۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۲۱۷۵۷۵

حمایت حماس از سند پیوستن حکومت خودگردان به دیوان بین المللی کیفری

خبرگزاری رسا ـ رهبران حماس روز شنبه از تلاش حکومت خودگردان فلسطین برای پیوستن به دیوان بین المللی کیفری جهت انجام تحقیقات در مورد جنایات جنگی در غزه حمایت کردند.
غزه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، موسی ابومرزوق رهبر حماس در قاهره گفت که سندی را امضا کرده است که به گفته ˈمحمود عباسˈ رییس حکومت خودگردان فلسطین، همه گروه ها باید قبل از اقدام وی برای پیوستن به دیوان بین المللی کیفری مورد تایید قرار دهند.

 

چنانچه همه گروه های فلسطینی اساسنامه دیوان بین المللی کیفری را امضا کنند، این دادگاه از اختیار لازم برای بررسی جنایات مرتکب شده در قلمروهای فلسطینی برخوردار می شود.

 

براساس این گزارش، محمود عباس امروز (شنبه) در یک کنفرانس خبری در قاهره گفت که از همه گروه های فلسطینی خواسته است از تلاش برای پیوستن به دیوان بین المللی کیفری حمایت کنند.

 

رژیم صهیونیستی که عضو دیوان بین المللی کیفری نیست، هنوز به این مساله واکنشی نشان نداده است.

 

از سوی دیگر ریاض المالکیˈ وزیر خارجه حکومت خودگردان در نشستی با دادستان های دیوان بین المللی کیفری در ماه جاری گفت که مدرک روشنی از ارتکاب جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی در جریان تهاجم به غزه وجود دارد.

 

به گفته مقام های بخش بهداشت فلسطینی، از زمان آغاز حمله رژیم صهیونیستی به غزه، 2هزار و 78 نفر که اغلب آنها غیرنظامی بودند، به شهادت رسیده اند.

 

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز اعلام کرد که دست کم 480 کودک فلسطینی در جریان تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه شهید شده اند.

 

این در حالی است که نشانه های اندکی از پایان درگیری ها در غزه مشاهده می شود. هواپیماهای رژیم صهیونیستی امروز باریکه غزه را بمباران کردند و نیروی مقاومت فلسطین نیز به سرزمین های اشغالی راکت پرتاب کردند.

 

المالکی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که جایگاه کنونی حکومت خودگردان در سازمان ملل، به موجب حکم مصوب مجمع عمومی، از ˈنهادˈ به ˈدولت غیرعضوˈ ارتقا یافته است. این حکم، حکومت خودگردان را واجد شرایط عضویت در دیوان بین المللی کیفری می کند.

 

از آنجا که نه رژیم صهیونیستی و نه طرف فلسطینی عضو دیوان بین المللی کیفری نیستند، این دادگاه در حال حاضر فاقد اختیارات لازم برای تحقیقات در غزه است. اعطای این اختیار به سبب تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر است، اما آمریکا که حامی اصلی رژیم صهیونیستی است، احتمالا آن را وتو می کند.

 

عضویت در دیوان بین المللی کیفری به این دادگاه امکان می دهد تحقیقات لازم در کشورهای عضو را به عمل آورد./982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات