره‌های برجسته سیاسی هستند، بیان کرد: نقش مؤثر و ارزنده ائمه اطهار(ع) در زمینه سیاسی در دوران زندگانی و مبارزاتی ایشان به خوبی نمایان است.

وزیر اطلاعات در پایان با تأکید بر نقش بی بدیل رهبری در حرکت رو به رشد انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروز رهبر معظم انقلاب با صلابت نظام را از پیچ و خم توطئه‌های دشمنان اسلام حفظ کرده‌اند./927پ202/ج

ارسال نظرات